ISB424 Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ISB424
Ad Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. GÜLESEN ÜSTÜNDAĞ ŞİRAY
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. GÜLESEN ÜSTÜNDAĞ ŞİRAY (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders ile çok sayıda değişkenin oluşturduğu verinin yapısını belirleyerek ve olabildiğince basit bir forma dönüştürerek hangi analizin kullanılmasının uygun olacağına karar verilmesini , ilgili konuda yorum yapılmasını ve doğru karara ulaşılmasını sağlamak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Temel bileşenler analizi, faktör analizi, kanonik korelasyon analizi, diskriminant analizi, kümeleme analizi, çok boyutlu ölçekleme bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. Alvin C. Rencher. Methods of Multivariate Analysis (2nd Edition) Wiley series in probability and mathematical statistics 2. Using Multivariate Statistics (6th Edition). Barbara G. Tabachnick , Linda S. Fidell. Pearson Education, Boston. 3. Uygulamalı Çok değişkenli İstatistiksel Analiz. Hüseyin Tatlıdil

Notlar

Ders Notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çok sayıda değişkenin oluşturduğu verinin yapısını belirler.
ÖÇ02 Çok sayıda değişkenin oluşturduğu verinin yapısını olabildiğince basit bir forma dönüştürür.
ÖÇ03 Temel bileşenler analizi yapar.
ÖÇ04 Faktör analizi yapar.
ÖÇ05 Temel bileşenler analizinin ve faktör analizinin amacını kavrar.
ÖÇ06 Temel bileşenler analizi ile faktör analizi arasındaki ilişkiyi kavrar.
ÖÇ07 Kümeleme analizinde kullanılan benzerlik ve uzaklık ölçülerini tanır.
ÖÇ08 İlişki kavramını ve kanonik korelasyon analizinin amacını kavrar.
ÖÇ09 İki ve ikiden çok grup olması durumunda diskriminant analizini yapar.
ÖÇ10 Çok boyutlu ölçekleme yöntemlerini kullanır.
ÖÇ11 SPSS ve Minitab paket programları yardımıyla temel bileşenler analizi, faktör analizi, kanonik korelasyon analizi, diskriminant analizi ve kümeleme analizi yapar.
ÖÇ12 Çok değişkenli veri için hangi analizin uygun olduğuna karar verir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Olasılık, İstatistik ve Matematiğin temel kavram ve ilkelerini açıklar 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve istatistiksel çözümler üretir 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar sistemlerini ve programlarını kullanır 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiksel ve istatistiksel teknikleri kullanarak rasgelelik içeren problemlere model kurma, çözme ve yorumlama
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel teknikleri kullanarak farklı disiplinlerin problemlerine çözüm üretir 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel paket programları kullanarak model oluşturur ve analiz yapar 5
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İstatistiksel metotlar arasındaki farkı ayırt eder 5
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İstatistik ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Temel Bileşenler Analizi, Temel bileşenler analizinin gerekliliği, temel bileşenlerin elde edilmesi, Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
2 Temel bileşenlerin özellikleri, temel bileşen sayısının belirlenmesi, örnekler Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama
3 Faktör Analizi, Faktör analizinin amacı, temel bileşenler analizi ile benzerliği Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
4 Temel faktör yöntemi, faktör döndürülmesi ve kavramsal anlamlılık Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
5 SPSS ve Minitab paket programları yardımıyla temel bileşenler analizi ve faktör analizi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama
6 Kanonik Korelasyon Analizi, İlişki kavramı ve kanonik korelasyon analizinin amacı, kanonik korelasyonların elde edilmesi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
7 Kanonik korelasyon katsayılarının önem kontrolleri, örnekler, SPSS ve Minitab uygulamaları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Diskriminant Analizi, İki grup olması durumunda diskriminant analizi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
10 İkiden çok grup olması durumunda diskriminant analizi, örnekler, SPSS ve Minitab uygulamaları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama
11 Benzerlik ve uzaklık ölçütleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
12 Kümeleme Analizi, Kümeleme yöntemleri, örnekler Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
13 Kümeleme Analizi ile ilgili SPSS ve Minitab uygulamaları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama
14 Çok boyutlu ölçekleme yöntemleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
15 Çok boyutlu ölçekleme yöntemlerinin karşılaştırılması, çok boyutlu ölçekleme yöntemleri ile temel bileşenlerin karşılaştırılması, örnekler Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.05.2023 08:49