Genel Bilgi
Kod | AB305 |
Ad | Spor Psikolojisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EREN ULUÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EREN ULUÖZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sportif performansın arttırılmasında spor psikolojisinin kullanımının öğretilmesi. Sporcunun müsabaka öncesi, anı ve sonrasında psikolojik hazırlığı ve meydana gelen psikolojik problemlerin giderilmesi
Dersin İçeriği
Psikolojinin tanımı; Psikolojik araştırma yöntemleri. Spor psikolojisinin tanımı, tarihçesi, Neyi amaçladığı. Günümüzde spor psikolojisi çalışmaları
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Cox, R. (2011). Sport psychology: Concepts and applications. Mcgraw-Hill Education Weinberg, R. S. & Gould, D. (2015) Foundations of Sport and Exercise Psychology (6th Ed). Champaign, IL : Human Kinetics.
Notlar
Andersen, M. B. (2005). Sport Psychology in Practice. Campain IL: Human Kinetic Books. Anshel, M.H. (1994). Sport Psychology. From Theory to Practice. Second edition. Arizona: Gorsuch Scarisbrick Publishers, 55-59 Cox, R.H. (1994). Sport Psychology Concepts and Applications. Dubuque :Wm. C. Brown Publishers. Dosil, J: (2006). The Sport Psychologist’s Handbook. San Fransisco: John Wiley & Sons Inc. Gill, D.L. (1986). Psychological Dynamics of Sport, Champaign: Human Kinetics Books. Horn, T.S. (1992). Advances in Sport Psychology. Champaign: Human Kinetics Books. Iso-Ahola, S.E., Hatfield, B. (1986). Psychology of Sports A Social Psychological Approach. Iowa: WCB Brown Publishers. Martens, R. (1987). Coaches Guide to Sport Psychology. Champaign: Human Kinetics Books. Singer, R.N., Murphey, M., Tennant, L.K. (1993). Handbook of Research on Sport Psychology. New York: Macmillan Publishing Company. Smith, D. Ve Bar-Eli, M. (2007). Essential Readings in Sport and Exercise Psychology. Champain Illinois: Human Kinetics Weinberg, R.S., Gould, D. (1995). Foundations of Sport and Exercise Psychology. Champaign: Human Kinetics Books. Willis, J. D. Campbell, E. (1992). Exercise Psychology. Champaign: Human Kinetics Books. VanRaalte, J.L. ve Brewer, W. B. (2002). Exploring Sport and Exercise Psychology. Wachington DC: APA
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sportif performansın arttırılmasında, spor psikolojisinin önemini öğrenir |
ÖÇ02 | Korku, kaygı, stres, uyarılmışlık kavramlarını öğrenerek, sportif performansa hangi düzeyde etki ettiklerini kavrar |
ÖÇ03 | Psikolojik hazırlığın ön koşullarını öğrenir Antrenörün sporcuya yaklaşımı ve iletişimi nasıl olmalı; yapması ve yapmaması gerekenleri bilir. |
ÖÇ04 | Sporcunun müsabakaya psikolojik yönden nasıl hazırlanması gerektiğini öğrenir. |
ÖÇ05 | Sporcuların karşılaştığı belirli problemleri öğrenerek, sporcuları motive ederken dikkat etmesi gereken önemli noktaları kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlüğün temel kavram ve ilkelerini açıklar | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanında programı tasarlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman ya da uzman olmayan grupları, Antrenörlük ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi teknolojilerini Antrenörlük alanında amacı doğrultusunda kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Antrenörlük alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilir ve ona göre davranır. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Antrenörlük alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Antrenörlük alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Psikolojinin tanımı; Psikolojik araştırma yöntemleri. Spor psikolojisinin tanımı, tarihçesi, Neyi amaçladığı. Günümüzde spor psikolojisi çalışmaları | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Spor psikolojisinde uygulamanın genel hatları, ruhsal ve zihinsel etkinlikler. | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kişilik; belirleyen kriterleri, Sporun kişilik gelişimine katkıları, kişilik kuramları, sporcuların kişiliklerinin araştırılması. | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Zihinsel antrenman, imgeleme kavramlarının tanımı, basamakları, sınıfta uygulama yapılması. | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kaygı, korku, stres, uyarılmışlık kavramlarının tanımı, sportif performansa etkileri. uyarılmışlık- performans ilişkisi kuramları. | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Sporda motivasyon; motivasyon kuramları; başarı güdülenmesi, hedefi gerçekleştirme, yüklemleme kuramları | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Performansı engelleyen faktörlerin giderilmesi ve psikoregülasyon teknikleri.; gevşeme teknikleri; | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hedef belirleme, sportif hedefler basamağı, hedef belirlemede dikkat edilecek noktalar. | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Grup ve grup dinamiğinin spordaki görünümü; oluşum evreleri, takım ruhu oluşturma, geliştirme, güven çalışmaları ve uygulamaları. | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Antrenör sporcu iletişimi ve önemi. Antrenörün sporcuya psikolojik destekteki rolü. Antrenörün sporcuya yaklaşımı ve iletişimi nasıl olmalı; | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Algı, dikkat, konsantrasyon; | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Sürentrenman tanımı, nedenleri, belirtileri, giderilmesine yönelik uygulamalar. | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yarışma öncesi, yarışma, yarışma sonrası sporcuya verilmesi gereken psikolojik destek. | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Geri bildirimlerin alınması, değerlendirme | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili kaynakları okumak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |