TİB755 Tefsir Tarihi I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB755
Ad Tefsir Tarihi I
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ERTUĞRUL DÖNER


Dersin Amacı

Başlangıçtan günümüze kadar Kur'an-ı Kerim'in yorumlanma sürecini ve ortaya çıkan tefsir disiplininin usulünü ana noktaları öne çıkararak öğrenciye vermektir.

Dersin İçeriği

Kur’an’ın nüzulü ve beşle buluşması, onun hem anlaşılması hem uygulanmasını gündeme getirmiştir. Bu derste işte bu mevzunun tarihi yolculuğu işlenmektedir. Hz. Peygamber, sahabe ve tabiin neslinin bu alandaki ilk faaliyetleri, onlardan sonraki zamanlarda bu uğurdaki ilmi çabalar, Emevi, Abbasi, Osmanlı ve çağdaş dönemlerdeki Kur'an'ı yorumlama girişimleri ayrıntılı anlatılmaktadır. Bu arada Kur'an'ı anlamak için gerekli olan ıstılahlar ile usul konuları da dersin muhtevasına dahildir.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

İsmail Çalışkan, Tefsir Tarihi İsmail Çalışkan, Tefsir Usulü Tefsir El Kitabı, ed. Mehmet Akif Koç

Notlar

İsmail Çalışkan, Tefsir Tarihi İsmail Çalışkan, Tefsir Usulü Tefsir El Kitabı, ed. Mehmet Akif Koç


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bu dersin sonunda öğrenciler Kur'an'ı yorumlama becerisine sahip olacaklar.
ÖÇ02 Tefsir Usulüne ilişkin bilgileri Kur’an’ı yorumlarken kullanma becerisi kazanabilecekler.
ÖÇ03 Kur’an’ı yorumlama tekniklerini kavrayacaklar.
ÖÇ04 Kur'an yorumunda Tefsir ilminin temel kavramları doğrultusunda fikir geliştirebilecekler
ÖÇ05 Bu dersin sonunda öğrenciler Tefsir tarihi hakkında temel bilgileri öğrenebilecekler.
ÖÇ06 Klasik Tefsir ekollerini tanıyacaklar.
ÖÇ07 Kur'an'ı yorumlarken Tefsir ekollerinin tecrübelerinden yararlanacaklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kur’ân’ın Nüzûlü ve Metinleşmesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
2 Kur’ân’ın Tanımı ve Unsurları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
3 Tefsîrin Tanımı ve Niteliği araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
4 Tefsîrin Doğuşu ve Tedvîni örnek metinler Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
5 Temel Tefsîr Yöntemleri metinler Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
6 Soru Çözümü ve Önceki Ünitelerin Tekrarı sorular Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
7 Tefsîr Ekolleri okullar Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay
8 Ara Sınavlar sınav Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav
9 Kur’ân Lafızlarına Dair İlimler ilim Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
10 Kur’ân’ın Manalarına Dair İlimler meal Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
11 Tarihî Olgularla İlişkili Kur’ân İlimleri ekoller Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
12 Kur’ân’ı Anlama ve Yorumlamada Yeni Yönelişler anlam Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Soru Çözümü ve Önceki Ünitelerin Tekrarı tekrar Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Kur’ân’ın Mekke döneminin evreleri zaman Öğretim Yöntemleri:
Benzetim
15 Kur’ân’ın Medine döneminin evreleri dönem Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme
16 Tefsir ekollerinin sistemleşmesi sistem Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
17 Yarıyıl Sonu Sınavları final Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS