Genel Bilgi
Kod | FZK204 |
Ad | Dalgalar ve Optik |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BEKİR ÖZÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. BEKİR ÖZÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Titreşim ve dalgalar konusundaki kavram ve prensiplerin anlaşılırlığını sağlamaktır. Serbest ve zorla salınan sistemleri inceleyerek bu sistemlerle ilgili temel kavramları öğretmektir.
Dersin İçeriği
Periyodik hareket, titreşimler, harmonik osilatörler
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Vibrations and Waves (The M.I.T. Introductory Physics Series), A.P. French
Notlar
Physics of Vibrations and Waves, H.J. Pain
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dalgalar ve optik konuları hakkındaki teorik kavram ve formülleri bilir. |
ÖÇ02 | Günlük yaşantıda dalgalar ve optik konularıyla ilgili gördüğü olaylar ile yasalar arasındaki bağlantıyı kurar. |
ÖÇ03 | Basit harmonik hareketi açıklayabilir. |
ÖÇ04 | Dalga hareketini analiz edebilir. |
ÖÇ05 | Işığın farklı ortamlardaki davranışını açıklayabilir. |
ÖÇ06 | Dalgaların üst-üste binmesi, girişim, kararlı dalgalar ve rezonansı açıklar. |
ÖÇ07 | Dalgaboyu, frekans, periyot, genliği tanımlar. |
ÖÇ08 | Enine ve boyuna dalgaları tanımlar. |
ÖÇ09 | Yansıma ve kırılma kanunlarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında deneyleri tasarlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dalga Hareketi, Bir boyutta ilerleyen dalgalar | İlgili konu çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Üst üste Binme, girişim, yansıma ve geçme, Sinüssel dalgalar | İlgili konu çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Ses dalgaları, Küresel ve Düzlem Dalgalar | İlgili konu çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Doppler olayı, Şok Dalgaları | İlgili konu çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Kararlı dalgalar, rezonans, | İlgili konu çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Vurular, Sinüssel Olmayan Dalga Desenleri | İlgili konu çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Işığın doğası, yansıma ve kırılma, Huygens prensibi | İlgili konu çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Geometrik Optik, Aynalarda oluşturulan görüntüler | İlgili konu çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Merceklerde kırılma ile oluşan görüntüler, Optik Aletler | İlgili konu çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Işık Dalgalarının Girişimi | İlgili konu çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | İnce filmlerde girişim | İlgili konu çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Işık dalgalarının kırınımı | İlgili konu çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Işık Dalgalarının Kutuplanması | İlgili konu çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Işık Dalgalarının Kutuplanması devam | İlgili konu çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,88 | ||
AKTS | 5 AKTS |