Genel Bilgi
Kod | BİO605 |
Ad | Moleküler Genetik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Prokaryotik ve ökaryotik genetik materyalin yapı, organizasyon ve fonksiyonlarının canlının normal yaşamı ve bazı hastalıklardaki öneminin moleküler düzeyde anlaşılması için gerekli bilgileri vermek.
Dersin İçeriği
Giriş, Moleküler genetik temel kavramları. Ökaryotik genom organizasyonu ve DNA dizileri. DNA Paketlenmesi: Kromatin ve Kromozom. Tüm genom dizisi tanımlanmış prokaryotik ve ökaryotik genomlar. Bioinformatik ve Sistem Biyolojisi. DNA replikasyonu. Telomer ve telomeraz. DNA tamiri. Homolog dizi rekombinasyonları. Transpozisyonlar ve DNA amplifikasyonu. Prokaryotlarda transkripsiyon; Ökaryotik RNA polimerazlar ve transkripsiyon faktörleri. Transkripsiyon aktivatör ve represörleri. Kromatin yapısı ve transkripsiyon. Ökaryotlarda transkripsiyonun regülasyonu; Promotor ve enhansırlar. Transkripsiyonu düzenleyen proteinler. RNA işlenmesi ve döngüsü: rRNA, tRNA ve mRNA işlenmesi. Splaysing mekanizmaları, alternatif splysing, RNA editing, RNA degradasyonu, mRNA'nın Translasyonu. Proteinlerin kıvrılması ve işlenmesi. Protein fonksiyonlarının düzenlenmesi. VİZE / FİNAL.
Dersin Ön Koşulu
BİO-501 Tıbbi Biyoloji ve BİO-502 Tıbbi Genetik derslerini almış olmalı
Kaynaklar
1-Moleküler Genetiğin Esasları,, Ümit LÜLEYAP , Akademisyen Kitabevi. 2. Baskı 2020 2-Molecular Biology of the cell. Bruce Alberts Garland Publishing. 2008
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Moleküler genetiğin temel kavramlarını tanımlayabilme |
ÖÇ02 | Gen, genom, kromatin ve kromozom ilişkisini kurabilme |
ÖÇ03 | Gen dizileri ve genom organizasyonunu, prokaryot ve ökaryotlar arasında karşılaştırabilme ve evrimsel gelişimlerini yorumlayabilme |
ÖÇ04 | Genomik DNA'nın çoğalması, mutasyona uğraması ve mutasyon (hata) tamir mekanizmalarını açıklayabilme |
ÖÇ05 | Homolog, non-homolog DNA dizileri arasındaki programlı ve rastgele değişimleri (rekombinasyon ve yeniden düzenleme) ayırt edebilme ve açıklamasını yapabilme |
ÖÇ06 | Prokaryot ve ökaryotlarda RNA'nın kopyalanması, kopyalanma sürecinin kontrolü, RNA'nın işlenme ve dönüşüm yollarını anlatabilme |
ÖÇ07 | Genetik şifrenin protein olarak ifade edilmesini açıklayabilme |
ÖÇ08 | Sentezlenen proteinlerin fonksiyonel olma süreçlerini sıralayabilme |
ÖÇ09 | Protein/enzim fonksiyonlarının hangi yollarla kontrol edildiğini ve protein yıkımını açıklayabilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Klinik Bilimler tarafından istenen Tıbbi Genetik, Moleküler Genetik ve Sitogenetik analizleri yapabilmek ve yorumlayabilmek | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik hastalıklar konusunda bilgi sahibi olmak | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moleküler Hücre Biyolojisi bilgisine sahip olmak | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Floresan in-situ hibridizasyon (FISH) tekniğini uygulayabilmek | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan DNA izolasyonu ve PCR yapabilmek | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan (kan, amniyon sıvısı, koryonik villüs biyopsisi) hücre kültürü yapabilmek | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan kromozomlarını ayrı ayrı tanıyarak sitogenetik analizleri yapabilmek | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | QF-PCR yapabilmek ve sonuçları yorumlayabilmek | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp Fakültelerinde okutulan Tıbbi Biyoloji ve Genetik Derslerini anlatacak bilgi ve beceriye sahip olmak | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi başına bir araştırma projesini yazıp uygulayabilecek bilgi birikimine sahip olmak | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonunda elde ettiği bilgileri toparlayarak kendi başına bir makaleyi yazabilmek | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Lisans düzeyinde Tıbbi Biyoloji ve Genetik derslerinin laboratuvar derslerini organize edebilmek | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Moleküler genetik temel kavramları ve Ökaryotik Genom organizasyonu ve DNA dizileri | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | DNA Paketlenmesi: Kromatin ve Kromozom | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Tüm genom dizisi tamamlanmış prokaryotik ve ökaryotik genomlar Bioinformatik ve Sistem Biyolojisi | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | DNA replikasyonu, Telomer ve telomeraz | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | DNA tamiri, Telomer and telomerase | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Homolog dizi rekombinasyonları | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Transpozisyonlar ve DNA Amplifikasyonu | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Çoktan seçmeli soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Prokaryotlarda Transkripsiyon; ÖkaryotikRNA polimerazlar ve Transkripsiyon Faktörleri | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Transkripsiyon aktivatör ve represörleri, Kromatin yapısı ve transkripsiyon | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Ökaryotlarda Transkripsiyonun regülasyonu; Promotor ve enhansırlar | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Transkripsiyonu düzenleyen proteinler | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | RNA işlenmesi ve Döngüsü:rRNA; tRNA ve mRNA'nın işlenmesi | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Splaysing mekanizmaları, alternatif splysing, RNA editing, RNA degradasyonu | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | mRNA Translasyonu, Proteinlerin kıvrılması ve işlenmesi Protein fonksiyonlarının düzenlenmesi | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çoktan seçmeli soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çoktan seçmeli soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,92 | ||
AKTS | 6 AKTS |