Genel Bilgi
Kod | CHH574 |
Ad | Ağrı Yönetimi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEVİLAY ERDEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Ağrının oluşum mekanizmasını ve ağrı çeşitlerinin sistemler üzerine etkisini ve hemşire tarafından kontrol altına alınmasının kazandırılması
Dersin İçeriği
..Ağrının fizyolojisi, sistemler üzerine etkisi ve hemşirenin ağrı kontrolündeki yeri ve sorumluluklarını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu ya da yan koşulu bulunmamaktadır
Kaynaklar
Ağrı Doğası ve Kontrolü Postoperatif Ağrı Tedavisi
Notlar
PUBMED Google akademik
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ağrının fizyopatolojisini açıklayabilir, Ağrı patogenezini, iyon kanallarrının rolünü, ağrı yolaklarını tanımlayabilir Ağrının oluşum mekanizmasını ve ağrı çeşitlerini tanımlar. |
ÖÇ02 | Kontrol edilmeyen ağrının hasta üzerindeki olumsuz etkilerini açıklar. Ağrı değerlendirmesini etkileyen faktörleri tanımlar. |
ÖÇ03 | Ağrı değerlendirmesinde kullanılan ölçüm araçlarını bilir. Tek boyutlu ve çok boyutlu ölçüm araçlarını bilir. Özel hasta gruplarında ağrı değerlendirmesini tanımlar. |
ÖÇ04 | Özel hasta gruplarında ağrı değerlendirmesini tanımlar. Ağrı değerlendirmesinde hemşirenin rollerini bilir. |
ÖÇ05 | Akut ağrıda kanıta dayalı farmakolojik analjeziyi bilir. Akut ağrıda kanıta dayalı farmakolojik olmayan analjezi uygulamalarını bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cerrahi hemşireliğinin rol ve işlevlerini bilme, | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vücudun fizyolojik ve patolojik süreçlerini ve cerrahi hastalıkların patolojik süreçleri bilme, | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cerrahi girişim gerektiren hastalıklara ilişkin güncel bilgiye sahip olma, | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde ettiği bilgileri analiz edip yorumlayabilme becerisine sahip olabilme, | 1 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir cerrahi hastasının perioperatif bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygulama, | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Cerrahi hemşireliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri bakıma yansıtabilme, | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları cerrahi hastasının bakımına yansıtabilme, | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Cerrahi hastasının bakımında yenilikçi yaklaşımları meslektaşlarına ve hemşirelik öğrencilerine aktarmada model olabilme, | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekip içinde veya ekipler arasında uyum içinde çalışabilme | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cerrahi hemşireliği ile ilgili bilgilerini, ulusal ve uluslararası güncel kaynaklardan yararlanarak geliştirebilme, | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında özgün bilimsel araştırma yapabilme, | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, erişilen çıktıları etkin ve sistematik olarak raporlayabilme, | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güvenli cerrahi uygulamasında öncü olma, | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Cerrahi hastası ve bakım veren aile üyelerinin eğitim gereksinimlerine yanıt verecek öğretim becerilerini kullanabilme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması.Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması. | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ağrı kontrolü neden önemlidir? | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Ağrı türlerine göre ağrının mekanizması (örn; nosiseptif, nöropatik) | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Ağrının sınıflandırılması | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kontrol edilmeyen ağrının sistemler üzerine etkisi | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bazı özel ağrı durumları (cerrahi, travma, yanık, göğüs ağrısı, karın ağrısı) | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Ağrı değerlendirmesinin önemi ve kullanılan ölçekler | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Kronik ağrıda uygulanan farmakolojik ağrı tedavisi | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Ağrı mekanizmaları çerçevesinde farmakolojik olmayan ağrı tedavi yöntemleri (örneğin masajın kapı kontrol mekanizmasına etkisi) | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Ağrı tedavisinin etik yönleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Öğrenci sunumları ve kritik verme | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Vaka Tartışması-I | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Vaka Tartışması-II | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Vaka Tartışması-III | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |