Genel Bilgi
Kod | BL317 |
Ad | Moleküler Biyolojisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BURHAN ARIKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. BURHAN ARIKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Farklı organizmalardaki nükleik asitlerin yapısı, hareketli genetik yapılar ve izolasyonu, Gen klonlama ,Rekombinant DNA teknikleri, PCR ve uygulamalarını kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Moleküler biyolojiye giriş ve gelişmeler, Plazmidler ve bakteriyofajlar ile özellikleri, Plasmid DNA ve bakteriyofaj nükleik asitlerinin izolasyonu,Transpozonlar ve transposable yapıların özellikleri ve önemi, Hayvansal ve bitki hücrelerinden DNA izolasyonu, Mikroorganizma ve bitki hücrelerinde doğal ortamda gerçekleşen genetik madde transferleri ve yöntemleri, Elektroporasyon, elektrofüzyon, biyolistik transformasyon yöntemleri ve uygulamaları, Transformasyon CaCL2, RbCL2, Protoplast ve Lipozom yöntem ve mekanizmaları, Gen klonlama, PCR Polymeraz zincir reaksiyonu ve uygulama alanları, Hibridizasyon Sothern, Northern, In situ ve Dot blot, Klonlama vektörleri, Rekombinant DNA üretimi ve alıcı organizmaya transferi, Moleküler tiplendirme yöntemleri DNA fingerprint, RFLP, RAPD konularını kapsar
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Rekombinant DNA teknolojisi, Moleküler Biyoloji
Notlar
Temel Moleküler Biyoloji
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gene klonlama ve rekombinant DNA teknikleri ve uygulamalarının yapar |
ÖÇ02 | Plazmidler ve bakteriyofajlar ile özellikleri, plasmid DNA ve bakteriyofaj nükleik asitleri kavrar |
ÖÇ03 | Mikroorganizmalarda doğal ortamda gerçekleşen genetik madde transferleri ve yöntemlerini kavrar |
ÖÇ04 | Klonlama vektörleri ve özelliklerini öğrenir |
ÖÇ05 | Konjugasyon, biyolistik transformasyon yöntemleri ve uygulamalarını yapar |
ÖÇ06 | Gen klonlama ve klonlama yöntemlerini kavrar |
ÖÇ07 | Rekombinant DNA üretimi, alıcı organizmaya transferini gerçekleştirir |
ÖÇ08 | Gen klonlama ve klonlama yöntemlerinin aşamaları kavrar |
ÖÇ09 | PCR (Polymeraz zincir reaksiyonu ve uygulama alanları) kavrar |
ÖÇ10 | Hibridizasyon (Sothern, Northern, In situ ve Dot blot) kavrar |
ÖÇ11 | Klonlama vektörlerinin çalışmasını yapar |
ÖÇ12 | Rekombinant DNA üretimi, alıcı organizmaya transferi yapar |
ÖÇ13 | Rekombinant organizmanın seçimi ve analizini yapar |
ÖÇ14 | Hibridoma ve hücre füzyon yöntemleri kavrar |
ÖÇ15 | Elektroporasyon yöntemlerini ve uygulamayı öğrenir |
ÖÇ16 | Elektrofüzyon yöntemlerini ve uygulamayı anlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında temel kavram ve ilkeleri açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanındaki problemleri tanımlayıp çözümlerine yönelik yöntemleri uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında bilgilere ulaşıp tasnif ederek amacına yönelik olarak kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoloji alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere aktarır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili projelerin planlanmasında ve yürütülmesinde bir ekip üyesi olarak aktif görev alır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilip ona göre davranır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyolojinin temel konuları dışında özgün seçimlik derslerle farklı alanlarda bilgisini ve deneyimini artırır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyoloji alanındaki temel konuları anlayacak ve meslektaşlarıyla iletişim kuracak kadar İngilizce bilgisini kavrar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak etik ilişkiler kurup mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoloji alanında gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini kavrayarak gereğini uygular. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Moleküler biyolojiye giriş ve yeni gelişmeler | İlgili bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Plazmidler ve bakteriyofajlar ile özellikleri, plasmid DNA ve bakteriyofaj nükleik asitlerinin izolasyonu | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
3 | Transpozonlar ve transposable yapıların özellikleri ve önemi | İlgili konunun çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Hayvansal ve bitki hücrelerinden DNA izolasyonu | serbest çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
5 | Mikroorganizmalarda doğal ortamda gerçekleşen genetik madde transferleri ve yöntemleri | İlgili bölümün çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
6 | Konjugasyon, Elektroporasyon, elektrofüzyon, biyolistik transformasyon yöntemleri ve uygulamaları | Bölüm çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
7 | Transformasyon CaCL2, RbCL2, Protoplast ve Lipozom yöntem ve mekanizmaları | Deneysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | İlgili alanın araştırılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Gen klonlama ve klonlama yöntemleri, aşamaları | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
10 | PCR (Polymeraz zincir reaksiyonu ve uygulama alanları) | Konu hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
11 | Hibridizasyon (Sothern, Northern, In situ ve Dot blot) | Teknik çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
12 | Klonlama vektörleri | ilgili konuların çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Rekombinant DNA üretimi, alıcı organizmaya transfer | Serbest çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
14 | Rekombinant organizmanın seçimi ve analizi | Araştırmaya yönlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
15 | Hibridoma ve hücre füzyon yöntemleri | İlgili araştırmanın çalışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bölümlerin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bütün konuları çalışır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,00 | ||
AKTS | 5 AKTS |