Genel Bilgi
Kod | GZS320 |
Ad | MEDYA VE TOPLUMSAL HAREKETLER |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Serkan BULUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. Özgür ADAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin toplumda cinsiyet, etnik köken, sınıf gibi başlıklar temelinde ortaya çıkan toplumsal hareketleri ve bunların medyada sunulma biçimlerini analiz etmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında toplumsal hareket teorileri, hareketlerin nedenleri ve yeni toplumsal hareketlerin ortaya çıkışının temelleri, kavramsal ve kuramsal olarak incelenecek, medya ortamlarının da toplumsal hareketlere yön vermede nasıl aktif kullanıldığı, medya söylemlerinin hareketlerin seyri üzerinde ne gibi etkileri olduğu irdelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Yanıkkaya, B., & Çoban, B. (2014). Kendi medyanı yarat; Alternatif medya, kavramlar, tartışmalar, örnekler. İstanbul: Kalkedon Yayınları. Çetinkaya, Y. D. (2015). Toplumsal Hareketler: Tarih, Teori ve Deneyim [Social Movements: History, Theory and Experience]. İstanbul: İletişim Yayınları. Işık, G. (Ed.). (2011). Toplumsal hareketler: Politikadan edebiyata, sanattan sinemaya, medyadan toplumsal algıya teorik ve pratik analizler ve yansımalar. Nobel Akademik Yayıncılık.
Notlar
Çoban, B. (2011). Toplumsal hareketler ve yeni alternatif\radikal medyalar. Yeditepe Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 14, 1-14. Demiroğlu, E. T. (2014). Yeni toplumsal hareketler: bir literatür taraması. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 2(1), 133-144. Babacan, M. E. (2014). Sosyal medya sonrası yeni toplumsal hareketler. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 135-160.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toplumsal hareket türlerinin neler olduklarını açıklar. |
ÖÇ02 | Toplumsal hareket kuramlarını ve kuramcılarını açıklar. |
ÖÇ03 | İnsan hak ve özgürlükleri temelinde kimlik ile ilgili toplumsal bakış açılarını kendi düşünceleri ile ifade edebilir. |
ÖÇ04 | Medyanın toplumsal kimlikleri nasıl şekillendirdiğini ve onlar üzerindeki etkilerini analiz edebilir. |
ÖÇ05 | Yeni toplumsal hareket biçimlerinin ortaya çıkış nedenlerini ve toplum üzerinde nasıl bir değişim oluşturduklarını açıklar. |
ÖÇ06 | Çevre sorunları ve medyanın bu konuya yaklaşımını kendi ifadeleri ile açıklar. |
ÖÇ07 | Uluslararası göçün nedenlerini ve bu göç hareketlerini toplumsal bağlamdaki etkilerini analiz edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toplumsal hareket nedir, sorusundan hareketle toplumsal harekete kaynak teşkil eden teorilerin tanıtılması | Okuma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Toplumsal hareket kavramının tanım, özellik, tür vb. açıklamalarının ardından Le Bon'un Kalabalıklar Yaklaşımının analizi | Okuma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Rasyonalist ekol ve kitle kuramı öğretilerinin açıklanması | Okuma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Radikal demokrasi teorileri ve toplumsal hareket türlerinin anlatımı | Okuma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Toplumsal hareket teorilerinden ilki olan Kaynak Mobilizasyonu teorisinin açıklanması | Okuma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Toplumsal hareket teorilerinin ikincisi ve günümüz toplumsal hareketlerinin de açıklayıcısı Yeni Toplumsal Hareket teorisinin anlatımı 1 | Okuma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Toplumsal hareket teorilerinin ikincisi ve günümüz toplumsal hareketlerinin de açıklayıcısı Yeni Toplumsal Hareket teorisinin anlatımı 2 | Okuma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Toplumsal Hareket ve Medya arasındaki bağımlılık ilişkisinin anlatımı | Okuma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Yeni medya ortamlarından internet ve toplumsal hareket ilişkisinin izah edilmesi | Okuma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | İnternet medyasında bir toplumsal hareketin analiz edilmesi | Okuma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Farklı medya araçları ve toplumsal hareket ilişkilerini örneklerle analiz etme | Okuma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu 1 | Okuma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu 2 | Okuma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Toplumsal hareket ve Medya ilişkisine dair örnek çözümlemelerin öğrenciler tarafından araştırılıp sunumu 3 | Okuma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |