Genel Bilgi
Kod | BAT128 |
Ad | İş Sağlığı ve Güvenliği |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. İLKAY ŞEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. İLKAY ŞEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencileri İş kazalarına ve meslek hastalıklarına karşı bilgilendirme, İş yeri ve çevre güvenliği ve işçi sağlığı önlemleri alabilecek yeterlilikleri kazandırabilme, Meydana gelebilecek olan kazalara ve yangınlara karşı kendini ve çevresini koruyabilecek önlemleri alabilme, ilk yardım ve güvenlik önlemlerini edindirmektir.
Dersin İçeriği
İş sağlığı ve güvenliği kavramları, kurallar, tarihçe, İş yeri güvenliğinin tanımı ve önemi, işyerinde kullanılan koruyucu araç ve aparatlar, depo ve atık malzeme tasnifi ile ilgili güvenlik önlemleri, elektrik tesisatıyla ilgili güvenlik önlemleri, yangın ve türleri, yangın söndürmede kullanılan yöntem ve kimyasallar, meslek hastalıkları, meslek hastalıklarına karşı alınacak önlemler, iş kazaları ve önlemleri, temel ilk yardım, kaza raporları, iş kazası uygulanan prosedürler, İş Hukuku ve yönetmelikleri, İş Güvenliği Soruşturması işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
İş Hukuku (A.Murat DEMİRCİOĞLU/Tankut CENTEL) Beta Yayıncılık, İst, 2012.14. Bası
Notlar
öğretim üyesince hazırlanan ve sürekli güncellenen ders notları ve slaytlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | İSG mevzuatı ve güvenlik kültürünü açıklar. |
ÖÇ03 | İnsan ve Halk Sağlığı ile işin ilişkilerini açıklar |
ÖÇ04 | İSG temel ilkelerini ve iş sağlığı uygulama ilkelerini açıklar. |
ÖÇ05 | İşyeri ortamı risk etkenlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Çalışanlardaki risk gruplarını açıklar. |
ÖÇ07 | İşyerlerinde risk kontrollerini açıklar. |
ÖÇ08 | Meslek hastalıklarını ve korunmayı açıklar, |
ÖÇ09 | İş kazaları ve korunmayı açıklar |
ÖÇ10 | Ergonomi işlevlerini açıklar. |
ÖÇ11 | Sağlık çalışanlarınının korunma ilkelerini açıklar. |
ÖÇ12 | İş sağlığının ilkelerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ziraat teknikerliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olur | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Üretim aşamasında ekolojik koşulları da dikkate alarak en uygun yetiştirme tekniğini uygular | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlar ve yetiştirir | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygular | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirir ve analiz eder | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olur | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olur ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanır | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilir ve işletebilir | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel iletişim becerilerini kazanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İş sağlığı ve güvenliği kavramları, kurallar, tarihçe ve İş yeri güvenliğinin tanımı ve önemi | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | İş hukuku, Kanunlarda iş sağlığı ve güvenliği, ilgili kuruluşlar | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | İşyerinde kullanılan koruyucu araç ve aparatlar | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
4 | Risk etmenleri-Fiziksel risk etmenleri | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
5 | Risk etmenleri-Kimyasal risk etmenleri, Risk etmenleri-Biyolojil risk etmenleri | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Yangın ve türleri | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
7 | Yangın söndürmede kullanılan yöntem ve kimyasallar | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | sınav hazırlıkları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | kimyasalların etkileri | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
10 | Meslek hastalıkları | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Meslek hastalıklarına karşı alınacak önlemler | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | İş kazaları ve önlemleri | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
13 | Temel ilk yardım | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Kaza raporları | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | İş kazası uygulanan prosedürler | konu ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav hazırlıkları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav hazırlıkları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |