Genel Bilgi
Kod | HMS111 |
Ad | Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Seda KARAÇAY YIKAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Seda KARAÇAY YIKAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacıcinsel sağlık, üreme sağlığının tanımı Dünya ve Türkiye de Cinsel sağlık Üreme Sağlığı durumu ölçütler ve bütünselyaklaşımla sunulan cinsel sağlık, üreme Sağlığı hizmetlerikonusunda bilgikazanmak
Dersin İçeriği
Bu derste üreme sağlığı, cinsel sağlık, özel durumlarda cinsellikle ile ilgilikonular yeralır
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Büyükkayacı Duman N. (2020). Cinsel sağlık. Nobel Tıp Kitabevleri.
Notlar
Nazik E. (2022). Doğum, Kadın Sağlığı ve Hemşireliği (s.433- 50) Ankara :Akdemisyen Kitabevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cinsel Sağlıkla ilgili kavramları açıklar |
ÖÇ02 | Normal cinsel yanıt siklusunu bilir |
ÖÇ03 | Güvenli cinsellik konusunu tartışır |
ÖÇ04 | Kadında ve erkekte cinsel sağlık sorunlarını açıklar |
ÖÇ05 | Gebelik, postpartum, perimenopozal ve yaşlılık döneminde dönemde cinsellik konularını bilir |
ÖÇ06 | Histerektomi, mastektomi, kanser tedavisi vb durumlarda cinsellik konularını tartışır |
ÖÇ07 | Cinsel sağlık ile ilgili eğitim verir. |
ÖÇ08 | Cinsel sağlık yönünden danışmanlık modellerini kullanır. |
ÖÇ09 | Cinsel sağlığa yönelik toplumsal bakış açısını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Cinsel sağlık/üreme sağlığı tanımlar | konu ile ilgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Üreme sağlığı ile ilgili teme göstergeler | konu ile ilgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ülkemizde ve dünyada üreme sağlığı hizmetleri | konu ile ilgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Üreme sağlığı politikaları | konu ile ilgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Gelişim dönemlerive üreme sağlığı/cinsel sağlık | konu ile ilgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Cinsellik, cinsel sağlıkve sorunları | konu ile ilgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Güvenlicinsellik | konu ile ilgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınav(YazılıSınav/ Test: Doğru-Yanlış Testi, Çoktan Seçmeli Testi, Kısa CevaplıTest, EşleştirmeliTest) | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Cinselkimliksorunlarıve hemşirelikyaklaşımlar | konu ile ilgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Özel durumlarda cinsellik | konu ile ilgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | gebelik, kanser, menopoz vs) | konu ile ilgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Cinsel sağlık eğitimi | konu ile ilgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Üreme sağlığı eğitimi | konu ile ilgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Cinsel sorunların tanımı | konu ile ilgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Cinsel sorunu olan bireye hemşirelikyaklaşımı | konu ile ilgili literatürün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav(YazılıSınav/ Test: Doğru-Yanlış Testi, Çoktan Seçmeli Testi, Kısa CevaplıTest, EşleştirmeliTest) | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav(YazılıSınav/ Test: Doğru-Yanlış Testi, Çoktan Seçmeli Testi, Kısa CevaplıTest, EşleştirmeliTest) | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |