Genel Bilgi
Kod | GZS310 |
Ad | MEDYA VE TANITIM |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Özgür ADAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. Özgür ADAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Halkla İlişkilerin kuramsal altyapısını güncel bilgiler çerçevesinde öğretmeyi içeren derste; halkla ilişkiler alanındaki temel kavram ve tanımlamalar, tarihsel gelişimi, diğer alanlarla ilişkisi, kullanılan yöntem ve modeller, halkla ilişkilerde hedef kitle ve medya araçlarıyla iletişim yöntemleri ve önemi, kullanılan araçlar ve araçların tasarımı, farklı alanlardaki uygulama biçimleri, yeni medya ortamlarının halkla ilişkilere etkisi ve biçimlendirmesi, meslek ahlak yasaları ve kuramsal etik modeller aktarılarak, alanda yetkinlik kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Halkla İlişkilerdeki Temel Kavramlar ve Tanımlar, Halkla İlişkilerin Genişleyen İşlevi ve Gerilla Halkla İlişkiler, Pazarlama İletişimi ve Halkla İlişkiler Yöntemleri, Sosyal Değişim ve Pazarlama İletişimi, Proaktif ve Reaktif Halkla İlişkiler, Farklı Ülkelerde Halkla İlişkilerin Tarihsel Gelişimi, Halkla İlişkiler Modelleri, Kurum İçi Halkla İlişkiler, Halkla İlişkilerde Hedef Kitle ve Önemi, Halkla İlişkiler Sürecinin Aşamaları, Sosyal Sorumluluk, Halkla İlişkiler ve İletişim Etkileşimi, Halkla İlişkiler ve İkna Kuramları, Halkla İlişikler ve Medyayla İlişkiler, Halkla İlişkilerde Yazılı Basın, Radyo, Televizyon, Basın Konferansı/Basın Bülteni/Basın Daveti, Ürün İletişimi ve Yerleştirme, Sergi ve Fuar Organizasyonları, Halkla İlişkiler ve Yeni Medya, Etkinlik Yönetimi, Sponsorluk, Halkla İlişkilerde Kriz Yönetimi, Kurum İmajı, Kurumsal İtibar ve Kurumsal Kimlik, Lobicilik, Spin Doctorluk, Kamu Diplomasisi, Halkla İlişkiler Meslek Ahlak Yasaları, Halkla İlişkilerdeki Kuramsal Etik Modeller ele alınıp aktarılarak; alana hakim olmaları sağlanacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Balta Peltekoğlu, F. (2016). Halkla İlişkiler Nedir?. 9. Baskı, İstanbul: Beta. / Davis, A. (2006). Halkla İlişkilerin ABC'si. İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri.
Notlar
Konuyla İlgili Makaleler ve Elektronik Kaynaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Halkla ilişkiler ile ilgili kavramları yorumlar. |
ÖÇ02 | Halkla ilişkilerin tarihsel süreçteki gelişimini irdeler. |
ÖÇ03 | Halkla ilişkiler yöntemlerini kavrar ve uygulamaları bu yöntemlere göre planlar. |
ÖÇ04 | Yazılı/görsel ve sözel iletişimde halkla ilişkiler faaliyetlerini konumlandırır ve yönlendirir. |
ÖÇ05 | Halkla ilişkiler sürecinin aşamalarını kavrar ve projelerini yönlendirir. |
ÖÇ06 | Halkla ilişkiler ajansı organizasyonunu kavrar ve yönetir. |
ÖÇ07 | Halkla ilişkilerde çeşitli gruplar arasındaki ilişkileri kavrar ve tahlil eder. |
ÖÇ08 | Halkla ilişkiler meslek ahlak yasalarını ve kuramsal etik modelleri kavrar uygulama alanında faaliyetlerini bunlara göre düzenler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Halkla İlişkilere Giriş. Tanımlar, Halkla İlişkilere Yeni İsimler ve Halkla İlişkilerin Genişleyen İşlevi. Gerilla Halkla İlişkiler ve Yaratıcılık. Edward Bernays ve Halkla İlişkiler Kavramı. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Pazarlama İletişimi Stratejisinin Oluşturulması ve Bütünleşik Pazarlama İletişimi. Pazarlama İletişiminin Temel Unsurları (Kişisel Satış, Reklam, Satış Promosyonları), Doğrudan ve İnteraktif Pazarlama, Pazarlama İletişimi ve Halkla İlişkiler Yöntemleri, Bilgisayar Teknolojisinin Pazarlamaya Etkisi, Sosyal Değişim ve Pazarlama İletişimi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Proaktif ve Reaktif Halkla İlişkiler. Amerika Birleşik Devletlerinde Halkla İlişkilerin Gelişimi (Basın Ajansı Modeli, Kamuyu Bilgilendirme Modeli, İki Yönlü Asimetrik Model, İki Yönlü Simetrik Model), Türkiyede/İngilterede/ Almanyada/Fransada Halkla İlişkilerin Gelişimi. IPRA Uluslararası Halkla İlişkiler Derneği. Halkla İlişkiler Eğitimi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Kurum İçi Halkla İlişkiler ve Faaliyetleri, Avantaj ve Dezavantajları. Halkla İlişkiler Ajanslarının Gelişim Süreci, Avantaj ve Dezavantajları. Halkla İlişkilerde Hedef Kitlenin Önemi, Oluşumu ve Yapısı. Hedef Kitle Çeşitleri, Hedef Kitle Belirlenmesinin Avantajları. