MIM438 Mimari Tasarım Teknikleri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MIM438
Ad Mimari Tasarım Teknikleri
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA YEĞİN


Dersin Amacı

Tasarlamanın ve mimari tasarımın özelliklerinin, gelişiminin, teorilerinin ve metodlarının kuramsal ve kavramsal olarak bilgilerinin verilmesi tasarım becerisinin arttırılması.

Dersin İçeriği

Temel kavramlar ve kuramlar,tasarlamanın ve mimari tasarımın özellikleri,tasarımın gelişimi ve metodolojisi,tasarım teorileri ve metod yaklaşımları,tasarım teorileri ve metodlarının değerlendirilmesi,tasarım teorileri ve metodları,tasarlama süreci ve metod yaklaşımları,tasarlama strüktürü ve stratejileri /arasınav,tasarlama strüktürü ve stratejileri,mimari tasarıma analitik yaklaşımlar,tasarıma katılım biçimleri,tasarımda önerme sınama ve çözüm belirleyici olarak değerlendirmeler,tasarımda önerme sınama ve çözüm belirleyici olarak değerlendirmeler,çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar,yılsonu Sınavı uygulanacaktır.sınav16

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Burry, M., 1997, Architectural Design Based On Paramaetric Variation And Associative Geometri, ECAADE Conference Proceedings, 1997, Vienna.Stiny, G. 1980. Introduction to shape and shape grammars. Environment and Planning B: Planning and Design 7, 343–351. Casakin, H. 1998. Diagrams, sketches, and the use of analogy in design: Experts and novices. In Proc. 2nd Int. Conf. Thinking with Diagrams’ 98, pp. 79–85. The University of Wales, Aberystwyth, Wales.

Notlar

Schon, D. 1988. Designing: Rules, types, and worlds. Design Studies 9(3), 181–191.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mimari süreçlerde ilgili bilgileri elde eder, değerlendirir ve uygular.
ÖÇ02 İnsan, işlev ve biçim arasındaki ilişkiler ile mimaride kullanılan kavramları açıklar ve değerlendirir.
ÖÇ03 Yaratıcılık ve ustalık düzeyinde entelektüel ve etnik becerilerin sergilendiği bir sanat eserini tek başına üretebilir, kendi çözümlerini ve sentezlerini kritik ederek yorumlar.
ÖÇ04 Mimari tasarımın aşamalarında, mekanın oluşturulmasındaki temel ögeleri tanımlar ve yorumlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait bilgiye dair mimari tasarım ilkelerini bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir..
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.).
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezleyebilir. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Temel kavramlar ve kuramlar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Tasarlamanın ve mimari tasarımın özellikleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Tasarımın gelişimi ve metodolojisi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Tasarım teorileri ve metod yaklaşımları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Tasarım teorileri ve metodlarının değerlendirilmesi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Tasarım teorileri ve metodları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Tasarlama süreci ve metod yaklaşımları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tasarlama strüktürü ve stratejileri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Mimari tasarıma analitik yaklaşımlar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Tasarıma katılım biçimleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Tasarımda önerme sınama ve çözüm belirleyici olarak değerlendirmeler Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Tasarımda önerme sınama ve çözüm belirleyici olarak değerlendirmeler 1 Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Konuların tekrarı ve genel değerlendirme Kaynak okumaların tekrarı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak okumak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak okumak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS