Genel Bilgi
Kod | TES340 |
Ad | Bugünkü Türk Halkları |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders ile , Günümüz Türk halklarını coğrafyaları ile tanıyarak dil ve kültür ilişkisini görebilmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Türk halklarını dil ve lehçelerini tanıma Türk halklarının etkileşim içinde olduğu diğer halkları ve dillerini tanıma aradaki ilişkileri görme bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Nevzat Ozkan Türk Dilinin Yurtları Mustafa Oner Bugünkü Kıpçak Türkçesi
Notlar
Nevzat Ozkan Türk Dilinin Yurtları Mustafa Oner Bugünkü Kıpçak Türkçesi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk halklarını karşılaştırmalı olarak sınıflandırır. |
ÖÇ02 | Türk dil ve lehçelerinin bugünkü coğrafyasını açıklar. |
ÖÇ03 | Türk halklarının ilişkide olduğu halkları ve dilleri açıklar. |
ÖÇ04 | Türkçenin etkileştiği dilleri uygulama yoluyla sınıflandırır. |
ÖÇ05 | Tarihi Türk halkları ile günümüz Türk halkları arasındaki ilişkileri değerlendirir. |
ÖÇ06 | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini açıklar. |
ÖÇ07 | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini değerlendirir. |
ÖÇ08 | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle sınıflandırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarihi kaynaklarda Türk halkları hakkındaki bilgiler Türkçe kaynaklar Divanü Lugatit Türk Şecerei Terakime vb yabancı dillerdeki kaynaklar Arap Fars Çin Bizans Rus Ermeni Macar kaynakları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Tarihi kaynaklarda Türk halkları hakkındaki bilgiler Türkçe kaynaklar Divanü Lugatit Türk Şecerei Terakime vb yabancı dillerdeki kaynaklar Arap Fars Çin Bizans Rus Ermeni Macar kaynakları2 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Tarihi kaynaklarda Türk halkları hakkındaki bilgiler Boy kavim halk töre oguş ve benzeri kavramların niteliği üzerine değerlendirme | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Tarihi kaynaklarda Türk halkları hakkındaki bilgiler Boy kavim halk töre oguş ve benzeri kavramların niteliği üzerine değerlendirme2 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Türkiye ve çevresinde Türkler Kıbrıs Bulgaristan Yunanistan Makedonya Yugoslavya Romanya Irak İran (Azerbaycan TürkleriTürkmen Türkleri Kaşkay Türkleri) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Türkiye ve çevresinde Türkler Kıbrıs Bulgaristan Yunanistan Makedonya Yugoslavya Romanya Irak İran (Azerbaycan TürkleriTürkmen Türkleri Kaşkay Türkleri)2 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
7 | Türkiye ve çevresinde Türkler Afşar Türkleri Bayat Türkleri Halaç Türkleri Kaçar Türkleri Karapapak Türkleri Ebi Verdi Türkleri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türkiye çevresinde Türkler Şahsevenler ve Karadağlılar Hamse Türkleri Sungur Türkleri) Suriye Yurt dışında yaşayan Türkiye Türkleri Gagavuzlar | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
10 | Türkiye çevresinde Türkler Şahsevenler ve Karadağlılar Hamse Türkleri Sungur Türkleri) Suriye Yurt dışında yaşayan Türkiye Türkleri Gagavuzlar2 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Kafkasyada Türkler Dağıstan Türkleri Kumuklar Nogaylar Karaçay Balkarlar | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Kafkasyada Türkler Stavropol Türkleri Kafkasya Türkmen Türkleri Ahıska Türkleri Gürcistandaki Türkler2 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
13 | Azerbaycan Türkleri Türkmenistanda Türkmenler | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Azerbaycan Türkleri Türkmenistanda Türkmenler2 | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
15 | Kazaklar Karakalpaklar Kırgızlar | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları2 | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |