OÖ753 Sosyal Bilimlerde Nicel Veri Analizi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod OÖ753
Ad Sosyal Bilimlerde Nicel Veri Analizi
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZKAN ÖZGÜN


Dersin Amacı

Bu dersin amacı, lisansüstü öğrencilerin istatistik ve araştırma yöntemleri dersinde edinmiş oldukları bilgileri nicel veri analizi becerilerine dönüştürmektir. Ders temel istatistik analizlerinden başlayarak ileri istatistiksel analizleri içerecek şekilde planlanmıştır.

Dersin İçeriği

Kodlama kitapçığı oluşturma, veri girişi, verilerin ayıklanması ve betimlenmesi ile çok boyutlu ölçeklendirme, faktör analizi, diskriminant analizi, iç tutarlılık ölçümleri, MANOVA, küme analizi, log-lineer modeller ve lojistik regresyon uygulamaları yapılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersi alabilmek için öğrencilerin yüksek lisans düzeyinde bir araştırma yöntemleri dersi almış olmaları gerekmektedir.

Kaynaklar

George, D. & Mallery, P. (2020). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simpe guide and reference (16th ed.). NY: Routledge.

Notlar

Veri setleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Veri girişi, düzenlenmesi ve yönetimini yapar
ÖÇ02 Veriye uygun olarak uygun analizi seçer
ÖÇ03 Gerekli analizleri bağımsız olarak yürütür
ÖÇ04 Analiz sonuçlarını yorumlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi kapsamında yer alan gelişim ve eğitim konu alanlarında kuramsal bilgileri kapsamlı olarak açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgiler arasında bağ kurar
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaları eleştirel bakış açısıyla yorumlar 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve tekniklerini uygular
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takımla birlikte çalışır ve liderlik yapar 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Okul öncesi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse giriş ve dersin çerçevesinin, gerekliliklerinin, değerlendirilmesinin tanıtılması Ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Veri girişi, düzenlenmesi ve yönetimi Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama
3 Betimleyici istatistik, grafik ve tablolar Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama
4 Tabülasyon, ki kare, ortalama analizleri, korelasyon Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama
5 T-testi, tek yönlü ANOVA, genel doğrusal model (İki yönlü ANOVA) Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
6 Basit doğrusal regresyon ve çoklu regresyon analizleri Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
7 Parametrik olmayan testler Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınavlar Konuların tekrarı ve sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Güvenirlik analizi Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
10 Faktör analizi Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
11 Kümeleme analizi Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
12 Ayırıcı fonksiyon analizi Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
13 MANOVA ve MANCOVA Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
14 Tekrarlanan ölçümlerle MANOVA Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
15 Lojistik regresyon ve log linear modeller Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların tekrarı ve sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların tekrarı ve sınava hazırlık. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS