Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDZ212 |
| Ad | Açık İşletme Tekniği |
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SUPHİ URAL |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SUPHİ URAL
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
BİR MADENİ AÇIK İŞLETME TEKNİKLERİNİ KULLANARAK PLANLAMAK.
Dersin İçeriği
AÇIK İŞLETME TEKNİĞİNİN KÖMÜR, METAL VE ENDÜSTRİYEL HAMMADDE MADEN YATAKLARINA UYGULAMA YÖNTEMLERİ/ SINIR TENÖR/ AÇIK İŞLETME METODUNUN SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER/ AÇIK İŞLETMELERDE KULLANILAN MAKİNE VE EKİPMANLAR/ EKİPMAN SEÇİM TEKNİKLERİ/ DELME VE PATLATMA/ MALİYET ANALİZİ/ BİR VEYA İKİ METAL VEYA KÖMÜR AÇIK OCAĞINA TEKNİK GEZİ YAPILMASI VE BU GEZİLERE İLİŞKİN RAPORLARIN HAZIRLANMASI.
Dersin Ön Koşulu
YOKTUR
Kaynaklar
Ders Notu
Notlar
İNTERNET KAYNAKLARI
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | AÇIK İŞLETME PLANLAMASI YAPABİLMEK. |
| ÖÇ02 | ÖRTÜ KAZI ORANINI HESAPLAYABİLMEK |
| ÖÇ03 | BİR MADENİN AÇIK İŞLETME TEKNİĞİ İLE ÜRETİLEBİLİRLİĞİNE KARAR VERMEK. |
| ÖÇ04 | OCAK SINIRLARINI BELİRLEYEBİLMEK. |
| ÖÇ05 | TEKNOLOJİK ANA İŞLEMLERİ TASARLAMAK. |
| ÖÇ06 | MAKİNE PARKI VE UYGUN TECHİZATI SEÇMEK. |
| ÖÇ07 | UYGUN PATLAYICI MADDE TÜRÜNÜ SEÇMEK VE PATLATMA TASARIMINI YAPMAK |
| ÖÇ08 | AÇIK İŞLETME ÖRTÜ KAZI YÖNTEMLERİNİ LİSTELEMEK. |
| ÖÇ09 | AÇIK İŞLETMELERDE MALİYET HESABI YAPMAK |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 3 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | 4 |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 5 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | 2 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | 3 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | 1 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | TEMEL KAVRAMLAR, ÖRTÜ KAZI ORANINA ETKİ EDEN FAKTÖRLER | DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 2 | ŞEV STABİLİTESİ VE AÇIK İŞLETME TEKNİĞİ AÇISINDAN ÖNEMİ | DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 3 | HAZIRLIK İŞLERİ | DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 4 | İŞLETME SINIRINI BELİRLEMEK İÇİN KULLANILAN YÖNTEMLER | DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 5 | DELİK DELME MAKİNELERİ, PATLAYICI MADDE ÇEŞİTLERİ | DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 6 | ATEŞLEME ELEMANLARI, PATLATMA TEKNİĞİ | DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 7 | PATLATMANIN ÇEVRESEL ETKİLERİ | DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | KAZI MAKİNELERİ | DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 10 | YÜKLEME MAKİNELERİ | DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 11 | MADENLERDE NAKLİYAT | DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 12 | AÇIK İŞLETMELERDE UYGULANAN ÖRTÜ KAZI YÖNTEMLERİ | DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 13 | YÖNTEMLERİN EKONOMİK YÖNDEN KARŞILAŞTIRILMASI | DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 14 | TÜRKİYE'DEN BAZI ÖRNEK UYGULAMALAR | DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 15 | DÜNYADAN ÖRNEK UYGULAMALAR | DERS NOTLARI VE DİĞER KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları2 | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||