Genel Bilgi
Kod | FZK214 |
Ad | Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Giriş |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Ayhan ATIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Ayhan ATIZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yenilenebilir enerji kaynaklarının önemini, özelliklerini ve verimli bir şekilde yararlanma yollarını, enerji problemlerinin çözümünde gelecekteki rolünün ekonomik, sosyal ve çevresel boyutlarda etkileri neler olacağını öğretmektir.
Dersin İçeriği
Temel enerji birimleri, Temel enerji kaynakları ve potansiyelleri, Enerji kullanım alanları, Enerji ölçüm aletleri ve teknikleri, Enerji kaynaklarının verimliliği, Enerjinin verimli kullanımı, Enerji Kaynaklarının yönetimi, Enerji ile ilgili problemleri çözümü, Enerji verimliliği, Enerji üreten sistemler, Enerji dönüştürme sistemleri, Enerji tasarrufunun önemi, Ekonomik analiz yöntemleri, Enerji kaynaklarının çevresel etkileri, Enerji ve çevre Yönetimi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Derste not tutulacaktır. Anlatılan konulara ait kitap bölümleri PDF dosyası verilecektir
Notlar
Ders notları ve İnternet ile erişilen kitap ve makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel enerji (SI) birimlerini ve enerji ölçümünü yapar |
ÖÇ02 | Enerji korunum yasalarını açıklar |
ÖÇ03 | Enerji dönüşümlerini açıklar |
ÖÇ04 | Termodinamik yasalarını uygular |
ÖÇ05 | Küresel enerji kaynaklarını ve fiziksel özelliklerini kavrar |
ÖÇ06 | Yenilenebilir enerji kaynaklarını (ör. Hidro, güneş, rüzgar, jeotermal, biyokütle, gelgit) tanımlar. |
ÖÇ07 | Hidroelektrik santrallerde enerji üretimini açıklar |
ÖÇ08 | Dersin genel tekrarı |
ÖÇ09 | Fotovoltaik güç üretimini açıklar |
ÖÇ10 | Rüzgar enerjisi ile elektrik üretimini açıklar |
ÖÇ11 | Jeotermal ve biyokütle enerjisi ile elektrik üretimini açıklar |
ÖÇ12 | Gelgit, okyanus ve dalgalar enerjisinden nasıl elektrik üretildiğini açıklar |
ÖÇ13 | Yenilenebilir enerji kaynaklarının ve çoklu enerji üretim sistemlerinin enerji ve ekserji analizlerini yapar |
ÖÇ14 | Yenilenebilir enerji kaynaklarının sürdürülebilir çevre için çok önemli olduğunu açıklar |
ÖÇ15 | Yenilenebilir enerji kaynaklarının küresel etkilerini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında deneyleri tasarlar. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir | 1 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Temel Enerji SI Birimleri ve Ölçme | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Enerji Fiziği (Enerjinin Korunumu) | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
3 | Enerji Dönüşümleri | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
4 | Enerji Termodinamiği | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Küresel Enerji Kaynakları | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
6 | Yenilenebilir Enerji Kaynakları (Hidro, Güneş, Rüzgar, Jeotermal, Biyokütle, Gelgit) | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
7 | Hidroelektrik Güç Üretimi | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Konular çalışılacaktır ve bunlarla ilgili problemler çözülecektir. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
9 | Fotovoltaik Güç Üretimi | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Rüzgar Enerjisi ile Güç Üretimi | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
11 | Jeotermal ve Biyokütle Enerjisi İle Güç Üretimi | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
12 | Gelgit, Okyanus ve Dalgaları İle Güç Üretimi | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
13 | Yenilenebilir Enerji Kaynakları İle Çoklu Güç Üretim Sistemlerinin Enerji ve Ekserji Analizleri | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
14 | Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının ve Sürdürülebilir Çevre | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
15 | Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Küresel Etkileri | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konular çalışılacaktır ve bunlarla ilgili problemler çözülecektir. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konular çalışılacaktır ve bunlarla ilgili problemler çözülecektir. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |