Genel Bilgi
Kod | ISB331 |
Ad | Aktüerya Modelleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ALİ İHSAN GENÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ALİ İHSAN GENÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı aktüerya biliminin temellerini öğretmektir
Dersin İçeriği
Bu derste aktüerya kavramlarının temelleri işlenmektedir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Actuarial Mathematics-N.L. Bowers, H.U. Gerber, J.C. Hickman, D.A. Jones, C.J. Nesbitt
Notlar
Yok
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fayda teorisini kavrar. |
ÖÇ02 | Fayda ve sigorta arasındaki ilşikiyi açıklar. |
ÖÇ03 | Kısa dönemlik bireysel risk modeli kurar. |
ÖÇ04 | Bağımsız rastgele değişkenlerin toplamının dağılımını bulur. |
ÖÇ05 | Merkezi limit teoremini kullanır. |
ÖÇ06 | Sağkalım dağılımları ile ilgili hesaplamalar yapar. |
ÖÇ07 | Hayat tablosunu açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Aktüerya bilimine giriş | kaynak tarama, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Fayda fonksiyonu | kaynak tarama, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Beklenen fayda maksimizasyonu | kaynak tarama, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Optimal sigorta | kaynak tarama, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bireysel risk modeli | kaynak tarama, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Rastgele değişkenlerin toplamının dağılımı | kaynak tarama, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Rastgele değişkenlerin toplamının yaklaşık dağılımı | kaynak tarama, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | kaynak tarama, ders tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Zarar fazlası sigortası ve normal dağılım | kaynak tarama, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Sağkalım dağılımları | kaynak tarama, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Anlık ölüm hızı | kaynak tarama, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 | Hayat tablosu ve teknik gösterimler | kaynak tarama, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Hayat tablosu örneği | kaynak tarama, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
14 | Hayat tablosu hesaplamalarına deterministik bir yaklaşım | kaynak tarama, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | İnterpolasyon ile hayat tablosu hesaplamaları | kaynak tarama, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | kaynak tarama, ders tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | kaynak tarama, ders tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |