Genel Bilgi
Kod | AR340 |
Ad | İran-Elam Arkeolojisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA ŞAHİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FATMA ŞAHİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Eski İranda gelişen Elam kültürleri, Tunç Çağlarında Suza Yerleşmesi, Akkad ve III. Ur Dönemi, Orta Elam, Geç Elam ve Med-Pers Uygarlıkları, yerleşim yerleri, mimari ve sanat eserleri tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
İranın tarihi coğrafyası; İranın prehistoryası: Paleolitik, Neolitik ve Kalkolitik Çağlar; Tunç Çağları: Kültür biçimleri ve yerleşim alanları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul gerektirmez
Kaynaklar
Ders notu dersler sırasında verilecektir
Notlar
İlgili kaynaklar ders haftasında verilecektir
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İran kronolojisini tanımlar, İran coğrafi sınırlarını ve iklimsel özelliklerini kavrar |
ÖÇ02 | MÖ. IV. bin yılda İranın siyasi yapısı ve kültür bölgelerini yorumlar, Proto Elam Dönemi siyasi olaylarını açıklar |
ÖÇ03 | Proto Elam Dönemi sanat eserlerini tanır, Elam ve Mezopotamya ilişkilerini arkeolojik verileri kullanarak açıklar |
ÖÇ04 | Erken Elam dönemi hanedanlıklarını ve siyasi gelişmeleri yazılı kaynakları kullanarak analiz eder |
ÖÇ05 | Erken Elam Dönemi sanat eserlerini ve bölgesel farklılıkları değerlendirir |
ÖÇ06 | Orta Elam Dönemi coğrafyası ve kronolojisi tanımlar, Orta Elam Dönemi siyasi olaylarını açıklar |
ÖÇ07 | Orta Elam Dönemi yerleşmelerinin mimarisi, çanak çömlek özellikleri ve sanat eserlerini tanır |
ÖÇ08 | Geç Elam Dönemi coğrafyası ve kronolojisi ayırt eder, Geç Elam Dönemi siyasi olaylarını açıklar |
ÖÇ09 | İran Bölgesinde I. bin sonrası (Med ve Pers) kültürel ve siyasal olaylarını değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarihi ve kültürel mirası korur. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin kapsamı ve önemi | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. Pots, D.T. ( 1999 ): The Archaeology of Elam. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Elam Ülkesi Coğrafi Sınırları, iklimsel özellikleri ve M.Ö. 4. ve 2. Bin yıl İran Kronolojisi | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İran Neolitik Dönem Yerleşimleri ve Neolitik Dönem Sanatı | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İran Kalkolitik Dönem Yerleşmeleri ve sanatı | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | M.Ö. 4. Bin yılda İranda Sümer etkileri, Uruk yayılımı ve Susa Şehri | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Eski Elam sanat eserleri | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Eski Elam Mimarisi | İlgili kitap bölümleri ve makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Orta Elam Siyasi Tarihi | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Orta Elam Dönemi Sanat eserleri | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Dur Untaş (Choga Zanbil) | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Orta ve Geç Elam Luristan Bronzları | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Amlasch Kültürü (Marlık ve Hasanlu) | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Geç Elam Dönemi Siyasi Tarihi ve Sanat Eserleri | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Elam Krallığının yıkılışı ve İranda Med ve Pers hakimiyeti | İlgili yayınlar okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili yayınlar okunsun-Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili yayınlar okunsun-Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |