HML230 Hemşirelik Tarihi ve Deontoloji

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HML230
Ad Hemşirelik Tarihi ve Deontoloji
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencinin ilk çağlardan itibaren hasta bakımı, tıp ve hemşireliğin tarihsel gelişimini kavramasını, hemşire liderleri tanımasını, hemşirelik ve hasta bakımına yönelik yasa ve yönetmelikler ile ulusal ve uluslar arası düzeyde hemşirelik organizasyonları konusunda bilgi edinmesini sağlamaktır. Çağdaş sağlık konularına tarihi perspektiften yaklaşımı öğretmek ve öğrencilerin tıp tarihi ile ilgili konulara bilimsel bakış kazanmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Hasta bakım tarihine genel bir bakış, antik çağlarda hasta bakım uygulamaları eski Türklerde hasta bakımı ve bu alanda ünlü kişiler, çağlara göre hasta bakımı hemşirelik eğitiminde ki gelişmeler Türkiye de hemşireliğin gelişimi, hemşirelik organizasyonları konularına değinilmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Ders slaytları Selva Erhan Şentürk, Hemşirelik Tarihi, Nobel Tıp Kitabevleri,İstanbul, 2011. Hemşirelik Tarihi Deontoloji ve Etik, Ed. Ayla Ünsal, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2021 Serap Torun, Kırım Savaşında Hasta Bakımı ve Hemşirelik, Akademisyen Yayınevi, Ankara 2014

Notlar

Ali Haydar Bayat, Tıp Tarihi. Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları, İstanbul, 2005. Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenciler hasta bakımı, tıp ve hemşireliğin tarihsel gelişimini kavrar.
ÖÇ02 Öğrenci Ulusal ve uluslar arası hemşire liderleri tanır.
ÖÇ03 Öğrenciler hemşirelik ve hasta bakımına yönelik yasa ve yönetmelikleri öğrenir.
ÖÇ04 Öğrenciler ulusal ve uluslar arası düzeyde hemşirelik organizasyonlarını tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tarihsel süreç ve hasta bakımında tarihe genel bakış konuya yönelik okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Eski uygarlıklarda hasta bakım uygulamaları (Sümer,Mısır, Hitit, Yunan, Çin, Hint medeniyetleri) konuya yönelik okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Eski Türklerde hasta bakımı ve ünlü Türk hekimleri konuya yönelik okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Yeni ve Yakın Çağda Hemşireliğin gelişimi , Hemşirelikte dinsel etkiler konuya yönelik okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Florance Nightingale ve hemşireliğe katkıları konuya yönelik okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Türkiyede hemşireliğin gelişimi ve hemşire liderler konuya yönelik okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Hemşirelikte deontoloji, konuya yönelik okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Derse yönelik okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hemşirelik felsefesi konuya yönelik okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
10 Hemşirelikte ahlak ve grup içi yaşama uyum konuya yönelik okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
11 Hemşirelikte uyum konuya yönelik okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
12 Hemşirenin rol ve işlevleri konuya yönelik okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması, Örnek Olay
13 Ulusal Hemşirelik Organizasyonları konuya yönelik okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
14 Uluslar arası Hemşirelik Organizasyonları konuya yönelik okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
15 Hemşirelik ve Hasta bakımına ilişkin yasa ve yönetmelikler konuya yönelik okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Derse yönelik okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Derse yönelik okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 116
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,64
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.05.2023 03:31