GRA116 Yazı 2

2 AKTS - 1-1 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 1.5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GRA116
Ad Yazı 2
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 1.5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilere yazı çeşitleri, (Harflerin anatomilerini- Fontları- puntoları- Bloklamaları) yazım kuralları ve tekniklerini kavratmak, el yazısı estetiğini uygulama dökebilmesini sağlamak ve Latin abecesi temelinde kaligrafik yazı karakterlerini öğretmek bu alanda beceri kazandırmak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Temel olarak Latin abecesinin gelişiminde ortaya çıkmış önemli yazı türleri üzerinde çalışılacak ve dönem sonunda Latin yazısı temelinde bir yazı karakterinin etkili bir biçimde kullanılabilmesi hedeflenecektir. Yapılan alıştırma çalışmalarından sonra kaligrafik açıdan metin yazma ve özgün düzenleme geliştirme uygulamaları gerçekleştirilecektir.

Dersin Ön Koşulu

Bulunmamaktadır

Kaynaklar

Digital Calligraphy, George Thomson, Watson-Guptill Publication, New York, 2003. , DuMonts Handbuch Kalligraphie, Reinhard Kunze, DuMont Buchverlag, 1992., Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, Muhittin Serin, Kubbealtı Yayınevi, 1999, İstanbul. La Calligraphie, Miriam Stribley, Dessain et Tolra, 1987. Lettering Arts, Joanne Fink, Judy Kastin, PBC International, Inc., 1993. Lettering and Logotypes, Jose Maria Parramon, Watson-Guptill Publications, 1991. Letterwork Creative Letterforms in Graphic Design, Brody Neuenschwander, Phaidon Press, 1993, Reprinted 1994. Logotypes and Letterforms; Handlettered Logotypes and Typographic Considerations., Doyald Young, Design Press, 1993. Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, Ali Alparslan, Yapı Kredi Yayınları, 2.Baskı, 2004, İstanbul. The 26 Letters, Oscar Ogg, Thomas Y. Crowell Co., 1962. The Art and History of Books, Norma Levarie, James H.Heineman, Inc., New York, 1968. The Art of Calligraphy, David HARRIS, Dorling Kindersley Book, 1995. The Calligraphers Dictionary, Rose FOLSOM, Thames and Hudson Ltd., 1990. The History and Technique of Lettering, Alexander Nesbitt, Dover Publications, Inc. 1957. Yazı, İnsanlığın Belleği, Georges Jean, Çeviri Nami Başer, Yapı Kredi Yayınları, Promat, 2002, İstanbul. Yazı Kitabı, Carl Faulmann, Çeviri Itır Arda, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Mas Matbaacılık, 2001, İstanbul.

Notlar

Digital Calligraphy, George Thomson, Watson-Guptill Publication, New York, 2003. , DuMonts Handbuch Kalligraphie, Reinhard Kunze, DuMont Buchverlag, 1992., Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, Muhittin Serin, Kubbealtı Yayınevi, 1999, İstanbul. La Calligraphie, Miriam Stribley, Dessain et Tolra, 1987. Lettering Arts, Joanne Fink, Judy Kastin, PBC International, Inc., 1993. Lettering and Logotypes, Jose Maria Parramon, Watson-Guptill Publications, 1991. Letterwork Creative Letterforms in Graphic Design, Brody Neuenschwander, Phaidon Press, 1993, Reprinted 1994. Logotypes and Letterforms; Handlettered Logotypes and Typographic Considerations., Doyald Young, Design Press, 1993. Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, Ali Alparslan, Yapı Kredi Yayınları, 2.Baskı, 2004, İstanbul. The 26 Letters, Oscar Ogg, Thomas Y. Crowell Co., 1962. The Art and History of Books, Norma Levarie, James H.Heineman, Inc., New York, 1968. The Art of Calligraphy, David HARRIS, Dorling Kindersley Book, 1995. The Calligraphers Dictionary, Rose FOLSOM, Thames and Hudson Ltd., 1990. The History and Technique of Lettering, Alexander Nesbitt, Dover Publications, Inc. 1957. Yazı, İnsanlığın Belleği, Georges Jean, Çeviri Nami Başer, Yapı Kredi Yayınları, Promat, 2002, İstanbul. Yazı Kitabı, Carl Faulmann, Çeviri Itır Arda, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Mas Matbaacılık, 2001, İstanbul.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çeşitli yazıların tarihsel süreçte gelişimi ve değişimini bilir,
ÖÇ02 Yazı araç-gereçleri ile yazı biçimleri arasındaki eytişimi (diyalektiği) kavrar,
ÖÇ03 Vektörel ve piksel temelli yazı çalışmaları üretir,
ÖÇ04 Geleneksel yazı uygulamalarını sayısal ortama aktarır,
ÖÇ05 Geleneksel yazı sanatından bir yazı türünü gündelik yazıda kullanır,
ÖÇ06 Geleneksel elyazmalar ve kitapların üretiminde yazı sanatının özelliklerini belirler,
ÖÇ07 Latin abecesinin önemli aşama, süreç ve sonuçlarını (önemli türlerini) tanır,
ÖÇ08 Elyazma eser sanatının gereklilik ve sınırlılıklarını anlar,


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat ve Tasarımın temel elemanları ve ilkeleri hakkında bilgi sahibidir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası sanatsal, kültürel unsurları bilir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kitle iletişim ortamları, iletişim yöntemleri ve iletişim öğeleri konusunda bilgi sahibidir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Araştırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibidir. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uygulamalarında sanat ve tasarımın renk, hiyerarşi, ölçü, ölçek gibi temel ilkelerini kullanır. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel iletişimin teknolojik gelişmelerine paralel olarak, uygulamalarında kullanabilecek düzeyde yeniliklere hakimdir. 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarlama sürecinde farklı malzeme, boya ve teknolojik araç gereçleri kullanır. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin bilgileri, farklı disiplinlerin bilgileri ile birlikte kullanır. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve grup halinde etkin çalışabilme ve sorumluluk alma becerilerine sahiptir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Dilini doğru yazar, kullanır ve tasarımlarında bu konuda sorumluluk gösterir. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Planlı, titiz ve disiplinli bir tasarım sürecinin önemini kavrar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Okuma, okuduğunu anlama ve yorumlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme becerisi kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini hem öğrenme sürecinde hem de tasarlama sürecinde etkin biçimde kullanır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İşlevini yerine getirebilen, iletişimini gerçekleştiren ve hedef kitleye ulaşabilen tasarımlar yaratır. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahip olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireyler ile sağlıklı iletişim kurabilir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgileri izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere karşı sorumlu bir yurttaş olma bilincini kavrar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Grafik Tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve önemini ayırt eder. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çevreyi korur, mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunma konusunda bireysel ve mesleki itina gösterir.
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Görsel iletişim sorunları için yaratıcı, özgün, ekonomik, estetik alternatif taslaklar hazırlar. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders hakkında genel bilgilerin verilmesi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Harfle doku çalışması. Örnek inceleme, Uygulama Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
3 Çevrede bulunan tabela, ablalaj, kartvizit vb ürünlerin farklı yazıtipleri ile yorumlanması. Örnek inceleme, Uygulama Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
4 4 farklı yazıtipi ile kompozisyon uygulamaları. Örnek inceleme, Uygulama Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 Amblem, logotayp, monogram, ideogram örneklerinin uygulanması. Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
6 Amblem, logotayp, monogram, ideogram örneklerinin uygulanması.2 Eskiz Çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
7 Broşür, bilet gibi ürünlerin yazı düzenlemeleri ile tekrar yorumlanması. Tasarım Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Değerlendirme Sunum Paftaları Hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
9 Bir isim veya kavramın tipografik düzenleme ile yorumlanması. Örnek inceleme, Uygulama Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Bir isim veya kavramın tipografik düzenleme ile yorumlanması. 2 Örnek inceleme, Uygulama Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Ünlü şirketlerin logotaypları ile oluşturulacak bir yüzey düzenlemesi. Örnek inceleme, Uygulama Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Ünlü şirketlerin logotaypları ile oluşturulacak bir yüzey düzenlemesi. 2 Tasarım Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 3. Boyutlu tipografi çalışması. Eskiz çalışmaları. Örnek inceleme, Uygulama Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 3. Boyutlu tipografi çalışması. Tasarım Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 3. Boyutlu tipografi çalışması. Çalışmaların sonlandırılması. Tasarım Çalışması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Final Sınavı Sunum Paftaları Hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Final Sınavı Sunum Paftaları Hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 56
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,24
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 04.05.2023 07:43