MIM361 Mimarlıkta Engelsiz Tasarım

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MIM361
Ad Mimarlıkta Engelsiz Tasarım
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ONUR ERMAN


Dersin Amacı

Engellilik olgusuna yönelik tasarım bilinci oluşturmak.

Dersin İçeriği

Engellilik kavramı, engellilere yönelik tasarımlar, engelsiz tasarım, evrensel tasarım, herkes için tasarım, standartlar, yönetmelikler, farklı tasarım alanlarınde ve mekan düzeylerinde engelsiz tasarım örnekleri.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Herkes için tasarım konusunda ilgili yönetmelikler, el kitapları, standartlar.

Notlar

Engelsiz tasarım ve herkes için tasarım uygulama örnekleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Engelsiz tasarım, evrensel tasarım ve herkes için tasarım konusunda iyi uygulama örneklerini tanımlar ve yorumlar.
ÖÇ02 Engelsiz tasarımın önemini ve gereğini anlar.
ÖÇ03 Engelli bireyler için tasarımda ihtiyaç duyduğu bilgiyi seçer ve kullanır.
ÖÇ04 Fiziksel engellerin kaldırılmasında mimarlığın rolünü ve etkinliğini bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait bilgiye dair mimari tasarım ilkelerini bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. 1
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir..
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır. 2
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.).
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezleyebilir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin İçeriğinin ve İşleyiş Programının Verilmesi Engelli Odaklı Tasarımın Tarihçesi hakkında genel araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Engelli Odaklı Tasarımın Tarihçesi ve Çıkış Noktası Engellilik Kavramı ve Engellilik Düzeyleri hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Engellilik Kavramı ve Engellilik Düzeyleri Engellilerin Kent ve Toplum Yaşamında Karşılaştığı Sorunlar hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Engellilerin Kent ve Toplum Yaşamında Karşılaştığı Sorunlar Engellilik ve Erişilebilirlik hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Engellilik ve Erişilebilirlik: Standartlar, Yönetmelikler ve İlkelerin incelenmesi Engellilik ve Erişilebilirliğe İlişkin Tasarım Yaklaşımları hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Engellilik ve Erişilebilirliğe İlişkin Tasarım Yaklaşımları: Engelsiz Tasarım, Engelli Dostu Tasarım, Evrensel Tasarım Konuların Tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
7 Dolaşım Alanlarında Engelsiz Tasarım Engelli Bireyin Boyutsal ve Mekansal Gereksinimleri hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
8 Ara Sınav Dolaşım Alanlarında Engelsiz Tasarım hakkında araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Özel Mekanlarda Engelsiz Tasarım Özel Mekanlarda Engelsiz Tasarım hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Özel Mekanlarda Engelsiz Tasarım Uygulamaları Özel Mekanlarda Engelsiz Tasarım hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay, Anlatım, Tartışma
11 Kamusal Mekanlarda Engelsiz Tasarım Kamusal Mekanlarda Engelsiz Tasarım hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
12 Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Ülkemizde Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler Ülkemizde Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Dünyada Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler Dünyada Engelsiz Tasarım Uygulamalarına İlişkin Örnekler hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Ders konularının genel tekrarı ve dersin sonlandırılması Konuların genel tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS