Genel Bilgi
Kod | ICM114 |
Ad | İç Mekanda Perspektif |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Kemal SAKARYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. Kemal SAKARYA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Çizim kurallarına uyarak perspektif çizimi yapmak, temel geometrik objeler ile perspektif kılavuzu oluşturarak mekan içerisindeki yerleşimlere uygun boyutlandırmaları kurgulamak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
İç Mimarlıkta perspektifin önemi ve kullanım alternatifleri, perspektif türleri, perspektif anlatımda kullanılan kavramlar, perspektifte deformasyon (uzaktaki ölçülerin küçülmesi), mekan-bakma noktası ilişkileri, iç mekanda tek kaçışlı-çift kaçışlı-aksonometrik perspektif çizimleri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Artistik Perspektif, Fehmi Kızıl -- Mimari Perspektif ve Gölge, Harbi Hotan
Notlar
Ders koordinatörünün konu anlatım videoları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bakma noktası, kaçma noktası, ufuk çizgisi kavramlarının farkına varır. |
ÖÇ02 | Perspektif çiziminde deformasyon kurallarını uygular. |
ÖÇ03 | Mekan düzlemi ve çizim düzlemi kavramlarını ilişkilendirir. |
ÖÇ04 | Perspektif kavramlarını çizimi tanımlamada kullanır. |
ÖÇ05 | Mekanların kurallı perspektif çizimi kabiliyetini geliştirir. |
ÖÇ06 | Bakış noktası değişimine göre mekan çiziminde gerçekleşecek değişiklikleri tanır. |
ÖÇ07 | Aynı mekanın farklı perspektif türlerine göre çizimlerini yapar. |
ÖÇ08 | Tasarımda vurgulamak istediği görünüşe göre perspektif türü seçimine karar verir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık alanındaki kavramlara, tartışmalara ve gelişmelere dair bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkında olur. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımı görsel elemanlarla sunabilir ve gerektiğinde konuyla ilgili rapor yazma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki bir fikre ya da bir mimari projeye ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarını çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerileri oluşturma ve uygulama becerisi kazanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç mimarlık alanındaki projelerin tasarımdan uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında tasarımcı kavrayışı ile hareket eder; bu süreçte kullanacağı projelendirme, tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri seçebilir ve etkin şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olma, bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla tespit edebilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık konusunda mesleki yazını ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yenileme becerisi kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanında tartışmalı kavramsal amaçlı kaynak araştırması yapama, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını araştırma yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Takım çalışması yapabilir çok disiplinli alanlarda bir takım halinde etkin çalışabilir, iletişim kurabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri iç mimari tasarım önerileri ve uygulamaları geliştirmek için bir arada kullanma yetkinliğine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Perspektife giriş: Tanım, Amaç, Kapsam. İç Mimarlıkta perspektifin önemi ve kullanım alternatifleri. | Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Kurallı perspektif türleri, perspektif anlatımında kullanılan bakma noktası, kaçma noktası, resim düzlemi, yer düzlemi gibi kavramlar. Perspektif çiziminde deformasyon (uzaktaki ölçülerin küçülmesi). | Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Tek kaçışlı perspektifte çizim kuralları, mekanın genişlik-derinlik-yükseklik ölçülerinin perspektif çizimine deformasyon kurallarına uygun olarak aktarılması. | Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Tek kaçışlı perspektif çiziminde mobilya-iç mekan ilişkisinin kurgulanması, duvar yüzeyleriyle temas eden mobilyaların çizilmesi. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Tek kaçışlı perspektif çiziminde mobilya-iç mekan ilişkisinin kurgulanması, mekanda herhangi bir yüzeye temas etmeyen mobilyaların çizilmesi. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Planı verilen bir mekanın tek kaçışlı perspektif çiziminin yapılması. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Devam çalışması: Planı verilen bir mekanın tek kaçışlı perspektif çiziminin yapılması. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Dönem boyunca yapılan uygulamaların tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Çift kaçışlı perspektifte çizim kuralları, mekanın genişlik-derinlik-yükseklik ölçülerinin perspektif çizimine deformasyon kurallarına uygun olarak aktarılması. | Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Çift kaçışlı perspektif çiziminde mobilya-iç mekan ilişkisinin kurgulanması, duvar yüzeyleriyle temas eden mobilyaların çizilmesi. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Çift kaçışlı perspektif çiziminde mobilya-iç mekan ilişkisinin kurgulanması, mekanda herhangi bir yüzeye temas etmeyen mobilyaların çizilmesi. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Planı verilen bir mekanın çift kaçışlı perspektif çiziminin yapılması. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Aksonometrik perspektifte çizim kuralları, plan şemasından oluşan kılavuzun çizim kurallarına uygun olarak hazırlanması, planın üçüncü boyuta kaldırılması. | Ders notu ve kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Planı verilen bir mekanın aksonometrik perspektif çiziminin yapılması. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Planı verilen bir mekanın tek kaçışlı-çift kaçışlı-aksonometrik perspektif çiziminlerinin yapılması. | Önceki derslerde yapılan uygulamaların farklı alternatiflerinin çizilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyunca yapılan uygulamaların tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyunca yapılan uygulamaların tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 74 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,96 | ||
AKTS | 3 AKTS |