Genel Bilgi
Kod | ICM307 |
Ad | Bilgisayar Destekli Tasarım 3 |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
3 Boyutlu 3ds MAX çizim tekniklerinin iç mimari sunumu için öğretilmesi.
Dersin İçeriği
3ds MAX ile temel çizimler, nesnelerin oluşturulması, CAD programlarından nesne transferi. Çizim ve nesne araçlarının tanıtılması, özel çizim teknikleri ve nesne düzenleme araçlarının tanıtılması. AutoCAD programında 3 boyutlu çizim modu anlatımı ve çizimin 3DS Max'e aktarımı. Tamamlayıcı ve zenginleştirici fonksiyon ve araçların tanıtımı ve kullanımı (Hair ve Fur, Morphers, Cloth..). Karmaşık yüzey elemanları oluşturulması, düzenlenmesi ve yönetimi (poly, mesh, nurbs..). Nokta-poligon çalışma teknikleri ve yüzey denetimi.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yok.
Kaynaklar
* LEE, K. (2002). 3ds max 4, Alfa Basım Yayın Dağıtım, ISBN: 9789752970826, İstanbul. * KANBUR, N. (2003). 3D Studio Max Görselleştirme ve Modelleme, Pusula Yayıncılık ve İletişim, ISBN: 978975709224X, İstanbul. * ÇELİK, E. (2005). 3ds Max 7 ile Görselleştirme, Değişim Yayınları, ISBN: 9789756267321, İstanbul. * BONNEY, S., ANZOVIN, S., (AL, K.) (2006). 3ds max 7, Alfa Basım Yayın Dağıtım, ISBN: 9789752977316, İstanbul. * ÇELİK, E. (2006). 3ds Max 9 ile Görselleştirme, Değişim Yayınları, ISBN: 978975626778x, İstanbul. * BOZKURT, L. (2007). 3D Studio Max Modelleme, Pusula Yayıncılık ve İletişim, ISBN: 9789756477814, İstanbul. * MURDOCK, K.L. (2007). 3ds max 8, Alfa Basım Yayın Dağıtım, ISBN: 9786051060507, İstanbul. * ÇELİK, E. (2008). 3ds Max 2008 ile Görselleştirme, Değişim Yayınları, ISBN: 9786050042061, İstanbul. * ÇELİK, E. (2008). 3ds Max ve Mental Ray İç Mekan Uygulamaları, Değişim Yayınları, ISBN: 9786054031023, İstanbul. * BORA, H. (2009). 3ds Max 2010 Uygulamalı Örnek Çizimler, Türkmen Kitabevi, ISBN: 978605 425903 8, İstanbul. * ÖZSAĞLAM, M.Y. (2009). 3ds Max Maxscript, Seçkin Yayıncılık, ISBN: 9789750210761, İstanbul. * ÇELİK, E. (2010). 3ds Max Dış Mekan Uygulamaları, Değişim Yayınları, ISBN: 9786054031269, İstanbul.
Notlar
İlgili internet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 3 Boyutlu 3ds MAX CAD programını kullanılabilme becerisi kazanır. |
ÖÇ02 | Gerçek malzeme görüntüsünü elde edebilme becerisi kazanır. |
ÖÇ03 | Obje oluşturmayı ve kütüphane geliştirmeyi kavrar. |
ÖÇ04 | Sanal gerçeklikte veri transfer edebilir. |
ÖÇ05 | Tasarımlarını çıktı ortamına taşır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık alanındaki kavramlara, tartışmalara ve gelişmelere dair bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkında olur. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarımı görsel elemanlarla sunabilir ve gerektiğinde konuyla ilgili rapor yazma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki bir fikre ya da bir mimari projeye ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında, estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarını çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerileri oluşturma ve uygulama becerisi kazanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İç mimarlık alanındaki projelerin tasarımdan uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında tasarımcı kavrayışı ile hareket eder; bu süreçte kullanacağı projelendirme, tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair modern araç, teknik ve teknolojileri seçebilir ve etkin şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olma, bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla tespit edebilme becerisi kazanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliğine sahip olur. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık konusunda mesleki yazını ve uluslararası diğer gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yenileme becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç Mimarlık alanında tartışmalı kavramsal amaçlı kaynak araştırması yapama, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını araştırma yetkinliği kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Takım çalışması yapabilir çok disiplinli alanlarda bir takım halinde etkin çalışabilir, iletişim kurabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olur. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri iç mimari tasarım önerileri ve uygulamaları geliştirmek için bir arada kullanma yetkinliğine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 3ds MAX Arayüzüne genel bakış: Menüler üzerinde özel kontroller. Costomize menüsü. File menüsü. Yeni bir sahne açma; File menüsü; New ve Reset. Merge, Export, Import menüleri. Yedekleme (Auto Backup), Unit Setup (Ölçü birimi ayarı). Çalışma ekranları. Farklı çalışma ekranı şablonları. Farklı görüntüleme çeşitleri. Çalışma ekranı kontrol araçları. Çalışma ekranında kullanabileceğiniz özellikler ve kısayollar. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Temel bilgiler: Standard ve Extended geometrik objeleri çizme ve değiştirme işlemleri. Objeler nasıl çizilir. Objeleri çizdikten sonra parametreleri değiştirme. Grid (Izgara) ve koordinat sitemi. Autogrid özelliğini kullanarak çizim yapma. Standard ve Extentend Primitives menüler. Name and Color (İsim ve renk). Creation Method (Çizim methodu). Keyboard Entry (Klavye girişi-Klavye ile çizim yapmak için). Diğer standart ojeler. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Seçim araçları ve teknikleri: Bölgesel seçim ve araçları (Region Select). Listeden isme göre seçim yapma (Select By Name). Seçimi filitreleme/ Selection Filter menüsü. Seçim seti yapma. (Selection Set). Grup yapma (Group menüsü). Display Panel Hide ve Freeze. Objeleri gizleme ve dondurma işlemleri. Isolate Selection. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Transform araçları. Taşıma, döndürme ve ölçeklendirme. Referans koordinat sistemi. Local koordinat sistem. Objelerin merkezini değiştirme (Transform Coordinate Center). Objelerin merkezlerini değiştirme (Pivot Point). Snap Tools (Yakalama araçları). Uygulama: (Move, Rotate ve Scale ile objeleri düzenleme). Hizalama araçları (Align Tools); Align (Hizalama), Quick Align, Normal Align. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Kopyalama araçları: Çoğaltma teknikleri ve araçları. Copy, Instance ve Reference çoğaltma arasındaki farklar. Mirror kopyalama aracı. Array kopyalama aracı. Spacing Tool kopyalama aracı. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Uygulama: Array kopyalama aracı ile döner merdiven. Spacing Tool aracı ile balkon. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | 3ds MAX'de modelleme nasıl yapılır. Modelleme Modifiers Stack (Değiştiriciler yığını paneli). Modifiers (Değiştiriciler). Parametrik değiştiriciler. Bend, Bend ve Limitler. Uygulama: Masa | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Vize projesi hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | lk test Render işlemi. Taper, Twist, Noise. Uygulama: Deniz. Arka plan (Backround) rengini değiştirme. Arka plan (Backround) resim ekleme. Stretch, Squeeze, Mesh Select, Mesh Select kullanımı. Soft Selection (Yumuşak seçim). Mesh Select Uygulama: Baston. FFD (Free Form Deformations). Uygulama: Kanepe. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Push, Push ve Soft Selection, Ripple, Lattice. Uygulama: Lattice ile sabit pencere. Wave, Displace, Skew, Spherify, Xform, Affect Region, Shell, Cap Holes, Slice, Mesh Smooth, Turbo Smooth, Uygulama: Elma. Neler Öğrendik. Alıştırma. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | 3ds MAX ile 2 boyutlu çizim nasıl yapılır. 2 boyutlu hazır şekiller. 2 boyutlu çizgiler için ortak menüler. Line (Çizgi) nasıl çizilir. Line çizerken kullanabileceğiniz önemli klavye kısayolları nedir. 2D Snap. Line ve diğer çizgiler için Rendering menüsü. Edit Spline (2 boyutlu çizimler üzerinde değişiklik). Edit Spline Selection menüsü. Nokta çeşitleri. Smooth ile Beizer nokta arasındaki fark. Edit Spline Geometry menüsü. Attach ile çizgileri birbirine bağlama. Vertex (Noktalar) üzerinde kullanabileceğimiz araçlar. Segmentler üzerinde kullanabileceğimiz araçlar. Spline üzerinde kullanabileceğimiz araçlar. 3ds Max ve Autocad. Autocad çizimlerini 3ds Max'e aktarma (Import). Neler öğrendik. Alıştırma. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | 2 boyutlu çizimleri 3 boyutlu objelere çevirme: Extrude. Uygulama: Ev için plan. Lathe, Bevel, Bevel Profile. Uygulama: Ev için saçak ve kanepe. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Compound Objects Boolean: 3 boyutlu geometrileri birbirinden çıkarma işlemleri. Boolean nasıl uygulanır. Boolean altındaki A ve B objeleri nasıl değiştirilir. Extract, Display ve Update menüsü. Uygulama: Ev plan üzerinde pencere ve kapı boşlukları. Mimari projelerde kullanabileceğimiz parametrik hazır objeler - AEC Extended: Wall (Duvar) nasıl çizilir. Foliage (Ağaç, bitkiler), Railing (Korkuluk). Uygulama: A.E.C Extended Railing ile çit. Stairs (Merdivenler). Uygulama: Merdivenler için parametre değişiklikleri. Windows (Pencereler). Uygulama: Pencereler için parametre değişiklikleri. Doors (Kapılar). Uygulama: Kapılar için parametre değişiklikleri. Uygulama: Snap ile kapı ve pencere çizme. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Compound Objects Loft modelleme: Loft ile modellediğmiz obje üzerinde değişiklik nasıl yapabiliriz. Çizilen yeni bir kesiti eskisinin yerine getirme. Loft obje üzerinde kullandığımız kesitlerin yerini değiştirme ve diğer değişiklikler. Uygulama: Loft ile tarihi kemer. Edit Poly ile Polygon Modelleme: Polygon modelleme. Selection menüsü. Detay ekleme Edit Geometry menüsü ve diğer araçlar. Detay ekleme araçları. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Edit Vertex menüsü ile noktalar üzerinde geometrik değişiklikler. Edit Edge menüsü ile segmentler üzerinde geometrik değişiklikler. Edit Border menüsü ile kenarlıklar üzerinde geometrik değişiklikler. Edit Polygon menüsü ile yüzeyler üzerinde geometrik değişiklikler. Subdivision Surface menüsü. Paint Deformation menüsü ile fırça darbeleri ve modelleme. Uygulama: Edit Poly ile Komodin. | Konu hakkında araştırma, komut çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonu projesi hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonu projesi hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |