Genel Bilgi
Kod | GRA116 |
Ad | Yazı 2 |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere yazı çeşitleri, (Harflerin anatomilerini- Fontları- puntoları- Bloklamaları) yazım kuralları ve tekniklerini kavratmak, el yazısı estetiğini uygulama dökebilmesini sağlamak ve Latin abecesi temelinde kaligrafik yazı karakterlerini öğretmek bu alanda beceri kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Temel olarak Latin abecesinin gelişiminde ortaya çıkmış önemli yazı türleri üzerinde çalışılacak ve dönem sonunda Latin yazısı temelinde bir yazı karakterinin etkili bir biçimde kullanılabilmesi hedeflenecektir. Yapılan alıştırma çalışmalarından sonra kaligrafik açıdan metin yazma ve özgün düzenleme geliştirme uygulamaları gerçekleştirilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Digital Calligraphy, George Thomson, Watson-Guptill Publication, New York, 2003. , DuMonts Handbuch Kalligraphie, Reinhard Kunze, DuMont Buchverlag, 1992., Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, Muhittin Serin, Kubbealtı Yayınevi, 1999, İstanbul. La Calligraphie, Miriam Stribley, Dessain et Tolra, 1987. Lettering Arts, Joanne Fink, Judy Kastin, PBC International, Inc., 1993. Lettering and Logotypes, Jose Maria Parramon, Watson-Guptill Publications, 1991. Letterwork Creative Letterforms in Graphic Design, Brody Neuenschwander, Phaidon Press, 1993, Reprinted 1994. Logotypes and Letterforms; Handlettered Logotypes and Typographic Considerations., Doyald Young, Design Press, 1993. Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, Ali Alparslan, Yapı Kredi Yayınları, 2.Baskı, 2004, İstanbul. The 26 Letters, Oscar Ogg, Thomas Y. Crowell Co., 1962. The Art and History of Books, Norma Levarie, James H.Heineman, Inc., New York, 1968. The Art of Calligraphy, David HARRIS, Dorling Kindersley Book, 1995. The Calligraphers Dictionary, Rose FOLSOM, Thames and Hudson Ltd., 1990. The History and Technique of Lettering, Alexander Nesbitt, Dover Publications, Inc. 1957. Yazı, İnsanlığın Belleği, Georges Jean, Çeviri Nami Başer, Yapı Kredi Yayınları, Promat, 2002, İstanbul. Yazı Kitabı, Carl Faulmann, Çeviri Itır Arda, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Mas Matbaacılık, 2001, İstanbul.
Notlar
Digital Calligraphy, George Thomson, Watson-Guptill Publication, New York, 2003. , DuMonts Handbuch Kalligraphie, Reinhard Kunze, DuMont Buchverlag, 1992., Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, Muhittin Serin, Kubbealtı Yayınevi, 1999, İstanbul. La Calligraphie, Miriam Stribley, Dessain et Tolra, 1987. Lettering Arts, Joanne Fink, Judy Kastin, PBC International, Inc., 1993. Lettering and Logotypes, Jose Maria Parramon, Watson-Guptill Publications, 1991. Letterwork Creative Letterforms in Graphic Design, Brody Neuenschwander, Phaidon Press, 1993, Reprinted 1994. Logotypes and Letterforms; Handlettered Logotypes and Typographic Considerations., Doyald Young, Design Press, 1993. Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, Ali Alparslan, Yapı Kredi Yayınları, 2.Baskı, 2004, İstanbul. The 26 Letters, Oscar Ogg, Thomas Y. Crowell Co., 1962. The Art and History of Books, Norma Levarie, James H.Heineman, Inc., New York, 1968. The Art of Calligraphy, David HARRIS, Dorling Kindersley Book, 1995. The Calligraphers Dictionary, Rose FOLSOM, Thames and Hudson Ltd., 1990. The History and Technique of Lettering, Alexander Nesbitt, Dover Publications, Inc. 1957. Yazı, İnsanlığın Belleği, Georges Jean, Çeviri Nami Başer, Yapı Kredi Yayınları, Promat, 2002, İstanbul. Yazı Kitabı, Carl Faulmann, Çeviri Itır Arda, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Mas Matbaacılık, 2001, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çeşitli yazıların tarihsel süreçte gelişimi ve değişimini bilir, |
ÖÇ02 | Yazı araç-gereçleri ile yazı biçimleri arasındaki eytişimi (diyalektiği) kavrar, |
ÖÇ03 | Vektörel ve piksel temelli yazı çalışmaları üretir, |
ÖÇ04 | Geleneksel yazı uygulamalarını sayısal ortama aktarır, |
ÖÇ05 | Geleneksel yazı sanatından bir yazı türünü gündelik yazıda kullanır, |
ÖÇ06 | Geleneksel elyazmalar ve kitapların üretiminde yazı sanatının özelliklerini belirler, |
ÖÇ07 | Latin abecesinin önemli aşama, süreç ve sonuçlarını (önemli türlerini) tanır, |
