Genel Bilgi
Kod | HML442 |
Ad | Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulaması |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör.Dr. Muaz GÜLŞEN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. SEVİLAY ERDEN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliğinin temel kavramları ve uygulamaları hakkında bilgi vermek, cerrahi hastasının temel gereksinimleri, sistemlerin cerrahi girişim gerektiren hastalıkları , cerrahi tedavinin başarısını etkileyen etmenler, cerrahi hemşiresinin nitelikleri, cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında edinilen bilgilerin hemşirelik sürecinde kullanılabilmesi, fiziksel, psikolojik ve sosyal olarak bireye bütüncül yaklaşımı kullanma becerisini kazandırmak ,yapılan uygulamaları kaydetme ve rapor etmenin önemini kazandırmaktır. Öğrenciye; öğrendiği teorik bilgiyi uygulamaya aktarabilme yeteneği kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste cerrahi öncesi,sırası,sonrası uygulanacak genel hasta bakımı ve sistemlerle ilgili ameliyatlarda uygulanacak hemşirelik bakımı yer alır.
Dersin Ön Koşulu
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği dersini almış ve başarmış olmak
Kaynaklar
- Akyolcu N, Kanan N, Güler A. (Ed.) (2021, 3. baskı). Cerrahi Hemşireliği I. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri. - Akyolcu N, Kanan N, Güler A. (Ed.) (2021, 4. baskı). Cerrahi Hemşireliği II. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
Notlar
Arslan S. (Ed.) (2021). Cerrahi Hemşireliğinde Temel Kavramlar ve Bakım. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cerrahi tedavi sürecindeki hastanın bakım gereksinimlerini bilir ve uygular. |
ÖÇ02 | Cerrahi hastasının evde bakım gereksinimlerine uygun hasta eğitimini verir. |
ÖÇ03 | Cerrahi tedavi geçirecek hastanın ameliyathaneye transfer sürecini bilir ve uygular. |
ÖÇ04 | Postoperatif dönemdeki hastanın klinikte karşılar ve bakımını gerçekleştirir. |
ÖÇ05 | İntraoperatif dönemdeki hastanın ameliyathanedeki güvenliğini sağlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Üroloji klinik uygulaması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
2 | Ear nose throat clinical practice | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
3 | Göz cerrahisi klinik uygulaması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
4 | Göğüs cerrahisi klinik uygulaması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Yanık hasta birimi uygulaması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | beyin ve sinir cerrahisi klinik uygulaması | Vaka analizi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Kalp-damar cerrahi klinik uygulaması | Vaka analizi | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Vaka analizi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Klinik uygulama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
10 | Ameliyathane uygulaması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Preoperatif alan uygulaması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | İntraoperatif alan uygulaması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
13 | Postoperatif alan uygulaması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
14 | Ortopedik cerrahi klinik uygulaması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Plastik ve rekonstrüktif cerrahi klinik uygulaması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Vaka analizi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Vaka analizi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 8 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 4 | 10 | 40 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 16 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 8 | 16 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 202 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 8,08 | ||
AKTS | 8 AKTS |