Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDZ107 |
| Ad | Bilgisayar Destekli Teknik Resim |
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Ali Can ÖZDEMİR |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Ali Can ÖZDEMİR
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Teknik çizimler hakkında bilgi vermek, AutoCAD ve Netcad GIS tasarım programlarını tanıtmak, bu yazılımlar ile iki veya üç boyutlu teknik çizimleri yapabilmelerini sağlamak.
Dersin İçeriği
İzdüşüm ve görünüşler/ Kesit görünüşler/ Perspektif görünüşler/ AutoCAD ve Netcad 7 GIS tasarım programının tanıtılması ve kullanımı/ Maden Mühendisleri için Temel Harita ve Projeksiyon Bilgisi/ Maden Ruhsat Sahalarının Netcad 7 GIS ile Projelendirilmesi/ Maden Sahası Sayısal Arazi Modelinin Netcad 7 GIS ile Oluşturulması/ Maden İmalat Planlarının Netcad 7 GIS ile Oluşturulması
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
NETCAD GIS Dökümanı (Anıl Matbaa)
Notlar
Murat Can, AutoCAD 2009 Labotaruvar Uygulamaları, 2009 (MuratHan Yayınevi)
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Teknik çizimlerin temel prensiplerini kullanır. |
| ÖÇ02 | Perspektif görünüş çıkarma becerisine sahip olur. |
| ÖÇ03 | Üç boyutlu düşünme becerisine sahip olur. |
| ÖÇ04 | Bilgisayar destekli tasarım programlarının öneminin farkında olur. |
| ÖÇ05 | AutoCAD tasarım programını kullanır. |
| ÖÇ06 | Netcad GIS tasarım programının öneminin farkında olur. |
| ÖÇ07 | Netcad GIS tasarım programını kullanır. |
| ÖÇ08 | Temel Harita ve Projeksiyon Bilgilerine sahip olur. |
| ÖÇ09 | Raster dönüştürme becerisine sahip olur. |
| ÖÇ10 | Maden Ruhsat Sahalarını projelendirme becerisine sahip olur. |
| ÖÇ11 | Maden Sahası Sayısal Arazi Modelini oluşturma becerisine sahip olur. |
| ÖÇ12 | Maden İmalat Planlarını oluşturma becerisine sahip olur. |
| ÖÇ13 | İmalat Projesi Hacim Hesaplarını yapabilme becerisine sahip olur. |
| ÖÇ14 | Maden İmalat Projelerini Üç Boyutlu Ortama Aktarma becerisine sahip olur. |
| ÖÇ15 | Enkesit alma becerisine sahip olur. |
| ÖÇ16 | Üç boyutlu analiz yapabilme becerisine sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 2 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | 2 |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 2 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | 5 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | 5 |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | 5 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | 4 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | 3 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | 4 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | 4 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | 5 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | 3 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | 3 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. | 4 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Temel kavramlar ve teknik çizimler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 2 | İzdüşümler, kesit ve perspektif görünüşler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 3 | Temel çizim programlarının tanıtımı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 4 | AutoCAD çizim programının tanıtımı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 5 | Netcad GIS çizim programının tanıtımı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 6 | Netcad GIS çizim programının kullanımı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 7 | Temel Harita ve Projeksiyon Bilgisi, Madencilik Proje Altlık Verilerinin Netcad GIS ile Düzenlenmesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 8 | Ara Sınav | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
| 9 | Maden Ruhsat Sahalarının Netcad GIS ile Projelendirilmesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 10 | Maden Sahası Sayısal Arazi Modelinin Netcad 7 GIS ile Oluşturulması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 11 | Maden İmalat Planlarının Netcad 7 GIS ile Oluşturulması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 12 | Maden İmalat Planlarının Netcad 7 GIS ile Analiz Edilmesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 13 | İmalat Projesi Hacim Hesaplarının Netcad 7 GIS ile Gerçekleştirilmesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 14 | İmalat Projesi Hacim Hesaplarının Netcad 7 GIS ile Kontrol Edilmesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 15 | Maden İmalat Projelerinin Üç Boyutlu Ortama Aktarılması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,44 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||