ÖÇ08 | Elyazma eser sanatının gereklilik ve sınırlılıklarını anlar, |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve Tasarımın temel elemanları ve ilkeleri hakkında bilgi sahibidir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası sanatsal, kültürel unsurları bilir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kitle iletişim ortamları, iletişim yöntemleri ve iletişim öğeleri konusunda bilgi sahibidir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uygulamalarında sanat ve tasarımın renk, hiyerarşi, ölçü, ölçek gibi temel ilkelerini kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel iletişimin teknolojik gelişmelerine paralel olarak, uygulamalarında kullanabilecek düzeyde yeniliklere hakimdir. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarlama sürecinde farklı malzeme, boya ve teknolojik araç gereçleri kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin bilgileri, farklı disiplinlerin bilgileri ile birlikte kullanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve grup halinde etkin çalışabilme ve sorumluluk alma becerilerine sahiptir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dilini doğru yazar, kullanır ve tasarımlarında bu konuda sorumluluk gösterir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Planlı, titiz ve disiplinli bir tasarım sürecinin önemini kavrar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okuma, okuduğunu anlama ve yorumlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini hem öğrenme sürecinde hem de tasarlama sürecinde etkin biçimde kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İşlevini yerine getirebilen, iletişimini gerçekleştiren ve hedef kitleye ulaşabilen tasarımlar yaratır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahip olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireyler ile sağlıklı iletişim kurabilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgileri izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere karşı sorumlu bir yurttaş olma bilincini kavrar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik Tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve önemini ayırt eder. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çevreyi korur, mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunma konusunda bireysel ve mesleki itina gösterir. | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Görsel iletişim sorunları için yaratıcı, özgün, ekonomik, estetik alternatif taslaklar hazırlar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders hakkında genel bilgilerin verilmesi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Harfle doku çalışması. | Örnek inceleme, Uygulama Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Çevrede bulunan tabela, ablalaj, kartvizit vb ürünlerin farklı yazıtipleri ile yorumlanması. | Örnek inceleme, Uygulama Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | 4 farklı yazıtipi ile kompozisyon uygulamaları. | Örnek inceleme, Uygulama Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Amblem, logotayp, monogram, ideogram örneklerinin uygulanması. | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Amblem, logotayp, monogram, ideogram örneklerinin uygulanması.2 | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Broşür, bilet gibi ürünlerin yazı düzenlemeleri ile tekrar yorumlanması. | Tasarım Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Değerlendirme | Sunum Paftaları Hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
9 | Bir isim veya kavramın tipografik düzenleme ile yorumlanması. | Örnek inceleme, Uygulama Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Bir isim veya kavramın tipografik düzenleme ile yorumlanması. 2 | Örnek inceleme, Uygulama Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Ünlü şirketlerin logotaypları ile oluşturulacak bir yüzey düzenlemesi. | Örnek inceleme, Uygulama Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Ünlü şirketlerin logotaypları ile oluşturulacak bir yüzey düzenlemesi. 2 | Tasarım Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | 3. Boyutlu tipografi çalışması. Eskiz çalışmaları. | Örnek inceleme, Uygulama Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | 3. Boyutlu tipografi çalışması. | Tasarım Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | 3. Boyutlu tipografi çalışması. Çalışmaların sonlandırılması. | Tasarım Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final Sınavı | Sunum Paftaları Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Final Sınavı | Sunum Paftaları Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 56 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,24 | ||
AKTS | 2 AKTS |