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Halkla İlişkiler Sürecinin Aşamaları (Araştırma, Planlama, Uygulama, Değerlendirme). Halkla İlişkiler Sürecinde Etkili İletişimin Özellikleri, Halkla İlişkiler Uygulamalarında Sosyal Sorumluluk (Gelişim Süreci, Uygulama Alanları), Sosyal Sorumluluk Proje Örnekleri. Halkla İlişkiler ve İletişim, İletilerin Etkisi, Halkla İlişkiler ve İletişim Etkileşimi/İkna Kuramları, Ajanda Setting Hipotezi, Halkla İlişkiler Aracının Seçimi ve Medya İle İlişkiler. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Basınla İlişkiler, Yazılı Basın ve Haber Bülteni, Basın Bülteninin İçerik Özellikleri ve Biçimsel Özellikleri, Basına Yönelik Organizasyonlar ve Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar. Halkla İlişkiler Ortamı Olarak Radyo (Özet Duyurular, Haber Bültenleri, Açık Oturum Programları, Kamu Spotları), Halkla İlişkiler Ortamı Olarak Televizyon (Haber Bültenleri, Tanıtım Filmleri, Tartışma Programları, Programa Katılacak Konuşmacının Bilmesi Gerekenler, Kamu Spotları, Video Haber Bültenleri). | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Makaleler (Biçimsel Özellikleri, Dikkat Edilmesi Gerekenler, Çeşitleri), Kurumsal Yayın ve Çeşitleri (Bültenler, Gazete, Dergi, Megapaper, Yayın İçeriğinin Belirlenmesi, Dikkat Edilmesi Gerekenler). Broşür (Hazırlanmasındaki Temel Adımlar ve Amaç). Kitapçık Türleri. Memorandumlar ve Çeşitleri. Mektupların Tanıtım Amacıyla Kullanımı. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | İşlenmiş Konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Halkla İlişkiler ve Fotoğraf (Fotoğrafın Kullanımı, Konuyu Fotoğrafla Anlatmak, Fotoğrafın Başlığının Belirlenmesi). Halkla İlişkilerde Konuşma ve Konuşmacı (Konuşmanın Amacı/Planlanması/Türleri, Sunumda Görsel-İşitsel Araçların Kullanımı, Etkili Konuşma Kuralları). Halkla İlişkilerde Sergi ve Fuarlar (Amaçlar, Başarısızlığa Neden Olan Faktörler, Katılımı Belirleyen Etmenler, Pazarlama İletişimi ve Fuarcılık). | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Halkla İlişkiler ve Yeni Medya (İnternet Kanalıyla İletişim ve Tanıtım, İnternetin Gücü, Web Sitesi, İnternet ve Medya İle İlişkiler, E-mail, Sosyal Medya ve Halkla İlişkiler, Online Medya ve Halkla İlişkiler). Etkinlik Yönetimi (Bileşenleri, Tasarlanması, Planlama Süreci, Hizmet Sağlayanlarla İşbirliği, Ekibin Oluşturulması, Etkinlikte Risk İletişimi, Etkinlik ve Medya Yansımaları). | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sponsorluk (Amaçları, Önemi, Yönetimi, Türleri, Yaygınlaşan Uygulamalar, Sponsorluk Teklifinde Yer Alması Gereken Konular, Sözleşmede Yer Alması Gerekenler, Projelerin Seçimi, Sponsorluk Uygulamaları ve Bütçe, Ürün Yerleştirme, Yasal Boyutu, Örnekler). | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kriz ve Kriz Yönetimi (Planları, Süreci ve İletişim, Değerlendirilmesi, Kriz Yönetimi ve Halkla İlişkiler, Kriz Anında Etkili İletişim Kurabilme Kuralları, Hedef Kitle, Türleri, Kültürel Farklılıkların Rolü). Kurum İçi İletişim (Önemi, Amaçları, Kuralları, Kullanılan Yöntemler). | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kurum Kimliği (Kurumsal Strateji/Kültür/Kişilik, Tarihsel Gelişimi, Görsel Kimliğin Bileşenleri, Kimlik Oluşturma Süreci). Kurum İmajı (Çeşitleri, Etkileyen Unsurlar, İmaj Transferi, Marka İmajı ve Kurum İmajı, Aşamalar, İmaj Reklamı ve Amaçları, İmaj ve İtibar Yönetimi, Kurumsal Algı ve İtibar Katsayısı). | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Lobicilik (Kavramsal Çerçeve, Temel Kurallar). Halkla İlişkiler ve Kamu Diplomasisi. Halkla İlişkiler ve Spin Doctorluk. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Halkla İlişkiler ve Meslek Ahlak Yasaları, TÜHİD Meslek Ahlak İlkeleri. Halkla İlişkiler Etiği ve Kuramsal Modeller. Pratik Etik Uygulaması İçin Geliştirilen Modeller. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İşlenmiş Konular | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İşlenmiş Konular | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 92 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,68 | ||
AKTS | 4 AKTS |