Genel Bilgi
Kod | AYHS211 |
Ad | Sucul Ekosistemler İçin Sürdürülebilir Avcılık ve Uygulamaları |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi DURMUŞ ÇETİNKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr.Gör.Dr. Yılmaz UÇAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Globalleşen dünyada ve ülkemizde ve kullanılan av araç ve yöntemlerinin tanıtılması, sınıflandırılması ve sürdürülebilir ve ekosistem temelli balıkçılık için uygun takım ve yöntemlerin seçilmesi için bilgi ve deneyim sahibi olmayı hedefler.
Dersin İçeriği
Bu derste, su ürünleri avcılığında kullanılan av araçları, oltalar, ağlar, uzatma ağları, trol, gırgır, kıyı sürütme ağları, ağ dalyanlar, kaldırma ağları, tuzaklar, elle kullanılan av araçları, yardımcı araç ve gereçler ana başlıkları altında; dünya ve Türkiye balıkçılık sektörünün yapısı, av araçlarının sınıflandırılması, olta malzemeleri, olta çeşitleri, paragatlar, ağ malzemeleri, uzatma ağı tipleri, trolün bölümleri, trol mekanizasyonu, trol tipleri, gırgır ağı teknik özellikleri, gırgır mekanizasyonu, kıyı sürütme takımlarının teknik özellikleri, sepetler, kapanlar, pinterler vb. av araçları ile tüm bu av araçlarının avlama yöntemleri ayrıntılı olarak tanıtılmakta ve bunların sürdürülebilir ve ekosistem temelli balıkçılık için önemi hakkında bilgi verir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
SÜRDÜRÜLEBİLİR BALIKÇILIK İÇİN “EKOSİSTEM TEMELLİ YÖNETİM” - WWF (2013) YAYINI
Notlar
ALTUN, B. E. SUCUL EKOSİSTEM YIKIMI VE KORUMA ÖNLEMLERİ. CERİM, H. (2015). Ekosistem Temelli Balıkçılık Yönetimi; Kavramlar ve Uygulama Yöntemleri. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 3(2), 315-328.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sürdürülebilir ve ekosistem yararlı balıkçılık için av takımlarının ve yöntemlerinin bilgi ve becerisine sahip olur. |
ÖÇ02 | Av araç gereç ve yöntemlerinin sınıflandırılması bilgi ve becerisine sahip olur. |
ÖÇ03 | Av araçları ve yöntemleri bilgisini kullanarak ekosistem temeli oluşabilecek problemleri çözer. |
ÖÇ04 | Av araç ve avlama yöntemlerini su ürünleri ekosisteminin diğer alanlarına (yetiştiricilik, biyolojik örneklemeler, vb.) da uyarlar. |
ÖÇ05 | Av araç ve yöntemlerini kullanırken çevre bilincine sahip olur. |
ÖÇ06 | Bilgiye ulaşma, iletişim, veri toplama, bilgisayar kullanarak kayıt, sınıflandırma ve istatistik analiz, grafikleme, tablolama ve raporlandırma yeteneklerine sahip olur. |
ÖÇ07 | Alanı ile ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi ve yorumlama yeteneğine sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Avcılık ve Yaban Hayatı alanları ile ilgili temel bilgileri ve genel kavramları açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve Uluslararası avcılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaban hayatı uygulamaları için çağdaş teknolojiden ve uygun yöntemlerden yaralanır, yaban hayatı ile ilgili gerekli araç ve gereçleri kullanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Avcılık ve Yaban Hayatı ile ilgili yasalara uygun davranır ve alanında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çok yönlü düşünebilir, alanında çalışma sahasındaki işi ile ilgili bilgiler toplar, analiz eder ve elde ettiği bilgileri uygulamaya aktarır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Güncel olaylar ve gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri izleyerek etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaban hayatı ile ilgili bilgi toplar, rapor haline getirir, ayrıca bu raporu hizmet verdiği kurum ve kişilere açık bir şekilde sözlü veya yazılı olarak anlatır, takım çalışması yapar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Orman ve yaban hayatı amenajmanı ile korunan alan tayini ve yönetiminin temel esaslarını öğrenerek koruma-kullanma ve sürdürülebilir gelişim felsefesini kazanmış olma. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaban hayvanlarının çeşitliliği, envanteri, hastalıkları, korunması, nakledilmesi, üretilmesi, izlenmesi, habitatlarının iyileştirilmesi, yapay ve doğal avlaklar, kontrollü avcılık, pazarlama usulleri, av ve yaban hayatı turizmi konularında bilgi ve beceriye sahip olma. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorumluluğu altında çalışanları bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket ederek yönetir. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ormancılık ve yaban hayatı uygulamalarında çağdaş teknoloji ve uygun yöntemleri, gerekli araç ve gereçleri kullanabilme. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak kurumsal bilgiyi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili orta düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile yeterli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası çevre ve ormancılık politikalarını, yasalar ve diğer yazılı hukuk kuralları ile yükümlülükleri kavrayabilme. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Orman ve yaban hayatı amenajmanı ile korunan alan tayini ve yönetiminin temel esaslarını öğrenerek koruma-kullanma ve sürdürülebilir gelişim felsefesini kazanmış olma. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Balıkçılık ve ekosistem temelli ve sürdürülebilir balıkçılığı etkileyen faktörler | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Av araçlarının ve avlama yöntemlerinin sınıflandırılması | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Araçsız avcılık ve ekosisteme etkileri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Basit araçlarla avcılık ve ekosisteme etkileri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bayıltıcılarla avcılık ve ekosisteme etkileri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Tuzaklarla avcılık ve ekosisteme etkileri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Olta ve paraketalarla avcılık ve ekosisteme etkileri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Uzatma ağlarıyla avcılık ve ekosisteme etkileri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kıyı sürütme ağlarıyla avcılık ve ekosisteme etkileri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Trol ağlarıyla avcılık ve ekosisteme etkileri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Çevirme ağlarıyla avcılık ve ekosisteme etkileri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Dalyan avcılığı ve ekosisteme etkileri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Özel avlama yöntemleri | Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,04 | ||
AKTS | 3 AKTS |