Genel Bilgi
Kod | AR170 |
Ad | Mesleki Etik |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BAKİYE EDENS
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, arkeoloji ile alakalı çalışmalarda neyin yanlış, neyin doğru olduğunu belirleyen kuralları, kuralların pratiğine aktarımını, arkeoloji öğrencilerine anlatmaktır.
Dersin İçeriği
Etik, neyin doğru olduğuna karar vermemize ve buna göre hareket etmemize yardımcı olan ahlak felsefesi çalışmasıdır. Dersin içeriğinde, arkeolojik çalışmaların her durumunda, olması ve uyulması gereken yazılı ve toplumsal etik kuralları, intihalin bilimsel çalışmalar ve yöntemlerindeki hasarlarını, çeşitli örnekler beraberliğinde ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
-Salih Yıldız, Meslek Etiği Ders Notları, https://www.salihyildiz.net/meslek-etigi, 3.05.2023 -Müveddet Konuşkan Bayraktar, Muhammet Bezirci, Etik İlkeler ve Etik Eğitimi, 2017
Notlar
-Billur TEKKÖK KARAÖZ, Değişen Coğrafyalar ve Arkeolojik Etik Kavramı, 50. Yılında Kaunos / kbid, 2016, Bilgin Kültür Sanat Şti. Ltd. Selanik 2 Cad. 68/4 Kızılay-Ankara -Larry J. Zimmerman, Karen D. Vitelli, Julia J. Hollowell, Rowman Altamira, Ethical Issues in Archaeology, 2003, New york
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kültürel mirastaki çeşitli paydaşların bakış açılarını anlar ve bu bakış açılarından doğabilecek ikilemlerin farkındadır. |
ÖÇ02 | Kültürel mirasın halka sunulmasında müzelerin ve diğer kuruluşların rolünü kavrar. |
ÖÇ03 | Eski eser pazarlarının ve bireysel koleksiyoncuların yarattığı etik sorunları anlar. |
ÖÇ04 | Arkeolojik arazi çalışmalarında etik uygulamaları anlar ve uygulayabilir. |
ÖÇ05 | Arkeolojik veri ve fikirlerin etik analizini ve yayınlanmasını anlar ve uygulayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin sunumu | Tavsiye edilecek makale okunacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Arkeoloji, arkeolog, arkeoloji organizasyonları nedir ve önemleri nelerdir? | Serdar ÖZBİLEN'in "Arkeoloji:Geçmiş, zaman ve kuram" başlıklı makalesi okunacak, Uluslararası Eskiçağ Tarihi Araştırmaları Dergisi International Journal of Ancient History 2/1, Mart – March 2020 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Etiğin tarihçesi ve antik kayıtlarda etik. | Maryam Sedaghat, 2014, The Relationship between History and Ethics in Ian McEwan’s Black Dogs, Advances in Language and Literary Studies ISSN: 2203-4714 Vol. 5 No. 3, Avusturalya | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Paydaş topluluklar ve arkeolojik çalışmalardan nasıl etkilendikleri. | Corinne L. Hofman and Menno L.P. Hoogland, 2016, CONNECTING STAKEHOLDERS: COLLABORATIVE PREVENTIVE ARCHAEOLOGY PROJECTS AT SITES AFFECTED BY NATURAL AND/OR HUMAN IMPACTS, 2016. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Geçmişin sahibi kim ve bu sahipliğe karar verme yetkisi kimde? | Maja Gori, Alessandro Pintucci, Martina Revello Lami, 2017, Who Owns the Past? Archaeological Heritage between Idealisation and Destruction, EX NOVO Journal of Archaeology, Volume 2, December 2017: 1-3, Print: ISBN 978-1-78491-763-0 Online: ISSN 2531-8810 Published Online | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Etiksel eğitimde müzeler I | Zekiye Çıldır, 2014, Türkiye’de Bir eğitim ortamı olarak müzelerin kullanımına ilişkin Eğitimciler tarafından hazırlanan raporlar, CIU, folklor/edebiyat, cilt:20, sayı:79 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Etiksel eğitimde müzeler II | Ceren Karadeniz, 2017, Müze ve Toplum: Müzeyle Topluma Ulaşmak, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi Cilt / Vol: 6, Sayı 8 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınavlar | Dönem konuları çalışılsın | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Küresel ve yerel antika pazarları, kolleksiyonerler, defineciler ve hukuk I | Döndü Kuşcu, 2019, Hukuki Olarak Define Arayıcılığı, Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi • Cilt 25, Sayı 2, Prof. Dr. Ferit Hakan Baykal Armağanı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | Küresel ve yerel antika pazarları, kolleksiyonerler, defineciler ve hukuk II | Aslıhan Nesli, 2017, Eski Eserlerin Korunmasının Hukuk Tarihi Yönüyle İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | Araştırmalar için etik yönergeler: kazılar, yüzey araştırmaları ve etnografya. | Mitchell Allen, 2015, Ethics in the Publishing of Archaeology, Archaeological Praxis. ed.In: Gnecco, C., cilt 1. Springer, New York, NY. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | Arkeoljik Pratik: makale yazımı I | Mitchell Allen, 2015, Arkeoloji Yayınlarında Etik. İçinde: Gnecco, C., Lippert, D. (eds) Ethics and Archaeological Praxis. Etik Arkeolojiler: Sosyal Adalet Politikası, cilt 1. Springer, New York, NY. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Arkeoljik Pratik: makale yazımı II | Mitchell Allen, 2015, Arkeoloji Yayınlarında Etik. İçinde: Gnecco, C., Lippert, D. (eds) Ethics and Archaeological Praxis. Etik Arkeolojiler: Sosyal Adalet Politikası, cilt 1. Springer, New York, NY. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
14 | Arkeolojik pratik: alan ziyareti I | Erki Russow, Ulla Kadakas, Arvi Haak, Riina Rammo, 2020, 2019'da arkeolojik saha çalışması. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
15 | Arkeolojik Pratik: alan ziyareti II | Maaike de Jong ve Armand Gouvernante, 2015, Etnografya Müzelerinde Kutsal Nesneleri Temsil Etmek: Merak Kabininden Topluluk Kürasyonuna | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem konuları çalışılsın | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem konuları çalışılsın | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |