YBP233 Akut-Kronik Hastalıklar Bilgisi ve Acilleri

5 AKTS - 4-2 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Yaşlı Bakımı
Kod YBP233
Ad Akut-Kronik Hastalıklar Bilgisi ve Acilleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 4-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör.Dr. Elif DAĞLI (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, insan vücudundaki sistemlerin, yapı ve fonksiyonlarını bozan durumlar ve bunların akut ve kronik hastalık oluşturma mekanizmaları hakkında bilgi ve uygulamalar sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste öğrencilere akut ve kronik hastalıkların genel özellikleri, oluşumu, sınıflandırılması, hastalıkların seyri, uzun dönemli bakım hizmetleri konusunda derinlemesine çalışma olanağı sunulacaktır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Karadakovan A, Aslan FE, Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Ankara: Nobel Kitabevi -Kutsal YG. Temel Geriatri. Ankara: Güneş Kitabevleri, Arıoğlu S, Geriatri ve gerontoloji,nobel yayınevi Kutsal Y G,Temel Geriatri,güneş kitabevi Dülge A., Kronik Hastalıklar, Platform Yayınları

Notlar

1. Dünya Sağlık Örgütü, Uzun Dönemli Bakımda Etik Seçimler: Adalet Ne Gerektirir?, 2002. 2. Dünya Sağlık Örgütü, Evde Uzun Dönemli Bakım, 2000 3. Dünya Sağlık Örgütü, Uzun Dönemli Bakım Politikası İçin Dersler, 2002.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Enfeksiyonlardan korunmada bağışıklama yöntemlerini açıklar.
ÖÇ02 Enfeksiyon etkenlerinin genel özellikleri, oluşumu, sınıflandırılmasını kavrar.
ÖÇ03 Kronik hastalıkların özelliklerini analiz eder.
ÖÇ04 Kronik hastalıkların seyrini ve önemini açıklar.
ÖÇ05 Sistemlerde görülen kronik hastalıkları değerlendirir.
ÖÇ06 Yaşlıda anksiyete bozukluklarını kavrar.
ÖÇ07 Akut hastalıkların özelliklerini analiz eder.
ÖÇ08 Akut hastalıkların seyrini ve önemini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliğine göre düzenler 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerine uygun girişimler yapar 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 2
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. 5
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması ve doğru anlaşılmalarını sağlamak için geriatri ekibinin tüm üyeleri ile etkili ve sağlıklı iletişim kurar
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur 2
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, dersin ve kaynakların tanıtımı Ders notlarının okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
2 Akut hastalıkların tanımı, özellikleri, seyri ve evreleri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kronik hastalıkların tanımı, özellikleri, seyri ve evreleri Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Kardiyovasküler sisteme ait akut ve kronik hastalıklar I Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kardiyovasküler sisteme ait akut ve kronik hastalıklar II Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Endokrin sisteme ait akut ve kronik hastalıklar I Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Endokrin sisteme ait akut ve kronik hastalıklar II Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Gastrointestinal sisteme ait akut ve kronik hastalıklar I Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Solunum sistemine ait akut ve kronik hastalıklar I Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Solunum sistemine ait akut ve kronik hastalıklar II Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
12 Sinir sistemine ait akut ve kronik hastalıklar Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
13 Renal sisteme ait akut ve kronik hastalıklar Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
14 Yaşlılıkta hematolojik hastalıklar Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
15 Yaşlılık ve kanser Ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 50 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 50 20
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 5 70
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 115
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,60
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 26.02.2025 10:25