Genel Bilgi
Kod | MDZ420 |
Ad | Maden İşletme Tesis Diz. ve Org. |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET DAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AHMET DAĞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Ali Can ÖZDEMİR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere, daha önce almış oldukları derslerden edinilen bilgileri bir maden yatağının varlığından üretimi aşamasına kadarki bütün işletilme faaliyetlerinin planlanması, makine/ekipman seçimi ve boyutlandırılması konularında kullanabilme becerilerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Herhangi bir yatağın ekonomik olarak değerlendirilebilmesi/ Yöntemi seçimi/ Ocak sınırlarının belirlenmesi ve üretim planlaması/ Optimum kapasite ve üretim süresinin belirlenmesi/ Ayak sayısının belirlenmesi/ Optimum kuyu lokaysonu ve açık işletme başlangıç noktasının belirlenmesi/ Optimum kat aralığının belirlenmesi/ Kuyu ve galerilerin boyutlandırılması ve ekipman seçimi/ Açık işletmelerde dragline seçimi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ahmet Dağ, Ders Notları (Yayınlanmamış).
Notlar
Ergin Arıoğlu, Çözümlü Madencilik Problemleri, (1994).
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Rezerv türlerini bilir/belirler |
ÖÇ02 | Bir maden yatağının işletilebilirliğini belirler |
ÖÇ03 | Optimum üretim kapasitesini belirler ve bu üretim kapasitesine göre yeraltı/açık işletme ilk yatırımları planlar |
ÖÇ04 | Optimum kuyu yerini belirler |
ÖÇ05 | Kuyu kesitini belirler. |
ÖÇ06 | Kuyu projesinin hazırlar |
ÖÇ07 | Ana ve damar içi hazırlıklarının planlar |
ÖÇ08 | Dragline seçimini yapar. |
ÖÇ09 | Yer altı işletmesinde kazı, nakliye sistemlerini analiz ederek optimum seçim/boutlandırmalar yaparak minimum maliyetlerde üretimi gerçekleştir |
ÖÇ10 | Madencilik yazılımlarını bilir en az bir tanesini kullanabilir. |
ÖÇ11 | Açık işletme tasarımını yapar. |
ÖÇ12 | Yeraltı işletme tasarımını yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bir maden yatağının işletilebilirliği | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Optimum kapasite ve üretim süresinin belirlenmesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Otimum kuyu yeri seçimi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Optimum katlar arası mesafenin belirlenmesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Kuyu projesinin hazırlanması. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Ana ve damar içi hazırlıklarının boyutlandırılması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Yer altı nakliye sistemleri ve makine ekipman seçimi ve boyutlandırılması | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Dragline seçimi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Madenlerde yönetim ve organizasyon | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Madencilik yazılımları ve Netpro/Mine ile yatak modelleme | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Netpro/Mine ile Yatak Modelleme | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Netpro/Mine ile Yerüstü Madenciliğinde Ocak Tasarımı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Netpro/Mine ile Yerüstü Madenciliğinde Ocak Tasarımı ve Uygulama-1 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Netpro/Mine ile Yeraltı Madenciliğinde Ocak Tasarımı ve Uygulama-2 | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 92 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,68 | ||
AKTS | 4 AKTS |