Genel Bilgi
Kod | GZS417 |
Ad | MEDYA VE GÖZETİM |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Gündelik yaşamda artan bir şekilde karşılaştığımız gözetim kavramı ve gözetim teknolojilerine ilişkin ile ilgili teorik bir tartışma yürütmek.
Dersin İçeriği
Gözetimin toplumsal ve tarihsel boyutunun tartışılması
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Bentham, J. (2016). “Panoptikon ya da Gözetim Evi” içinde Panoptikon (Ed. Z. Özarslan, B. Çoban. İstanbul: Su Yay.
Notlar
Foucault, M. (2007). İktidarın Gözü. İstanbul: Ayrıntı Yay.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gözetimle ilgili sosyal bilimlerde tartışılan temel kavramları öğrenir. |
ÖÇ02 | Gözetim toplumsal boyutuna ilişkin tartışmaları öğrenir. |
ÖÇ03 | Gözetimin tarihsel olarak değişim ve dönüşümü hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Yeni iletişim teknolojilerinin gözetimdeki etkisi ve rolünü kavrar |
ÖÇ05 | Gözetim, yeni medya ve mahremiyet arasındaki ilişkileri kavrar. |
ÖÇ06 | Gözetim etiği ve karşı gözetim pratikleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ07 | Gözetim, denetim ve iktidar ilişkilerine ilişkin sorgulama geliştirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Medya ve iletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları bilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirilen haber üretim modellerini ve yeni yaklaşımları kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gazetecilik başta olmak üzere, iletişim ve kitle iletişim sistemlerine ilişkin kavramları öğrenir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili iletişim kurma yeteneği kazanarak, iletişim süreçlerinin temel dinamiklerini bilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim modellerini, sosyolojik, psikolojik, ekonomik koşullarla birlikte öğrenir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) organizasyonlarına haber üretir, haberleri edit eder ve yönetir | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel bir yaklaşımla olaylara eğilir, kritik durumlarda rasyonel aklı ve bilgiyi dikkate alarak, sorunları ya da durumları bilimsel düzlemde çözümlemeye çalışır | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Basın fotoğrafçılığı başta olmak üzere birçok fotoğrafçılık alanında fotoğraf çekimleri yapar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Medya organizasyonlarında yer alan içerikleri değerlendirerek, mevcut sorunları ve eksiklikleri tespit eder, bu tür sorunların giderilmesinde etkin rol alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çeşitli kurum ve kuruluşlarda basın danışmanlığı, iletişim koordinatörlüğü, iletişim yöneticisi gibi görevleri üstlenir | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü ulusal ve uluslararası basın-yayın (gazete, dergi, internet sitesi, radyo, televizyon vb.) kuruluşlarında çalışır | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni işleri ve görevleri kolaylıkla kavrar; gelişen ve değişen dünyada ve profesyonel yaşamda yeni oluşumlara ve akımlara kolaylıkla uyum sağlar | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gelişmekte olan yeni iletişim teknolojilerine uygun içerikler üretme becerisi kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hem bireysel hem de toplumsal süreçleri kavrayabilecek empati yeteneği kazanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karar alma, karar süreçlerine katılmada özgüvenli olur ve bu gibi durumlarda oluşabilecek durumların mesuliyetini üstlenir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımsız/bireysel çalışma yeteneği edinmekle birlikte, kolektif çalışmalarda da yer alabilir ve yeni ortamlara, gruplara uyum sağlamada başarılı olur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal uzlaşıyı ve barışı destekler; her türlü çatışma durumlarında aracı bir mekanizma görevi üstlenerek, iletişim hakkını öncelikli görür ve sorunları barışçıl, insani yollardan çözmeye uğraşır | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum, kültür ve iletişim kavramlarını birbiriyle sentezleyecek bilince ulaşır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplum ve kolektivizm bilinci yüksek olur, bireysel yaşamda başarılı olabileceği gibi, toplumsal sistemde de üzerine düşen görevleri yerine getirir. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal ve beşeri bilimler başta olmak üzere çeşitli bilim dallarında yetkinlik kazanır ve disiplinlerarası çalışmalarda bulunur, bu tür çalışmaları analiz eder | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Ön hazırlık gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Gözetim ve gözetim toplumu üzerine kavramsal giriş | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Bentham ve gözetimin kökeni | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Toplumsal denetim, iktidar ve gözetim ilişkisi | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Modern öncesi dönemde toplumsal denetim ve gözetim pratikleri | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Moderniteye geçiş sürecinde, batı toplumlarında kapatılma olgusu | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Modern toplumlarda teknik gözetim ve kurumsallaşma | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Gözetim pratiklerine ilişkin sosyo-ekonomik kuramlar | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Enformasyon toplumunda gözetim olgusu | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Enformasyon teknolojileri, yeni medya ve küresel enformatik gözetim | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Yeni medya ve gözetim kapitalizmi | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Bauman ve akışkan gözetim | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Günümüz konjonktüründe küresel gözetim ve diğer gözetim pratikleri | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Gözetim etiği ve karşı gözetim olgusu | Okuma ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |