TE109 Eski Türk Edebiyatına Giriş I

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE109
Ad Eski Türk Edebiyatına Giriş I
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Bilge KARGA GÖLLÜ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. Bilge KARGA GÖLLÜ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı Eski Türk edebiyatını dil, kültür ve sanat anlayışı bakımından tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste Klasik Türk Edebiyatı dil ve sanatsal özellikleri bakımından anlatılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Haluk Gökalp, Tür ve Şekil Bilgisi, Kriter Yayınları, İst. 2009. Haluk İpekten, Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, İstanbul 2001. Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ. Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara 2002. Cem Dilçin, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK Yayınları, Ankara 1992.

Notlar

Cem Dilçin, Yeni Tarama Sözlüğü, TDK Yay. Devellioğlu, Ferit, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat, Aydın Kitabevi, Ankara 2008.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eski Türk edebiyatıyla ilgili temel terimleri kavrar.
ÖÇ02 Osmanlıcada sık kullanılan Farsça kelimeleri kavrar.
ÖÇ03 Divan şiirinde kullanılan nazım şekillerini tanır.
ÖÇ04 Eski Türk edebiyatının kaynaklarını tanır.
ÖÇ05 Divan şiirinin tarihi ve kültürel malzemesini ana hatlarıyla tanır.
ÖÇ06 Sade dille yazılmış şiirleri biçim ve içerik açısından analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. 4
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. 3
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türkoloji'nin Faaliyet alanları ve Türkoloji'yi tanıtım etkinlikleri. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Türk edebiyatının tarihi gelişimi; Türk edebiyatının devreleri, Eski Türk edebiyatına verilen adlar. Aruzun doğuşu, gelişmesi, Arap, Fars ve Türk dillerindeki hece çeşitleri. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
3 Aruz kusurları: Vasl, imale, med, zihaf, kasr, sekt-i melih. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
4 Aruz kalıpları ve bahirleri; aruz uygulamaları. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
5 Edebiyat ve araştırmalarla ilgili terimler: Edebiyat, kafiye, redif, nazım, nesir, mısra, beyit; nüsha, istinsah, istinsah kaydı, ist. tarihi, müellif Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Beyitlerle kurulan nazım biçimleri. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Bentlerle kurulan nazım biçimleri. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Eski Türk Edebiyatı nazım türleri-I Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Eski Türk Edebiyatı nazım türleri-II Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Eski Türk Edebiyatı nazım türleri-III Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Eski Türk edebiyatının kaynakları: Divan, tezkireler, tarihler, vefeyatnameler. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
13 Tarihi, mitolojik kişi ve olaylar. Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Beyit çözümleme çalışmaları-I Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
15 Beyit çözümleme çalışmaları-II Kaynak okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 04.05.2023 03:09