ICM113 Serbest El Perspektif

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ICM113
Ad Serbest El Perspektif
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş.Gör.Dr. Kemal SAKARYA


Dersin Amacı

Serbest el kullanarak perspektif çizimi yapmak, temel geometrik objeler ile perspektif kılavuzu oluşturmak, obje kompozisyonlarında kenar-yüzey temasları ve objeler arası boşluk durumuna uygun deformasyonda perspektif çizimi hazırlamak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

İç Mimarlıkta perspektifin önemi ve kullanım alternatifleri, perspektif türleri, perspektif anlatımda kullanılan kavramlar, perspektifte deformasyon (uzaktaki ölçülerin küçülmesi) , obje-kaçma noktası ilişkileri, geometrik objelerin tek kaçışlı-çift kaçışlı-aksonometrik perspektif çizimleri, obje kompozisyonlarının tek kaçışlı-çift kaçışlı-aksonometrik perspektif çizimleri.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

Artistik Perspektif, Fehmi Kızıl -- Mimari Perspektif ve Gölge, Harbi Hotan Francis D.K. Ching, Architectural Graphics

Notlar

Ders koordinatörünün konu anlatım videoları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Temel perspektif kavramlarını çizimi tanımlamada kullanır.
ÖÇ02 Çizimi inceleyerek hangi perspektif türünde olduğunu belirtir.
ÖÇ03 Bakma noktası, kaçma noktası, ufuk çizgisi kavramlarının farkına varır.
ÖÇ04 Bakma noktası - kaçma noktası kavramlarını ilişkilendirir.
ÖÇ05 Temel geometrik obje perspektiflerinin serbest el ile çizim kabiliyetini geliştirir.
ÖÇ06 Bakış noktası değişimine göre obje çiziminde gerçekleşecek değişiklikleri tanır.
ÖÇ07 Aynı objenin/kompoziyonun farklı perspektif türlerine göre çizimlerini yapar.
ÖÇ08 Tasarımda vurgulamak istediği görünüşe göre perspektif türü seçimine karar verir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimarlık alanındaki kavramlara, tartışmalara ve gelişmelere dair bilgiye sahip olur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularının farkında olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olur.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgisine sahip olur.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkında olur.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarımı görsel elemanlarla sunabilir ve gerektiğinde konuyla ilgili rapor yazma becerisi kazanır. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki bir fikre ya da bir mimari projeye ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirme becerisi kazanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarını çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerileri oluşturma ve uygulama becerisi kazanır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İç mimarlık alanındaki projelerin tasarımdan uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında tasarımcı kavrayışı ile hareket eder; bu süreçte kullanacağı projelendirme, tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri seçebilir ve etkin şekilde kullanma becerisine sahip olur. 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olma, bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla tespit edebilme becerisi kazanır.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisi kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık konusunda mesleki yazını ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yenileme becerisi kazanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk yetkinliğine sahip olur.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç Mimarlık alanında tartışmalı kavramsal amaçlı kaynak araştırması yapama, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını araştırma yetkinliği kazanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Takım çalışması yapabilir çok disiplinli alanlarda bir takım halinde etkin çalışabilir, iletişim kurabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliğine sahip olur. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri iç mimari tasarım önerileri ve uygulamaları geliştirmek için bir arada kullanma yetkinliğine sahip olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Perspektife giriş: Tanım, Amaç, Kapsam. İç Mimarlıkta perspektifin önemi ve kullanım alternatifleri. Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Perspektif türleri, perspektif anlatımında kullanılan bakma noktası, kaçma noktası, resim düzlemi, yer düzlemi gibi kavramlar. Perspektif çiziminde deformasyon (uzaktaki ölçülerin küçülmesi). Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Tek kaçışlı perspektif ile ilgili genel kurallar. Kaçma noktası tayinine göre perspektif çiziminde yapılan değişiklikler. Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
4 Tekil geometrik objelerin serbest el ile tek kaçışlı perspektiflerinin çizilmesi. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
5 Obje kompozisyonlarının serbest el ile tek kaçışlı perspektiflerinin çizilmesi. Objelerin kenar-yüzey temasları ve objeler arası boşlukların perspektif gösterimleri. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
6 Tek kaçışlı perspektif çiziminde obje kompozisyonu-iç mekan ilişkisinin kurgulanması. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
7 Devam çalışması: Tek kaçışlı perspektif çiziminde obje kompozisyonu-iç mekan ilişkisinin kurgulanması Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Dönem boyunca yapılan uygulamaların tekrarlanması Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 Çift kaçışlı perspektif ile ilgili genel kurallar. Kaçma noktası tayinine göre perspektif çiziminde yapılan değişiklikler. Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
10 Tekil geometrik objelerin serbest el ile çift kaçışlı perspektiflerinin çizilmesi. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
11 Obje kompozisyonlarının serbest el ile çift kaçışlı perspektiflerinin çizilmesi. Objelerin kenar-yüzey temasları ve objeler arası boşlukların perspektif gösterimleri. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
12 Çift kaçışlı perspektif çiziminde obje kompozisyonu-iç mekan ilişkisinin kurgulanması. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
13 Aksonometrik perspektif ile ilgili genel kurallar. Kılavuz oluşturma yöntemi. Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
14 Tekil obje ve kompozisyonların serbest el ile aksonometrik perspektiflerinin çizilmesi. Objelerin kenar-yüzey temasları ve objeler arası boşlukların perspektif gösterimleri. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
15 Aksonometrik perspektif çiziminde obje kompozisyonu-iç mekan ilişkisinin kurgulanması. Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem boyunca yapılan uygulamaların tekrarlanması Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem boyunca yapılan uygulamaların tekrarlanması Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS