Genel Bilgi
| Birim | FEN-EDEBİYAT FAKÜLTESİ |
| ARKEOLOJİ PR. | |
| Kod | AR247 |
| Ad | Sümer-Akad Arkeolojisi |
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. KAZIM SERDAR GİRGİNER |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. KAZIM SERDAR GİRGİNER
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste Mezopotamya'daki Cemdet Nasr, Erhanadanlar, Akad ve III:Ur dönemlerinin her yönüyle anlatılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Mezopotamya'nın Eski Tunç Çağı kültürlerinin tanıtılması
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
ders materyali
Notlar
Selz,G.J. 2020, Sümerler ve Akadlar, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Eski Tunç Çağı Mezopotamya uygarlıklarını tanır |
| ÖÇ02 | Geç Uruk ve Cemdet Nasr dönemlerinin sosyo-kültürel konularında bilgi sahibi olur |
| ÖÇ03 | Geç Uruk çağlarının din, siyaset ve ekonomik özelliklerini tartışır |
| ÖÇ04 | Erhanedanlar döneminde Sumer uygarlığının tüm özelliklerini tanımlar |
| ÖÇ05 | Erhanedanlar dönemi yerleşimlerinin yerleşme modellerini tartışır |
| ÖÇ06 | Mezopotamya'ya gelen Akadları tanımlar |
| ÖÇ07 | Akad kültürünün tüm özelliklerini tanımlar |
| ÖÇ08 | III.Ur döneminde tekrar Sumer uygarlıklarının dinamiklerini tartışır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 3 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 3 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 3 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | 2 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 3 |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | 2 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | 2 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | 2 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | 3 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | 2 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | 4 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 4 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. | 3 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Geç Uruk çağı ve özellikleri | Literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Geç Uruk Çağında ekonomik sistem | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Geç Uruk çağının eserleri | Verilen yayınların eleştirisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Cemdet Nasr dönemi siyasi tarihi ile kültür tarihi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Cemdet Nasr dönemi dini ve krali mimarisi | Konuyla ilgi yayın taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Cemdet Nasr döneminde sanat | Bulunan yayınların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Erhanedanlar dönemi siyasi tarihi | Yayın okuması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme ve değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Erhanedanlar döneminde tapınak mimarisi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Erhanedanlar dönemi sarayları ve sanatı | Okunması gerekli yayınların seçimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Akad kralları ve Akadların kuruluşu | Okunan yayınların eleştirisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Akad ekonomisinin ana kaynakları | Ödev konusu seçimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Akad mimarisi ve sanat eserleri | Kaynakların tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | III.Ur dönemi siyasi tarihi | Ödevlerin son kontrolleri ve eksik yayınlara yönlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | III.Ur döneminde mimari ve sanat eserleri | Ödev teslimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme ve değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme ve değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||