ISB105 Şebeke Optimizasyonu

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ISB105
Ad Şebeke Optimizasyonu
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. NİMET ÖZBAY


Dersin Amacı

Şebeke optimizasyonu temellerini ve tekniklerini öğretmek, çeşitli şebeke problemleri için çözüm yaklaşımları ve algoritmalarını kullanma becerisini geliştirmek

Dersin İçeriği

Şebeke Teorisine Giriş, Minimum Yayılan Ağaç Problemleri, En Kısa Yol Problemleri, Maksimum Akış Problemleri, Minimum Maliyetli Akış Problemleri, Eşleme ve Örtme, Euler Graf ve Postacı Problemleri, Gezgin Satıcı Problemleri

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

-Şebeke Optimizasyonu, Prof.Dr. Cevriye Gencer, Dr. Yunus Emre Karamanoğlu, Nobel Akademik Yayıncılık, 2020, 342s. -Yöneylem Araştırması, Prof.Dr. Ahmet Öztürk, Ekin Basım Yayın, 2016, 894s. -Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha, Literatür Yayıncılık, 2003. -İşletmede Sayısal Yöntemler ve Winqsb Uygulamaları, Prof.Dr. İsmail Erdem, Seçkin Yayıncılık, 2017, 535s.

Notlar

Ders Notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Şebeke teorisini kavrar
ÖÇ02 Minimum yayılan ağaç problemleri için çözüm algoritmalarını öğrenir
ÖÇ03 Prim algoritması, Kruskal algoritması ve Boruvka algoritmasını kullanır
ÖÇ04 En kısa yol problemleri için çözüm algoritmalarını öğrenir
ÖÇ05 Bellman denklemi, Dijkstra algoritması ve Floyd–Warshall algoritmasını kullanır
ÖÇ06 Maksimum akış problemleri ve çözüm yöntemlerini kavrar
ÖÇ07 Minimum maliyetli akış problemlerini öğrenir
ÖÇ08 Euler graf ve postacı problemleri ile bunların çözümünde kullanılan algoritmaları kavrar
ÖÇ09 Gezgin satıcı problemi türleri ve çözüm algoritmalarını öğrenir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder 5
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Şebeke Teorisine Giriş Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Minimum Yayılan Ağaç Problemleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Prim algoritması, Kruskal algoritması ve Boruvka algoritması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
4 En Kısa Yol Problemleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Bellman Denklemi, Dijkstra Algoritması ve Floyd–Warshall Algoritması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
6 Maksimum Akış Problemleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Ford-Fulkerson Algoritması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Minimum Maliyetli Akış Problemleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Eşleme ve Örtme Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Euler Graf Problemleri ve Çözüm Algoritmaları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
12 Postacı Problemi Türleri ve Çözüm Yöntemleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
13 Şebeke Türlerine Göre Gezgin Satıcı Problemleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Gezgin Satıcı Problemlerinin Çözümü için Çeşitli Algoritmalar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Anlatım
15 Problem Çözümü Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS