Genel Bilgi
Kod | MDS402 |
Ad | Yöneylem Araştırma Teknikleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Ali Can ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Ali Can ÖZDEMİR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
BİR PROBLEMİ ANALİZ ETME VE İSTENİLEN GEREKSİNİMLERİ KARŞILAMAK ÜZERE GERÇEKÇİ KISITLAR ALTINDA MODEL KURMA BECERİSİ KAZANMAK
Dersin İçeriği
YÖNEYLEM ARAŞTIRMA TEKNİKLERİNİ LİSTELEMEK BİR SİSTEMİ YADA SÜRECİ ANALİZ ETMEK KISITLARI BELİRLEMEK OPTİMUM ÇÖZÜMÜ VEREN MODELİ KURMAK ŞEBEKE MODELLERİNİ LİSTELEMEK
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Tuncay Can, Yöneylem Araştırması, 2015 (Beta Yayınları)
Notlar
Hamdy A. Taha, Yöneylem Araştırması: Giriş, 2014 (Literatür Yayınları)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yöneylem araştırma tekniklerinin tarihsel gelişimi hakkında bilgilere sahip olur. |
ÖÇ02 | Yöneylem araştırma tekniklerini kullanır. |
ÖÇ03 | Bir sistemi yada süreci analiz etme becerisine sahip olur. |
ÖÇ04 | Bir problemin amaç fonksiyonunun belirlenmesi becerisine sahip olur. |
ÖÇ05 | Bir problemin kısıtlarının belirlenmesi becerisine sahip olur. |
ÖÇ06 | Duraylılık analizi yapabilme becerisine sahip olur. |
ÖÇ07 | Matematiksel model kurabilme becerisine sahip olur. |
ÖÇ08 | Bilgisayar yazılımı ile çözümleme yapabilme becerisine sahip olur. |
ÖÇ09 | En kısa yol problemlerini çözebilme becerisine sahip olur. |
ÖÇ10 | Kritik yol yöntemini kullanır. |
ÖÇ11 | Optimizasyon sonuçları yorumlama becerisine sahip olur. |
ÖÇ12 | Minimum kapsayan ağaç modelini kullanır. |
ÖÇ13 | Tahmin yöntemleri hakkında bilgilere sahip olur. |
ÖÇ14 | Regresyon analizini kullanır. |
ÖÇ15 | Ulaştırma problemlerini çözebilme becerisine sahip olur. |
ÖÇ16 | Doğrusal programlamada grafik çözümünü kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Madencilik alanında çağdaş bilgiler ve bilimsel yaklaşımların ışığında teorik ve uygulamalı konularda yeterli bilgilere sahiptir. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Madencilik alanında almış olduğu bilgileri, karşılaşmış olduğu problemlerin çözümünü üretmek amacıyla yapılan multidisipliner çalışmalarda uygular. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güncel bilgilerin yardımıyla problemlerin analizini gerçekleştirerek çözüme yönelik çıkarımlarda bulunur. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fiziksel, kimyasal, mekanik ve minerolojik analizlerin TSE standartlarına uygun şekilde saha çalışmalarında veya laboratuvar koşullarında uygular. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yapılan mühendislik planlamalarının analizlerini gerçekleştirecek beceriye sahiptir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden işletmelerindeki makine parkına hakimdir ve bunları madencilik faaliyetlerinin icrası için kullanabilir. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemlerin çözümüne yönelik bireysel veya diğer disiplinlerle ekip çalışmasıyla çözebilme kabiliyetine sahiptir. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilginin durağan kaynaklı olmadığını bildiği için madencilik alanındaki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik proseslerinde gerekli bilgiyi edinebilmek için basılı yayınları veya veri tabanlarını kullanabilir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Konusunda kendisini sürekli geliştirmek ve bilgi düzeyini arttırmak için tüm çalışmaları planlı bir şekilde gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve diğer elektronik kaynakları madencilik alanında kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İletişim sağlamak ve bilgiye ulaşabilmek amacıyla en az bir yabancı dili B1 Genel Düzeyde kullanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında yapmış olduğu çalışmalarda üç boyutlu düşünerek teknik çizimler gerçekleştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik çalışmalarını gerçekleştirirken ahlaki ve etik değerlere bağlı kalma bilincine sahiptir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilikte İş Sağlığı ve Güvenliği bilinci ve bunların hukuksal zorunlulukları konusunda altyapısı olduğu için çevre ve çalışanların sağlığını önde tutması gerektiğinin farkındadır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Madencilik alanındaki problemlerdeki çözümlerin toplumları ve toplulukları etkilediğini bildiği için geliştirilen yenilikçi uygulamalar ve modellemeler konusunda bilgi sahibi olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | GİRİŞ: YÖNEYLEM ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ, SİMÜLASYON, MODEL KURMA | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | DOĞRUSAL PROGRAMLAMA: MODEL KURMA VE GRAFİKLE ÇÖZÜM TEKNİĞİ | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | DOĞRUSAL PROGRAMLAMA: DUYARLILIK ANALİZİ | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | DOĞRUSAL PROGRAMLAMA: MODELİN BİLGİSAYAR YAZILIMI İLE ÇÖZÜLMESİ | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | SİMPLEKS YÖNTEM: DUAL PROBLEMİN TANIMI | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | SİMPLEKS YÖNTEM: DUALİTENİN EKONOMİK YORUMU | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | SİMPLEKS YÖNTEM: OPTİMUMLUK SONRASI ANALİZ | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | ŞEBEKE MODELLERİ: MİNİMUM KAPSAYAN AĞAÇ | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | ŞEBEKE MODELLERİ: EN KISA YOL PROBLEMİ | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | ŞEBEKE MODELLERİ: MAKSİMUM AKIŞ MODELİ | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | ŞEBEKE MODELLERİ: KRİTİK YOL YÖNTEMİ | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | ŞEBEKE MODELLERİ: PERT | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | SİMÜLASYONLA MODEL KURMA | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | SİMÜLASYONLA MODEL ÇÖZME | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |