Genel Bilgi
Kod | HKU322 |
Ad | Genel Hukuk Tarihi II |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | AYBARS PAMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
AYBARS PAMİR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Genel Hukuk Tarihi-II isimli derste, dünya hukuk tarihine damgasını vurmuş önemli devletlerin hukuk sistemlerine yer verilmek suretiyle, mümkün olan en geniş çerçevede bir genel hukuk tarihi incelemesi amaç edinilmiştir. Bu kapsamda Sümer, Babil ve Mısır devletlerinin hukuk sistemleri ayrıntılı bir biçimde ele alınmıştır.
Dersin İçeriği
Sümerlere tarih, kültür, dini hayat Sümerlerde devlet yönetimi ve ceza hukuku Sümerlerde Mecelleler Sümerlerde aile hukuku miras hukuku kölelik
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ekrem Buğra Ekinci, Hukukun Serüveni, İstanbul, 2015. Sadri Maksudi Arsal, Umumi Hukuk Tarihi, İstanbul, 1942. Recai Galip Okandan, Umumi Hukuk Tarihi, İstanbul, 1951.
Notlar
Umumi Hukuk Tarihi, Sadri Maksudi ARSAL
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mezopotamya coğrafyasında yer alan önemli belli başlı devletlerin ( Sümer, Babil ve Mısır) tarihi ve hukuk sistemlerini tanımış olur. |
ÖÇ02 | Genel hukuk tarihinin içeriğini daha derinden araştırmış olur |
ÖÇ03 | Hukuk tarihinin konusu, dönemleri ve metodolojisi hakkında genel fikir sahibi olur. |
ÖÇ04 | Antik dönem hukuk sistemleri ile günümüz hukuk sistemleri arasında karşılaştırma yapabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel hukuk disiplinlerini ve içeriklerini (her alana ilişkin yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararları ve bilimsel değerlendirmeleri) bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuki problemleri teşhis eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini tanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hukuk biliminin araştırma, analiz ve yorum yöntemlerini kavrar. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tespit edilen hukuki problemlere çözüm üretebilmek için uygun hukuki yorum yöntemlerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Edindiği bilgileri kullanarak karşılaştığı hukuki problemleri çözer. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hukuki problemlerin çözümlerini olan (de lege lata) ve olması gereken hukuk (de lege ferenda) bakımından ayrı ayrı ortaya koyar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hukuk uygulamasında karşılaşılan problemler karşısında çözüm geliştirmek için ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal ve hukuki sorunlara karşı duyarlı olur. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Teknik hukuk bilgisini gerek Türkçe gerek İngilizce olarak sözlü veya yazılı şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Belirli bir hukuki meseleye ilişkin kişisel görüş ve değerlendirmesini sözlü ya da yazılı olarak ikna edici şekilde anlatır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hukukla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Evrensel hukuk ilkeleri doğrultusunda hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını içselleştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hukuki gelişmeleri ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devletini benimser. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sümerler de tarih, kültür, dini hayat | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sümerlerde devlet yönetimi ve ceza hukuku | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Sümerlerde Mecelleler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sümerlerde aile hukuku miras hukuku kölelik | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Sümerlerde borçlar hukuku ticaret hukuku | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Babilde tarih, toplum, devlet yapısı ve dini hayat | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Hammurabi öncesi mecelleler, Hammurabi Kanunnamesi ve diğer kanunlar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Babil aile hukuku | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Babil miras ve borçlar hukuku ve kölelik | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Babil ceza hukuku | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Mısırda tarih, toplum, devlet yapısı ve dini hayat | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Mısır devlet yönetimi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Mısır aile hukuku, miras hukuku ve borçlar hukuku | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Mısırda kölelik ve ceza hukuku | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |