AYHS211 Sucul Ekosistemler İçin Sürdürülebilir Avcılık ve Uygulamaları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AYHS211
Ad Sucul Ekosistemler İçin Sürdürülebilir Avcılık ve Uygulamaları
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi DURMUŞ ÇETİNKAYA
Dersin Öğretim Elemanı Öğr.Gör.Dr. Yılmaz UÇAR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Globalleşen dünyada ve ülkemizde ve kullanılan av araç ve yöntemlerinin tanıtılması, sınıflandırılması ve sürdürülebilir ve ekosistem temelli balıkçılık için uygun takım ve yöntemlerin seçilmesi için bilgi ve deneyim sahibi olmayı hedefler.

Dersin İçeriği

Bu derste, su ürünleri avcılığında kullanılan av araçları, oltalar, ağlar, uzatma ağları, trol, gırgır, kıyı sürütme ağları, ağ dalyanlar, kaldırma ağları, tuzaklar, elle kullanılan av araçları, yardımcı araç ve gereçler ana başlıkları altında; dünya ve Türkiye balıkçılık sektörünün yapısı, av araçlarının sınıflandırılması, olta malzemeleri, olta çeşitleri, paragatlar, ağ malzemeleri, uzatma ağı tipleri, trolün bölümleri, trol mekanizasyonu, trol tipleri, gırgır ağı teknik özellikleri, gırgır mekanizasyonu, kıyı sürütme takımlarının teknik özellikleri, sepetler, kapanlar, pinterler vb. av araçları ile tüm bu av araçlarının avlama yöntemleri ayrıntılı olarak tanıtılmakta ve bunların sürdürülebilir ve ekosistem temelli balıkçılık için önemi hakkında bilgi verir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

SÜRDÜRÜLEBİLİR BALIKÇILIK İÇİN “EKOSİSTEM TEMELLİ YÖNETİM” - WWF (2013) YAYINI

Notlar

ALTUN, B. E. SUCUL EKOSİSTEM YIKIMI VE KORUMA ÖNLEMLERİ. CERİM, H. (2015). Ekosistem Temelli Balıkçılık Yönetimi; Kavramlar ve Uygulama Yöntemleri. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 3(2), 315-328.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sürdürülebilir ve ekosistem yararlı balıkçılık için av takımlarının ve yöntemlerinin bilgi ve becerisine sahip olur.
ÖÇ02 Av araç gereç ve yöntemlerinin sınıflandırılması bilgi ve becerisine sahip olur.
ÖÇ03 Av araçları ve yöntemleri bilgisini kullanarak ekosistem temeli oluşabilecek problemleri çözer.
ÖÇ04 Av araç ve avlama yöntemlerini su ürünleri ekosisteminin diğer alanlarına (yetiştiricilik, biyolojik örneklemeler, vb.) da uyarlar.
ÖÇ05 Av araç ve yöntemlerini kullanırken çevre bilincine sahip olur.
ÖÇ06 Bilgiye ulaşma, iletişim, veri toplama, bilgisayar kullanarak kayıt, sınıflandırma ve istatistik analiz, grafikleme, tablolama ve raporlandırma yeteneklerine sahip olur.
ÖÇ07 Alanı ile ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi ve yorumlama yeteneğine sahip olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Avcılık ve Yaban Hayatı alanları ile ilgili temel bilgileri ve genel kavramları açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve Uluslararası avcılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaban hayatı uygulamaları için çağdaş teknolojiden ve uygun yöntemlerden yaralanır, yaban hayatı ile ilgili gerekli araç ve gereçleri kullanır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Avcılık ve Yaban Hayatı ile ilgili yasalara uygun davranır ve alanında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çok yönlü düşünebilir, alanında çalışma sahasındaki işi ile ilgili bilgiler toplar, analiz eder ve elde ettiği bilgileri uygulamaya aktarır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Güncel olaylar ve gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri izleyerek etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaban hayatı ile ilgili bilgi toplar, rapor haline getirir, ayrıca bu raporu hizmet verdiği kurum ve kişilere açık bir şekilde sözlü veya yazılı olarak anlatır, takım çalışması yapar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Orman ve yaban hayatı amenajmanı ile korunan alan tayini ve yönetiminin temel esaslarını öğrenerek koruma-kullanma ve sürdürülebilir gelişim felsefesini kazanmış olma.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaban hayvanlarının çeşitliliği, envanteri, hastalıkları, korunması, nakledilmesi, üretilmesi, izlenmesi, habitatlarının iyileştirilmesi, yapay ve doğal avlaklar, kontrollü avcılık, pazarlama usulleri, av ve yaban hayatı turizmi konularında bilgi ve beceriye sahip olma.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sorumluluğu altında çalışanları bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket ederek yönetir. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilgiye sahip olur.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ormancılık ve yaban hayatı uygulamalarında çağdaş teknoloji ve uygun yöntemleri, gerekli araç ve gereçleri kullanabilme.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak kurumsal bilgiyi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma becerilerini kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili orta düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile yeterli düzeyde iletişim kurar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası çevre ve ormancılık politikalarını, yasalar ve diğer yazılı hukuk kuralları ile yükümlülükleri kavrayabilme. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Orman ve yaban hayatı amenajmanı ile korunan alan tayini ve yönetiminin temel esaslarını öğrenerek koruma-kullanma ve sürdürülebilir gelişim felsefesini kazanmış olma.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Balıkçılık ve ekosistem temelli ve sürdürülebilir balıkçılığı etkileyen faktörler Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Av araçlarının ve avlama yöntemlerinin sınıflandırılması Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Araçsız avcılık ve ekosisteme etkileri Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Basit araçlarla avcılık ve ekosisteme etkileri Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Bayıltıcılarla avcılık ve ekosisteme etkileri Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Tuzaklarla avcılık ve ekosisteme etkileri Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Olta ve paraketalarla avcılık ve ekosisteme etkileri Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Uzatma ağlarıyla avcılık ve ekosisteme etkileri Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Kıyı sürütme ağlarıyla avcılık ve ekosisteme etkileri Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Trol ağlarıyla avcılık ve ekosisteme etkileri Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Çevirme ağlarıyla avcılık ve ekosisteme etkileri Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Dalyan avcılığı ve ekosisteme etkileri Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Özel avlama yöntemleri Ders notlarının ve ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (Saat) 76
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,04
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.05.2023 03:38