Genel Bilgi
Kod | HML329 |
Ad | Hemşirelikte Araştırma |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. YAŞAR SERTDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. YAŞAR SERTDEMİR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, temel istatistiksel kavramlar ve yöntemler, sağlık alanına özel örnek ve uygulamalarla öğrenciye kavratılmaya çalışılır.
Dersin İçeriği
Temel Kavram İlke Ve Yaklaşımlar, Araştırma Süreç Ve Teknikler, Problem, Amaç, Yöntem, Evren-Örneklem, Veri Toplama, Araştırma Türleri, Araştırma Önerisi Hazırlama
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Erdoğan S, Nahcıvan N, Esin MN (2020). Hemşirelikte araştırma, süreç uygulama ve kritik. Nobel tıp kitabevleri
Notlar
ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel istatistik sorunlarını kendi başına çözer ve yorumlar. |
ÖÇ02 | Kendi alanındaki literatürde kullanılan istatistikleri kavrayıp değerlendirir. |
ÖÇ03 | Araştırma türlerini bilir ve ayırt eder. |
ÖÇ04 | Örnekleme yöntemlerinin farklılıklarını kavrar. |
ÖÇ05 | Saha araştırmalarında veri toplama yöntemlerini bilir. |
ÖÇ06 | Soru çeşitleri bilir ve Anket soruları oluşturabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Araştırma, bilim ve bilimsel yöntemler | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
2 | Biyolojik olaylar ve değişkenler (Değişken çeşitleri) | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
3 | Araştırmanın planlanması aşamaları | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
4 | Araştırma türleri | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
5 | Gözlemsel araştırmalar | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
6 | Saha araştırmaları (örneklem, örnekleme yöntemleri) -I | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
7 | Saha araştırmaları (örneklem, örnekleme yöntemleri) -II | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Vize Sınavı | okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | kesitsel araştırmalar, Vaka-kontrol yöntemleri | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
10 | Kohort ve klinik denemeler | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
11 | Değişkenler arasında ilişkinin incelenmesi | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
12 | Araştırmalarda yapılan hatalar | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
13 | Saha araştırmalarında veri toplama yöntemleri | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
14 | Anket sorularının hazırlanması ve soru çeşitleri | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
15 | Örneklem Büyüklüğü | okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması |
16 | Araştırma nasıl raporlanır | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
17 | sınav | yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,72 | ||
AKTS | 5 AKTS |