Genel Bilgi
Kod | HMS121 |
Ad | İş sağlığı ve güvenliği |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Burak METE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Burak METE
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciler, iş sağlığı ve güvenliğinin temel konuları hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
Dersin İçeriği
İş Sağlığı ve Güvenliği kavramı ve tarihçesi, uluslararası ve ulusal mevzuat, güvenlik kültürü ve güvenlik iklimi, insan ve halk sağlığı ile iş sağlığının ilişkisi, iş sağlığı ve güvenliğinde temel ve uygulamalı ilkeler, işyeri ortamı ve çalışanlarda risk grupları, risk değerlendirmesi, meslek hastalıkalrı ve korunma, iş kazaları ve korunma, ergonomi, sağlık çalışanlarının sağlığı, işyeri sağlık hizmetleri ile iş sağlığı ve güvenliği kurulunun görevleri.
Dersin Ön Koşulu
Birinci sınıf öğrencisi olmak
Kaynaklar
İş sağlığı ve güvenliği kitabı Editör Ferdi TANIR
Notlar
İş ve çevre hekimliği (LANGE)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) kavramlarını ve tarihçesini bilir |
ÖÇ02 | İSG mevzuatı ve güvenlik kültürünü bilir |
ÖÇ03 | İSG temel ilkelerini ve iş sağlığı uygulama ilkelerini sayar |
ÖÇ04 | İSG Yönetim Sistemlerini bilir |
ÖÇ05 | Meslek hastalıklarını bilir |
ÖÇ06 | Çalışanlarda risk gruplarını bilir |
ÖÇ07 | İş kazasını ve korunmayı bilir |
ÖÇ08 | Ergonomi kavramını bilir |
ÖÇ09 | Çalışma ortam gözetimini bilir |
ÖÇ10 | Acil durum planlarını bilir |
ÖÇ11 | İş hijyeni kavramını bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İSG Kavramları | Anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İSG Tarihçesi | Anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İSG Mevzuatı | Anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | İSG hizmetleri ve kurulları | Anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | İSG yönetim sistemleri | Anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | İşyerlerinde risk etkenleri | Anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Risk belirlenmesi ve yönetimi | Anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | presentations | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çalışanlarda Risk Grupları | Anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Çalışma Ortamı Gözetimi | Anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | İş kazalari ve korunma | Anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Sağlık gözetimi ve meslek hastalıkları | Anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | İş Hijyeni | Anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Ergonomi | Anlatım, soru-cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Acil durum planları | Anlatım, soru, cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |