Genel Bilgi
Kod | GZT106 |
Ad | Felsefeye Giriş |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. FIRAT BERKSUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. FIRAT BERKSUN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin temel amacı öğrenciye, bilimin gelişmesine kaynaklık eden felsefenin çıkış noktalarını öğretmek ve bu kapsamda eleştirel düşünceye zemin hazırlamaktır. Bunun yanı sıra felsefenin kapsamı ve sınırları konusunda bilgi edinen öğrencinin, karşılaştığı bütün problemleri felsefi bir bakış açısıyla analiz edebilmesini sağlamak amaçlanmaktadır. Bu kapsamda felsefenin önemli yapı taşlarını oluşturan mantık, varlık, sanat gibi alanlar çeşitli filozofların bakış açılarıyla aktarılmaktadır. Böylece öğrencinin, toplumun gelişmesine katkı sağlayan felsefeyi bütün yönleriyle anlamasını sağlamak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ders felsefe kavramına dair temel bilgileri içermektedir. Bu kapsamda ders, felsefenin önemli birer parçası olan bilgi türleri, bilgiye yönelik yaklaşımlar, varlık felsefesi, sanat ve ahlak kavramlarını içermektedir. Öte yandan siyaset kavramı da felsefe açısından incelenmekte ve bütün bu konular eleştirel bir gözle ele alınmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Horner, C. & Westacott, E. (2016) Felsefe Aracılığıyla Düşünme, Arslan, A. (çev.). Ankara: Phoenix Yayınevi. Langton, R. (2005) Descartes’ın Meditasyonlar’ına Bir Çalışma Rehberi, Bağçe, S. (çev.). (TÜBA Açık Ders Malzemeleri: Batı Felsefesi Klasikleri). Verges, A. & Huisman, D. (2002) Felsefe2002, Bumin, T. (ed.), Arslan, A. (çev.). İstanbul: TÜSİAD, Lebib Yalkın Yayımları. Baç, M. (2011). Epistemoloji. Taşdelen, D. (ed). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Notlar
Platon. (2010). Devlet. Eyüboğlu, S. ve Cimcoz, M. A. (çev.). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. Descartes, R. (2015). Meditasyonlar: Metafizik Üzerine Düşünceler. Dürüşken, Ç. (çev.). İstanbul: Alfa. Özaktaş, H. (1998) Yapay Zeka: Bilgi Çağında Akıl Beden Sorunu, Cogito, Sayı:13, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Warburton, N. (2017). Deneme Yazmanın Temel Kuralları. Fethi, A. (çev.). İstanbul: Alfakitap. Warburton, N. (2000). A’dan Z’ye Düşünmek. Çalışkan, S. (çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Felsefi bilgi ile bilimsel bilgi arasındaki temel farkları tanır. |
ÖÇ02 | Felsefi düşünüşün doğmasına neden olan dönemsel şartları tarif eder. |
ÖÇ03 | Doğru bilginin koşullarına ilişkin farklı felsefi yaklaşımları karşılaştırır. |
ÖÇ04 | Varlık kavramına ilişkin farklı felsefi yaklaşımları ayırt eder. |
ÖÇ05 | Birey, toplum ve felsefe arasındaki tarihsel bağı sorgulayarak, günümüz toplumlarının davranış şekillerini yorumlar. |
ÖÇ06 | Etik ve ahlak kavramlarını felsefi açıdan tanır ve bu alandaki tartışmaları analiz eder. |
ÖÇ07 | Günümüzde yaşanan toplumsal problemleri, tarihsel felsefi tartışmalarla karşılaştırarak neden-sonuç ilişkileri kurar. |
ÖÇ08 | Farklı bilgi alanlarındaki problemleri felsefi açıdan inceler. |
ÖÇ09 | Dersin katılımcılarıyla fikir alışverişine uygun yapısı nedeniyle kendini özgürce ifade etme olanağını bulur ve iletişim becerilerini geliştirir. |
ÖÇ10 | Doğru kabul edilen görüşleri sorgular ve meslek hayatında ilerlemesine katkı sağlayacak eleştirel bir bakış açısı kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Felsefe kavramının ne olduğunu açıklama | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Felsefi bilgi ve bilimsel bilgi arasındaki farklar | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Bilgi felsefesi kavramı | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Doğru bilginin mümkün olup olmadığına dair yaklaşımlar | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Bilgi kavramının sınırları | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Çeşitli düşünürlerin bilgi kavramına yönelik yaklaşımları | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Felsefenin gelişmesini sağlayan toplumsal şartlar | Genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Varlık felsefesi | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Varlığın özü konusunda yapılan felsefi tartışmalar | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Varlık felsefesine değinen düşünürler | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sanat ve sanat felsefesi | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Etik ve ahlak kavramları | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Siyaset felsefesi | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Günümüz toplumlarının problemlerine felsefi açıdan bakış | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |