Genel Bilgi
Kod | UTD101 |
Ad | Türk Dili I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. NAZAN KUL TÜLÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. NAZAN KUL TÜLÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini ve önemini göstermek; Türk dilinin tarihi gelişimini ve bugünkü durumunu sunmak; Türk dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini tanıtmak; öğrencilerin analitik, bilimsel düşünme ve iletişim becerilerini geliştirmek; yazılı ve sözlü anlatımda Türkçenin özelliklerini ve kurallarını doğru ve etkin kullanabilme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste dil, dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk dilinin tarihi dönemleri, Türkçenin ses ve yapı özellikleri, dilekçe yazımı, imla ve noktalama işaretleri anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
ERGİN, Muharrem: Üniversiteler İçin Türk Dili: İstanbul, 1986: Boğaziçi Yayınları. ÇİLİNGİRLER, Feyza: Türkçe Dilbilgisi Öğretme Kitabı: İstanbul, 2013: Everest Yayınları KORKMAZ, Zeynep; ERCİLASUN, Ahmet B.; GÜLENSOY, Tuncer; PARLATIR, İsmail; ZÜLFİKAR, Hamza; BİRİNCİ, Necat: Türk Dili ve Kompozisyon: Bursa, 2007: Ekin Basım Yayın Dağıtım. ÇOTUKSÖKEN, Yusuf: Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili: İstanbul, 2001: I, II: Papatya Yayıncılık. AKSAN, Doğan: Her Yönüyle Dil - Ana Çizgileriyle Dilbilim: Ankara, 2010: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Notlar
TÜRK DİL KURUMU: Türkçe Sözlük: Ankara, 2011: Türk Dil Kurumu Yayınları: 549. TÜRK DİL KURUMU: Yazım Kılavuzu: Ankara, 2012: Türk Dil Kurumu Yayınları: 859. https://www.tdk.gov.tr/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dil ve Türk dili ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
ÖÇ02 | Türk dilinin ses unsurlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Türk dili ile diğer diller arasındaki farkları ayırt eder. |
ÖÇ04 | Dili doğru kullanmanın iletişimdeki önemini kavrar. |
ÖÇ05 | Türk dilini meydana getiren unsurları değerlendirir. |
ÖÇ06 | Türkçeyi akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. |
ÖÇ07 | Türk dilinin köken ve yapı özelliklerini bilir. |
ÖÇ08 | Noktalama İşaretlerinin önemini kavrar. |
ÖÇ09 | Dilekçe yazımının kurallarını açıklar. |
ÖÇ10 | İsim ve fiil köküne gelen eklerin görevlerini belirtir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dürüstlüğü ilke edinerek, meslek ahlakının gereklerini yerine getirir. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Muhasebe, vergi ve denetim alanındaki temel tanımlar, ilkeler ve kuralları listeler | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Muhasebecilik/mali müşavirlik mesleğinin hukuki sorumluluklarını tanımlar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Muhasebe ve vergi alanındaki temel tanımlar, ilkeler ve kuralları uygular. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Muhasebe fonksiyonlarını ve muhasebenin yönetimdeki önemini açıklar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İşgören - işveren açısından, İş Kanunu/SGK mevzuatı’nda, sözleşme yükümlülüklerini açıklar(işe alma-işten ayrılma). | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ticari hayatta kullanılan belgeleri tanır, önemini açıklar, düzenler, saklar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ticari hayatta kullanılan defterleri tanır ve mevzuata, usul ve esaslara uygun biçimde deftere işler. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Muhasebecilik mesleği ile ilgili edindiği temel bilgi, beceri ve yetkinlikler vasıtasıyla, verileri yorumlayarak değerlendirir, sorunları analiz eder ve belgelere dayanarak çözüm geliştirir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili temel konularda, bağımsız ya da ekip çalışması yapıp, sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Olaylara pozitif bakar, kendi bilgi ve beceri düzeyini eleştirel bir şekilde değerlendirir, eksiklikleri giderir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimini daha üst düzeylere yönlendirip, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olabilmeyi kavrar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili temel bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla etkin bir şekilde aktarır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Muhasebecilik mesleği hakkında sorunlara ilişkin düşüncelerini ve çözüm önerilerini alanında uzman ya da uzman olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Temel düzeyde yabancı dil bilgisiyle alanındaki gelişmeleri izler, yabancı dilde meslektaşlarıyla iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak yazışma yapar, bilgileri depolar, depolanmış bilgileri kullanır. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili verileri toplama, işleme ve bunun sonucunda gerekli tabloları hazırlama, belge/beyanname düzenleme ve sonuçları ilgililere duyurma aşamalarında Muhasebe Meslek Ahlâkını temel alarak bilimsel, toplumsal, kültürel, etik değerlere sahip olarak davranır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal haklar ve bunların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dil Bilgisi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Dil-Kültür İlişkisi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Türk Dilinin Tarihi Dönemleri ve Gelişimi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
4 | Türk Dilinin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
5 | Dilbilgisi ve Bölümleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Ses ve Ses Olayları | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
7 | Yazım Kuralları ve Uygulamaları | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Noktalama İmleri ve Uygulamaları | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Yapım ve Çekim Ekleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
11 | İsim ve Fiil Çekimleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
12 | Yazışma Kuralları | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
13 | Dilekçe Yazımı | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
14 | Örnek Metinler Üzerinde Uygulamalar | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Günümüz Türkçesinin durumu ve sorunları | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası |
16 | Final Sınavı 1. Hafta | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı 2. Hafta | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |