Genel Bilgi
Kod | MT415 |
Ad | Kodlama Teorisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GONCA AYIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GONCA AYIK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere kodlama teorisinin matematiksel temellerini anlatmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste kaynak kodlaması, tek türlü çözülebilen kodlar, anlık kodlar, Kraft ve McMillan eşitsizlikleri, optimal kodlar, ikili Huffman kodları, kaynakların genişlemesi, entropi ve bilgi, Shannon-Fano kodlaması, 1. Shannon teoremi, bilgi kanalları, ikili simetrik kanallar, güvenilmez kanal kullanımı, hata düzeltme kodları, lineer kodlama anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Information and coding theory, G. A. Jones and J.M. Jones, Springer, 2000.
Notlar
Information and coding theory, G. A. Jones and J.M. Jones, Springer, 2000.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kodlamanın teknik tanımını kavrar. |
ÖÇ02 | Kod çeşitlerini tanır. |
ÖÇ03 | Bilgi ve entropi kavramlarını tanır. |
ÖÇ04 | Kodlama teorisindeki ilgili temel teoremleri kavrar. |
ÖÇ05 | Hata düzeltme kavramlarını kavrar. |
ÖÇ06 | Kraft ve McMillan eşitsizlikleri kavrar. |
ÖÇ07 | Kaynakların genişlemesini kavrar. |
ÖÇ08 | Lineer kodlamayı kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Orta Öğretimde kazandırılan matematik bilgilerini teorik temellere dayandırarak ispat edebilmeyi kavrar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cebir, Analiz ve Topolojinin temel kavramlarının önemini kavrar. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Matematiksel akıl yürütme olgunluğu kazanarak matematiksel ispatlar geliştirip ve yazama yeteneğini gösterir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğin temel teorilerini doğru olarak hem yazılı hem de sözlü olarak ifade edebilme yeteneğini gösterir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğin farklı alanları arasındaki ilişkinin ve diğer disiplinlerle olan bağlantısının kavrar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Herhangi bir problem için model oluştururken nesneler arasındaki ilişkileri en anlaşılır bir şekilde edebilmeyi kavrar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Formül, grafik, tablo ve şema gibi matematiksel modelleri çizemeyi ve açıklamayı kavrar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karşılaştığı problemleri matematiksel olarak yeniden düzenleme, analiz etme ve modelleme yeteneğini gösterir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgisayar programlama dillerinden en az birini kavrar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Problem çözmede bilimsel yöntemleri ve uygun teknolojileri etkin olarak kullanma becerisini gösterir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Matematiksel kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dili kavrar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirme yeteneğini gösterir. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Programlama tekniklerini kavrar ve program yapabilme yetenegini gösterir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gerek bağımsız gerekse grup olarak matematik çalışma yeteneğini gösterir. | 4 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik uygulamalarının çalışma alanlarında evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık becerisini gösterir. | 4 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçme, kullanma ve geliştirme becerisi gösterir. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi gösterir. | 4 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik uygulamaları için gerekli olan bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik çalışma alanlarına göre tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Meslekî etik ve sorumluluk bilinci kazanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kaynak kodlaması | Kitabın ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Tek türlü çözülebilen kodlar, anlık kodlar | Kitabın ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Kraft ve McMillan eşitsizlikleri | Kitabın ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Optimal kodlar | Kitabın ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | İkili Huffman kodları | Kitabın ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Kaynakların genişlemesi | Kitabın ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Entropi ve bilgi | Kitabın ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Shannon-Fano kodlaması | Kitabın ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Shannon un Birinci Teoremi | Kitabın ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Bilgi kanalları | Kitabın ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | İkili simetrik kanallar | Kitabın ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Güvenilmez kanal kullanımı | Kitabın ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Lineer kodlama | Kitabın ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Tekrar | Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |