AR470 Demir Çağı’nda Orta Anadolu II

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR470
Ad Demir Çağı’nda Orta Anadolu II
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş.Gör.Dr. İlkay AKLAN


Dersin Amacı

Bu dersin amacı, M.Ö. 1. Binyılın ikinci yarısında Orta Anadolu Bölgesi’nin siyasi, kültürel ve sosyo-ekonomik yapısını bölgedeki önemli merkezler eşliğinde tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Anadolu’nun M.Ö. 6. yüzyıl ortalarında Pers egemenliğine girmesinin ardından Hellenistik Dönem’e kadar devam eden süreç içerisinde Orta Anadolu Bölgesi’nde yaşanan siyasal ve kültürel gelişmeler, yazılı kaynaklar ve arkeolojik veriler ışığında incelenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Cahill, N. 2010, “Sardeis’te Pers Tahribi”, Lidyalılar ve Dünyaları, s. 339-361; Casabonne, O. 2007, “The Formation of Cappadocia: Iranian Populations and Achaemenid Influence”, The Achaemenid Impact on Local Populations and Cultures in Anatolia, s. 103-106; Tuplin, C. 2007, “The Achaemenid Impact in Anatolia”, The Achaemenid Impact on Local Populations and Cultures in Anatolia, s. 291-298; Dönmez, Ş. 2013, “Oluz Höyük: Kuzey-Orta Anadolu’nun Krali Pers Merkezi”, Güneş Karadeniz’den Doğar Sümer Atasoy’a Armağan Yazılar, s. 103-140; Dönmez, Ş. 2015, “Achaemenid Presence at Oluz Höyük, North-Central Anatolia”, The Danubian Lands Between the Black, Aegean and Adriatic Seas, s. 462-473; Dönmez, Ş. 2017, Amasya-Oluz Höyük Kuzey-Orta Anadolu’da Bir Akhaimenid (Pers) Yerleşmesi, Amasya; Dusinberre, E. R. M. 2019, “The Collapse of Empire at Gordion in the Transition form the Achaemenid to the Hellenistic World”, Anatolian Studies, (69), s. 109-132.

Notlar

Genz, H. 2007, “Late Iron Age Occupation on the Northwest Slope at Boğazköy”, Anatolian Iron Ages 6, s. 135-151; Kaya, M. A. 2018, “Anadolu’da Pers Satraplıkları: Kuruluş, Yönetim ve Etnik Yapı”, Cedrus, (VI), s. 159-179; Sarıkaya, S. 2016, “Anadolu’da Pers Satraplık Sistemi”, Cedrus, (IV), s. 75-90; Trameri, A. ve D’Alfonso, L. 2020, “The >Sacred City< of Kınık Höyük: Continuity and Change in Cappadocia (Turkey) between the Late Achaemenid and Late Hellenistic Periods”, The Transition form the Achaemenid to the Hellenistic Period in the Levant, Cyprus and Cilicia: Cultural Interruption or Continuity?, s. 65-81; Voigt, M. M. ve Young, T. C. 1999, “From Phrygian Capital to Achaemenid Entrepot: Middle and Late Phrygian Gordion”, Iranica Antiqua, (XXXIV), s. 191-241; Aklan, İ. 2022, Ovaören Demir Çağı Mimarisinin Orta Anadolu Mimari Gelenekleri İçindeki Yeri ve Önemi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, AHBV Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Ankara.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Orta Anadolu Bölgesi’nin coğrafi özelliklerini ve farklı kültür bölgelerini tanır.
ÖÇ02 Bölgenin Demir Çağı kronolojisini kavrar.
ÖÇ03 Orta Anadolu Geç Demir Çağı’nın siyasi, sosyal ve kültürel yapısını açıklar.
ÖÇ04 Orta Anadolu Bölgesi’ndeki Pers/Akamenid siyasi ve kültürel etkilerini kavrar.
ÖÇ05 Dönemin mimari geleneğini ayırt eder.
ÖÇ06 Orta Anadolu Geç Demir Çağı seramik geleneğini tanır.
ÖÇ07 Orta Anadolu Demir Çağı boyunca görülen kültürel devamlılığı yorumlar.
ÖÇ08 Orta Anadolu Geç Demir Çağı ile ilgili edindiği bilgileri yazılı ve sözlü olarak ifade eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin temel bilgilerini ve ileri düzeydeki uygulamalı bilgileri kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri, bilimsel sonuçları ve problemleri açıklar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojik veri ve materyali kronolojik olarak sınıflandırır. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik materyalin stil özelliklerini inceler. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji mesleği içinde kazandığı tüm becerileri ulusal ve evrensel ihtiyaçlar doğrultusunda topluma ve insanlığa hizmet için kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojide edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri bütüncül bir bakış açısı ile yorumlar. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçları da kullanarak kayıt altına alır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik sit alanlarındaki arazi çalışmalarında (kazı ve yüzey araştırmaları) ve projelerde sorumluluk alır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği laboratuvar ortamında bireysel ve ekip çalışması yapar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki alanda edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki ve bireysel gelişimi içinde bilimsel, sosyal, sanatsal ve kültürel alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili bilgileri uzman veya uzman olmayan kişilerle paylaşır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tarihi ve kültürel mirası korur.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı disiplinlerle problem çözmeye yönelik ortak çalışmalar düzenler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanımı, kapsamı, genel kronoloji ve kaynakça tanıtımı Tanıtım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Orta Anadolu Bölgesi’nin coğrafi sınırları, jeolojik yapısı, iklim ve bitki örtüsü özellikleri Atalay, İ. ve Mortan, K. 2011, Türkiye Bölgesel Coğrafyası, s. 447-475. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Pers/Akamenid İmparatorluğu’nun kuruluşu ve kuruluşuna etki eden faktörler Garthwaite, G. 2011, İran Tarihi, s. 20-60; Roaf, M. 1996, Mezopotamya ve Eski Yakındoğu, s. 203-214. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Anadolu’da Pers egemenliği Sarıkaya, S. ve Arslan, M. 2017, “Anadolu’da Persler: Savaş, İsyan ve Diplomasi”, Persler, Anadolu’da Kudret ve Görkem, s. 78-101; Sarıkaya, S. 2016, “Anadolu’da Pers Satraplık Sistemi”, Cedrus, (IV), s. 75-90; Kaya, M. A. 2018, “Anadolu’da Pers Satraplıkları: Kuruluş, Yönetim ve Etnik Yapı”, Cedrus, (VI), s. 159-179. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Geç Demir Çağı’nda Orta Anadolu’nun tarihsel çerçevesi, sosyal ve kültürel yapısı Casabonne, O. 2007, “The Formation of Cappadocia: Iranian Populations and Achaemenid Influence”, The Achaemenid Impact on Local Populations and Cultures in Anatolia, s. 103-106. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Pers dini ve Orta Anadolu’daki yansımaları Wiesehöfer, J. 2002, “Akamenid İmparatorluğunda Dinsel İlişkiler Üzerine”, Antik Pers Tarihi, s. 147-158; Dönmez, Ş. 2015, “Achaemenid Presence at Oluz Höyük, North-Central Anatolia”, The Danubian Lands Between the Black, Aegean and Adriatic Seas, s. 462-473. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Değerlendirme ve tartışma Genel Tekrar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara Sınavlar Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Geç Demir Çağı yerleşmeleri: Gordion, Boğazköy Dusinberre, E. R. M. 2019, “The Collapse of Empire at Gordion in the Transition form the Achaemenid to the Hellenistic World”, Anatolian Studies, (69), s. 109-132; Genz, H. 2007, “Late Iron Age Occupation on the Northwest Slope at Boğazköy”, Anatolian Iron Ages 6, s. 135-151 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Geç Demir Çağı yerleşmeleri: Kaman-Kalehöyük, Yassıhöyük ve Büklükale Omura, S. 2011, “Kaman-Kalehöyük Excavations in Central Anatolia”, The Oxford Handbook of Ancient Anatolia, s.1095-1111; Omura, M. 2016, “Yassıhöyük Kazıları”, Kırşehir Arkeolojik ve Paleoantropolojik Çalışmaları, s. 32-51; Matsumura, K. 2016, “Büklükale Kazıları 2009-2014”, Kırşehir Arkeolojik ve Paleoantropolojik Çalışmaları, s. 57-84. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Geç Demir Çağı yerleşmeleri: Ovaören, Niğde/Kınık Höyük ve Alacahöyük Trameri, A. ve D’Alfonso, L. 2020, “The >Sacred City< of Kınık Höyük: Continuity and Change in Cappadocia (Turkey) between the Late Achaemenid and Late Hellenistic Periods”, The Transition form the Achaemenid to the Hellenistic Period in the Levant, Cyprus and Cilicia: Cultural Interruption or Continuity?, s. 65-81. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Geç Demir Çağı yerleşmeleri: Oluz Höyük Dönmez, Ş. 2015, “Oluz Höyük Kazıları Işığında Kuzey-Orta Anadolu (Pontika Kappadokia) Akhaimenid Varlığına Güncel Bir Bakış”, TÜBA-AR, (18), s. 71-107. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Kırsal merkezler ışığında Orta Anadolu Geç Demir Çağı mimari geleneği Aklan, İ. 2022, Ovaören Demir Çağı Mimarisinin Orta Anadolu Demir Çağı Mimari Gelenekleri İçindeki Yeri ve Önemi, AHBV Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, s. 279-355 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Orta Anadolu Geç Demir Çağı seramik geleneği Dönmez, Ş, 1994, Orta Anadolu Geç Demir Çağı Boya Bezekli Çanak Çömleği; Akkuzu, Z, 2018, The Late Iron Age Pottery from Kaman-Kalehöyük. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Genel değerlendirme ve tartışma Genel Tekrar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel Tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS