Genel Bilgi
Kod | TE424 |
Ad | Çağdaş Türk Dilleri ve Lehçelerinde Konuşma Uygulamaları II |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Türk dilleri ve lehçeleri konusundaki dilbilgisi birikimini dil kullanım düzlemine taşımaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste günümüz Türk dilleri ve lehçelerinden belli başlıları (Azerbaycan Türkçesi, Irak Türkmencesi, Kazan Tatarcası, Kazakça, Kırgızca, Özbekçe, Uygurca, Yakutça, Tuvaca, Hakasça vb.) Üzerine konuşma uygulamaları yapılacaktır. Konuşma uygulamalarına başlamadan önce öğrencilere her bir Türk dili veya lehçesinin temel sesbilgisi ve biçimbilgisi özellikleri verilecek, ardından video kayıtları, şarkılar, sinema filmleri, röportajlar vb. izlettirilecek ve son aşamada da konuşma ve sesletim çalışmaları yapılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü-Kültür Bakanlığı Yayınları
Notlar
Video dinlenebilir/izlenebilir platformlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu dersi alan öğrenciler çağdaş Türk dillerini veya lehçelerini tanır. |
ÖÇ02 | Bu dersi alan öğrenciler çağdaş Türk dillerini veya lehçelerini birbirlerinden ayırır. |
ÖÇ03 | Bu dersi alan öğrenciler çağdaş Türk dillerini veya lehçelerinin seslerinin çıkarır. |
ÖÇ04 | Bu dersi alan öğrenciler çağdaş Türk dillerinin veya lehçelerini günlük kısa diyaloglarını kurma becerisi kazanır. |
ÖÇ05 | Bu dersi alan öğrenciler çağdaş Türk dilleri veya lehçeleri ile Türkiye Türkçesi arasındaki telaffuz farklarını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar. | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Uygurca temel sesbilgisi ve biçimbilgisi özellikleri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Uygurca Türkçesi konuşma uygulamaları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Özbekçe temel sesbilgisi ve biçimbilgisi özellikleri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Özbek Türkçesi konuşma uygulamaları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Yakutça temel sesbilgisi ve biçimbilgisi özellikleri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Yakutça Türkçesi Konuşma uygulamaları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Çuvaşça sesbilgisi ve biçimbilgisi özellikleri ve konuşma uygulamaları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tuvaca temel sesbilgisi ve biçimbilgisi özellikleri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Tuvaca konuşma uygulamları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Hakasça temel sesbilgisi ve biçimbilgisi özellikleri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Hakasça konuşma uygulamaları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Altayca temel sesbilgisi ve biçimbilgisi özellikleri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Altayca konuşma uygulamaları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | konuşma uygulamaları | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | kaynak okuma | Yöntem Seçilmemiş |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |