Genel Bilgi
Kod | DEN123 |
Ad | Biyokimya-I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. EBRU DÜNDAR YENİLMEZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Zafer YÖNDEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi GÜLÇİN DAĞLIOĞLU (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Öğr. Gör.Dr. EBRU DÜNDAR YENİLMEZ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. MEHMET AKİF ÇÜRÜK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. ÖZLEM GÖRÜROĞLU ÖZTÜRK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. TAMER CEVAT İNAL (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. ABDULLAH TULİ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Yaşamla beraber var olan biyokimyasal olayları sistem, organ, hücre ve moleküler düzeyde incelemek ve aydınlatmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders kimyasal hesaplamaları, aminoasitleri, proteinleri, lipidleri ve karbohidratları, enzimleri, nükleik asitleri, hormonları, biyokimyasal döngüleri ve moleküler mekanizmaları içerir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Harper'in resimli Biyokimyası, Lippincott Biyokimya
Notlar
Lehninger Biyokimyanın İlkeleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel biyokimyasal yapıları ve mekanizmaları açıklar |
ÖÇ02 | Beslenme biyokimyası mekanizmalarını açıklar |
ÖÇ03 | Lipid, karbonhidrat, protein ve nükleik asit yapıların biyokimyasal özelliklerini bilir ve bu yapıların metabolizmalarını açıklar |
ÖÇ04 | Polimerlerin yapı ve özelliklerini kavrar, polimerleşme reaksiyonlarını öğrenir. Diş hekimliğinde kullanımları hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri edinir | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız, diş ve çene sisteminin sağlığının sürdürülmesi, sistemle ilgili bozuklukların ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemleri ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sık görülen ağız, diş ve çene bozukluklarının/hastalıklarının sistemik hastalıklarla olan ilişkisini açıklar; güncel, güvenilir tanı yöntemlerini belirler, ayırıcı tanı koyar ve hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak gerekli tedavi seçeneğini uygular | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz eder, değerlendirir. Bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde edindiği psikomotor becerilerle birlikte kanıta dayalı yöntemleri kullanır. Hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak diş hekimliğinin çeşitli dallarında disiplinler-arası takım çalışmaları yapar, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek gerektiğinde diğer sağlık çalışanlarından yardım alır ve alanında uzman kişilerle işbirliği yapar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım-temel yaşam desteği sağlar; acil dental durumlarda gerekli müdahaleyi yapar ve sonraki süreci planlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı eğitimi verir, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür; danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirleyerek etkin biçimde kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel-nitel verilerle destekleyerek yazılı veya sözlü olarak aktarır ve uzman olan/olmayan kişilerle paylaşır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bir yabancı dili kullanarak mesleki bilgileri ve gelişmeleri izler, meslektaşları ile iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyokimyaya giriş | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Atom yapısı ve biyolojik bağlar | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Doymuş Hidrokarbonlar | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Doymamış Hidrokarbonlar | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Artomatik bileşikler | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Fonksiyonel gruba sahip organik bileşenler | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Karboksilik asitler ve türevleri | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Azotlu bileşikler | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Polimerleşme ve polimerler-1 | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Polimerleşme ve polimerler-2 | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Çözelti ve derişim kavramı | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Su, asit baz kavramı | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | pH ve tampon kavramı | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Amino asitler | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Proteinler | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Ara Sınav | DERS NOTLARI | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Karbonhidratlar | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
18 | Lipitler | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
19 | Nükleik asitler | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
20 | Enzimler | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
21 | Vitaminler | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
22 | Mineral ve beslenme biyokimyası | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
23 | Metabolizmaya giriş | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
24 | Glikoliz, Glukoneojenez ve denetimi | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
25 | Karbohidrat sentezi ve depolanması pentoz fosfat yolu, glikojen sentez ve yıkımı | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
26 | Trikarboksilik asit döngüsü | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
27 | Elektron transport sistemi | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
28 | Lipitler metabolizması I, yağ asitlerinin yıkımı, trigliserit ve fosfolipit metabolizması | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
29 | Lipitlerin sentez ve depolanması II, Yağ asitlerinin sentezi, kolesterol yapısı ve biyosentezi | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
30 | Su elektrolit ve asit baz dengesi biyokimyası | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
31 | II.Ara Sınav | DERS NOTLARI | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
32 | Yıl Sonu Sınavları | DERS NOTLARI | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 1 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 5 | 50 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 1 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,64 | ||
AKTS | 4 AKTS |