MIM137 Mimari Proje I

8 AKTS - 6-2 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 7 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MIM137
Ad Mimari Proje I
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 6-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 7 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAVVA ALKAN BALA


Dersin Amacı

Mimarlık eğitimindeki mimari proje derslerinin başlangıcı olan Mimari Proje 1 dersinin amacı; öğrenciye Mimari Temel Kavramları, Temel Tasarım İlke ve öğelerinin Mimari Projedeki denkliğini, kente ve kampüse mekansal deneyimlerle oryantasyon, Mimarın Profesyonel Kimliği Hakkında Genel değerlendirmeleri, Mekan-Kentsel Mekan ve İç Mekan hakkında temel kavramları Eskiz, Anlatım, Gösterim, Tartışma, Soru-Cevap, Proje Geliştirme, Tasarım Geliştirme, Uygulama-Alıştırma, Gözlem, Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, Saha Gezisi, Takım/Grup Çalışması ile aktarmaktır.

Dersin İçeriği

Mimarlık eğitimindeki mimari proje derslerinin başlangıcı olarak temel düzeyde içeriksel tanıtım , kente ve kampüse mekansal deneyimlerle oryantasyon, ve Mimari Temel Kavramlar, Temel Tasarım İlke ve öğelerinin Mimari Projedeki denkliği, , Mimarın Profesyonel Kimliği Hakkında Genel değerlendirmeler, Mekan-Kentsel Mekan ve İç Mekan hakkında temel kavramlar

Dersin Ön Koşulu

Proje derslerinin ilki olduğu için ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

MATTHEW FREDERİCK, MİMARLIK OKULUNDA ÖĞRENDİĞİM 101 ŞEY, YEM YAYINLARI, 2016 LELAND M.ROTH, MİMARLIĞIN ÖYKÜSÜ, 2014 VITRUVIUS, MİMARLIK ÜZERİNE ON KİTAP, ŞEVKİ VANLI MİMARLIK VAKFI, 2015 HAVVA ALKAN BALA, MİMARLIK ÖĞRENCİSİ MİSİN, 2020

Notlar

Teknik geziler, videolar, akran öğrenmesi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mimarlık mesleğine ait kavramlarla tanışır
ÖÇ02 soyutlamayı ve bağlam içinde çalışmayı öğrenir
ÖÇ03 mekan kavramı ile tanışır
ÖÇ04 ergonomik ve antropometrik ölçüler ile mekan kurgulamayı öğrenir
ÖÇ05 atölye ortamı ile tanışır, ekip çalışmasını ve mimari teknik geziyi deneyimler
ÖÇ06 kenti deneyimlerken mimarlık eğitiminin kazanımlarını örtüştürmeyi öğrenir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait bilgiye dair mimari tasarım ilkelerini bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir..
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. 5
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.).
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezleyebilir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma, meslek tanıtımı/ Mimar kimdir? Araştırma dosyasının hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Mimarlık bölüm oryantasyon birinci sınıf ders modül içerik tanıtımı Föy 1: Kampüs içinde özel bir noktayı bulma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
3 Eskiz nedir? Adana kent müzesinde serbest çizim Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
4 Soyutlama nedir? Az neden çoktur? Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 Çizgi, düzlem mimarlık ilişkisi mekan nedir? Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
6 Mimaride hacim mekanda deneyim Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
7 1. Jüri Jüri Değerlendirmesi Ölçme Yöntemleri:
Jüri Değerlendirmesi
8 Ara Sınav Eskiz Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Jüri Değerlendirmesi
9 Ergonomi ve antropometrik boyutlar Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 İnsan gereksinimleri ve mekan Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 2. Jüri Jüri Değerlendirmesi Ölçme Yöntemleri:
Jüri Değerlendirmesi
12 İşlev mekân ilişkisi mekan ölçek ilişkisi Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Proje Grup çalışması Tasarım senaryosu Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Planlar Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Plan, kesit Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Plan kesit cepheler Eskiz Teslim Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Eskiz Teslim Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 14 3 42
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (Saat) 202
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,08
AKTS 8 AKTS