Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Yaşlı Bakımı | |
Kod | YBP233 |
Ad | Akut-Kronik Hastalıklar Bilgisi ve Acilleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, insan vücudundaki sistemlerin, yapı ve fonksiyonlarını bozan durumlar ve bunların akut ve kronik hastalık oluşturma mekanizmaları hakkında bilgi ve uygulamalar sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste öğrencilere akut ve kronik hastalıkların genel özellikleri, oluşumu, sınıflandırılması, hastalıkların seyri, uzun dönemli bakım hizmetleri konusunda derinlemesine çalışma olanağı sunulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Karadakovan A, Aslan FE, Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Ankara: Nobel Kitabevi -Kutsal YG. Temel Geriatri. Ankara: Güneş Kitabevleri, Arıoğlu S, Geriatri ve gerontoloji,nobel yayınevi Kutsal Y G,Temel Geriatri,güneş kitabevi Dülge A., Kronik Hastalıklar, Platform Yayınları
Notlar
1. Dünya Sağlık Örgütü, Uzun Dönemli Bakımda Etik Seçimler: Adalet Ne Gerektirir?, 2002. 2. Dünya Sağlık Örgütü, Evde Uzun Dönemli Bakım, 2000 3. Dünya Sağlık Örgütü, Uzun Dönemli Bakım Politikası İçin Dersler, 2002.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Enfeksiyonlardan korunmada bağışıklama yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Enfeksiyon etkenlerinin genel özellikleri, oluşumu, sınıflandırılmasını kavrar. |
ÖÇ03 | Kronik hastalıkların özelliklerini analiz eder. |
ÖÇ04 | Kronik hastalıkların seyrini ve önemini açıklar. |
ÖÇ05 | Sistemlerde görülen kronik hastalıkları değerlendirir. |
ÖÇ06 | Yaşlıda anksiyete bozukluklarını kavrar. |
ÖÇ07 | Akut hastalıkların özelliklerini analiz eder. |
ÖÇ08 | Akut hastalıkların seyrini ve önemini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliğine göre düzenler | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerine uygun girişimler yapar | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması ve doğru anlaşılmalarını sağlamak için geriatri ekibinin tüm üyeleri ile etkili ve sağlıklı iletişim kurar | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, dersin ve kaynakların tanıtımı | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
2 | Akut hastalıkların tanımı, özellikleri, seyri ve evreleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kronik hastalıkların tanımı, özellikleri, seyri ve evreleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kardiyovasküler sisteme ait akut ve kronik hastalıklar I | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kardiyovasküler sisteme ait akut ve kronik hastalıklar II | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Endokrin sisteme ait akut ve kronik hastalıklar I | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Endokrin sisteme ait akut ve kronik hastalıklar II | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Gastrointestinal sisteme ait akut ve kronik hastalıklar I | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Solunum sistemine ait akut ve kronik hastalıklar I | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Solunum sistemine ait akut ve kronik hastalıklar II | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
12 | Sinir sistemine ait akut ve kronik hastalıklar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | Renal sisteme ait akut ve kronik hastalıklar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Yaşlılıkta hematolojik hastalıklar | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
15 | Yaşlılık ve kanser | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 50 | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 | 20 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,60 | ||
AKTS | 5 AKTS |