Genel Bilgi
Kod | PM448 |
Ad | Peyzaj Uygulama Tekniği |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. HALİL DUYMUŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş. Gör. Mehmet Ali DERSE
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İş yaşamındaki peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı hizmetleri bağlamında mesleki yasa ve yönetmelikler, iş alma yöntemleri, ihaleler, sözleşmeler, idari ve teknik şartnameler, metraj ve keşif, şantiye ve şantiye yönetimi konularında mesleki uygulamaya hazırlayıcı bilgileri sunmak.
Dersin İçeriği
Giriş ve temel kavramlar, peyzaj mimarlığı mesleki uygulama çalışmalarının kapsamı, ilgili mesleki yasa ve yönetmelikler, mesleki örgütlenme, mesleki hak, yetki ve sorumluluklar, ihale süreci ve ihale yöntemleri, peyzaj mimarlığında ihale dosyası hazırlama; sözleşmeler, idari ve teknik sözleşmeler, şartnameler; malzeme ve yapı genel ve özel teknik şartnameleri, mahal listeleri, rayiç listeleri, birim fiyat analizleri, birim fiyat cetvelleri, peyzaj mimarlığında metraj ve keşif çalışmaları, peyzaj mimarlığında şantiye ve yönetimi, işveren ve yüklenici adına görev yapan örgütlenmeler, yapı denetim örgütü; görev, yetki ve sorumlulukları, hakedişler, işin kabulü, kesin hesaplar, kesin kabul sonrası uygulamalar, çalışmaların irdelenmesi ve tartışma.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
PEYZAJ UYGULAMA TEKNİĞİ, Ç.Ü. ZİRAAT FAKÜLTESİ YAYINLARI, PROF. DR. M. FARUK ALTUNKASA
Notlar
Peyzaj Uygulama firmalarının hazırladıkları örnek proje ve ihale dosyalarının öğrencilerle paylaşılması.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mesleki yasa ve yönetmelikler konusunda yeterli düzeyde bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | İş yaşamında iş yüklenmeden itibaren peyzaj planlama, peyzaj tasarımı, proje ve ihale dosyası hazırlama, proje uygulama ve denetime kadar olan sürecin tüm aşamaları konusunda gerekli bilgileri kazanır. |
ÖÇ03 | Kendisi tarafından hazırlanan bir peyzaj tasarımının metraj ve keşfini yapar. |
ÖÇ04 | Şantiye ve şantiye yönetimini, tarafları ve tarafların yetki ve sorumluluklarını kavrar. |
ÖÇ05 | Aynı kapsamda ilgili disiplinlerle birlikte çalışabilmenin gerektirdiği temel bilgileri kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurlarını, insan gereksinimlerini karşılamada sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini öğrenir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek bilgileri edinir ve peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgisini kullanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve uygulma becerisi edinir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi edinir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve temel kavramlar; Peyzaj Mimarlığı mesleki uygulama çalışmalarının kapsamı | Ders için ön araştırmaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | İlgili ve Mesleki yasa ve yönetmelikler, mesleki örgütlenme, mesleki hak, yetki ve sorumluluklar | Edinilen bilgileri aktarmak amacıyla 1/200 ölçekli bir peyzaj tasarı sağlanması (her grup için ayrı tasar) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | İhale süreci ve ihale yöntemleri | İlgili kamu ve özel kuruluşlardan çalışmaya örnek olacak doküman sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Peyzaj mimarlığında İhale Dosyası Hazırlama; sözleşmeler, idari ve teknik sözleşmeler | İlgili kamu ve özel kuruluşlardan çalışmaya örnek olacak doküman sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Şartnameler; malzeme ve yapı genel ve özel teknik şartnameleri | İlgili kamu ve özel kuruluşlardan çalışmaya örnek olacak doküman sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Mahal listeleri, rayiç listeleri, birim fiyat analizleri, birim fiyat cetvelleri | İlgili kamu ve özel kuruluşlardan çalışmaya örnek olacak doküman sağlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
7 | Peyzaj Mimarlığında yapısal elemanlar için metraj ve keşif çalışmaları | Her grubun üzerinde çalıştığı tasarla ilgili ön araştırmayı tamamlaması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Peyzaj Mimarlığında plantasyon çalışmaları için metraj ve keşif çalışmaları | Her grubun üzerinde çalıştığı tasarla ilgili ön araştırmayı tamamlaması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Peyzaj Mimarlığında su kullanımları için metraj ve keşif çalışmaları | Her grubun üzerinde çalıştığı tasarla ilgili ön araştırmayı tamamlaması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Peyzaj Mimarlığında şantiye ve yönetimi; işveren ve yüklenici adına görev yapan örgütlenmeler | Örnek bir şantiyede saha çalışması yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Yapı denetim örgütü; görev, yetki ve sorumlulukları | Örnek bir şantiyede saha çalışması yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Hakedişler, işin kabulü, kesin hesaplar, kesin kabul sonrası uygulamalar-1. aşama | Örnek bir şantiyede saha çalışması yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Hakedişler, işin kabulü, kesin hesaplar, kesin kabul sonrası uygulamalar-2. aşama | Örnek bir şantiyede saha çalışması yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Çalışmaların irdelenmesi ve tartışma | Her grubun üzerinde çalıştığı tasarla ilgili proje ve ihale dosyasını tamamlaması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım, Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |