Genel Bilgi
Kod | AR353 |
Ad | Prehistorik Teknolojiler I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. CHRISTOPHER MEDWIN EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. CHRISTOPHER MEDWIN EDENS
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. BAKİYE EDENS (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Prehistorik dönemlerdeki insanın düşünsel ve fiziksel gelişimini ve bunların sonucu olarak kültürel gelişimini, bıraktıkları maddi kalıntıları teknolojik açılardan ele alarak anlamaya çalışmaktır.
Dersin İçeriği
Teknolojinin gelişim serüveni ilk insanın akıl, mantık ve duyu organlarını maddeye yöneltmesi ile başlar. Bu sürecin en uzun aşaması ise yazının icadına kadar olan aşamadır ve aslında red edilemez bir gerçektir ki bu süreç, bu gün sahip olduğumuz bütün ilerlemiş teknolojilerin temellerini kapsayan süreçtir. Bu derste, insan ve üretimleri, üretimlerinin teknolojik gelişimleri fiziksel, düşünsel, ruhsal evrimlerinin paralelinde, prehistorik dönmeler süreci çerçevesinde ele alınacak ve öğretilecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Makaleler, uygun ve elde edilebilir şekilde dersleri destekleyici olarak atanacaktır
Notlar
Makaleler, uygun ve elde edilebilir şekilde dersleri destekleyici olarak atanacaktır
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Günümüz teknolojilerine ulaştıran teknoloji tarihçesini ve önemli dönüm noktalarını kavrar. |
ÖÇ02 | İnsanın modernleşme süreci ile kültürler arasındaki ilişkiyi açıklar. |
ÖÇ03 | Yontmataş teknolojisine ilişkin genel terim ve anlamlarını kavrar. |
ÖÇ04 | Alt, Orta ve Üst Paleolitik yontma taş teknoloji çeşitlerini teorik olarak kavrar |
ÖÇ05 | Epipaleolitik teknolojileri ve ürünlerini tanır. |
ÖÇ06 | Bir yontuk taş aletin nasıl yapıldığını görsel olarak kavrar.. |
ÖÇ07 | Paleolitikteki ateş teknolojilerini tanır. |
ÖÇ08 | Paleolitikteki kemik teknolojilerini kavrar.. |
ÖÇ09 | Paleolitikteki diğer hammaddelerden teknolojiler kavrar. |
ÖÇ10 | Alet teknolojilerinden toplumların özelliklerine gönderimler yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin sorunu; teknoloji ve tarihçesi | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Evrim ve teknoloji | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | ve Pliyosen’de insan dışı teknoloji | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Yontma taş teknolojisi – genel terimler, hammadde, yongalama mekaniği | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Yontma taş teknolojisi – Olduvan endüstrisi ve teknikleri | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Yontma taş teknolojisi – Aşölyen endüstrisi ve teknikleri | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Yontma taş teknolojisi – hazırlanmış yonga çekirdeği teknikleri | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara Sınav | sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yontma taş teknolojisi – Paleolitik tipolojiler ve “bitirmiş aletler” | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Yontma taş teknolojisi – dilgi endüstrileri | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Yontma taş teknolojisi – aletlerin kullanım analizleri | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Yontma taş teknolojisi – mikrolitler ve kompozit aletleri | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | Ahşap, kemik ve boynuz aletler I | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Ahşap, kemik ve boynuz aletler II | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Paleolitik teknolojileri - kısa gözden geçirme | tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |