Genel Bilgi
Kod | GRS309 |
Ad | Özgün Kitap Tasarımı |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. BURÇAK SALMAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında, el yazması kitaptan, basılı kitaba gelişim aşamaları irdelenmektedir. Amaç öğrencilerin kağıdın icadından ileri baskı tekniklerinin gelişimine, kodeksten, tipografideki gelişmelere kitabın tarihsel serüveni hakkında bilgi sahibi olması ve kitap tasarımının incelikleri konusunda uygulamalı çalışmalar yapmasıdır.
Dersin İçeriği
Kitap tasarımının temel ilkeleri. Tipografik yaklaşım ve okunabilirlik ölçütleri. Sayfa düzeni ve sayfa örgüleri. Ciltleme yöntemleri. Kitap üretim teknolojisi.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Febvre, L.Martin, H.-J. 2000. Kitabın Doğuşu, İstanbul, Avcıol Basım Yayın Becer, E.1997. İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara, Dost Yayıncılık. Berger, J. 1984. Görme Biçimleri. İstanbul, Metis Yayınları. Kıran A.- Kıran Z. Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık Veysel, K. Dilin İşlevleri ve İletişim. İstanbul, Papatya Yayıncılık. Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Kitap, Melike Taşçıoğlu, İstanbul, 2013,
Notlar
Febvre, L.Martin, H.-J. 2000. Kitabın Doğuşu, İstanbul, Avcıol Basım Yayın Becer, E.1997. İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara, Dost Yayıncılık. Berger, J. 1984. Görme Biçimleri. İstanbul, Metis Yayınları. Kıran A.- Kıran Z. Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık Veysel, K. Dilin İşlevleri ve İletişim. İstanbul, Papatya Yayıncılık. Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Kitap, Melike Taşçıoğlu, İstanbul, 2013,
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tasarım problemlerini kitap formatında çözme aşamasını tanır. |
ÖÇ02 | Problemi analiz eder ve gerekli araştırmaları yapar. |
ÖÇ03 | Eskiz ve maketlerle olası çözümlere dair fikir üretir. |
ÖÇ04 | Geliştirdiği fikirler arasından konuya en uygun olanını bulur ve uygular. |
ÖÇ05 | Fikre uygun baskı tekniklerini dener. |
ÖÇ06 | Geliştirilen fikirleri uygulamada çeşitli basım ve çoğaltım tekniklerini etkin olarak kullanır. |
ÖÇ07 | Bu teknikleri fikri görselleştirmeye yönelik kullanır. |
ÖÇ08 | Fikir eskizinde tasarlanan görsele ulaşır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve Tasarımın temel elemanları ve ilkeleri hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Grafik tasarım uygulamalarını etkileyebilecek ulusal ve uluslar arası sanatsal, kültürel unsurları bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kitle iletişim ortamları, iletişim yöntemleri ve iletişim öğeleri konusunda bilgi sahibidir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma, bilgiye ulaşma ve diyalektik yapabilme yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uygulamalarında sanat ve tasarımın renk, hiyerarşi, ölçü, ölçek gibi temel ilkelerini kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel iletişimin teknolojik gelişmelerine paralel olarak, uygulamalarında kullanabilecek düzeyde yeniliklere hakimdir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarlama sürecinde farklı malzeme, boya ve teknolojik araç gereçleri kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin bilgileri, farklı disiplinlerin bilgileri ile birlikte kullanır. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve grup halinde etkin çalışabilme ve sorumluluk alma becerilerine sahiptir. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Dilini doğru yazar, kullanır ve tasarımlarında bu konuda sorumluluk gösterir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Planlı, titiz ve disiplinli bir tasarım sürecinin önemini kavrar. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okuma, okuduğunu anlama ve yorumlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi ve iletişim teknolojilerini hem öğrenme sürecinde hem de tasarlama sürecinde etkin biçimde kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İşlevini yerine getirebilen, iletişimini gerçekleştiren ve hedef kitleye ulaşabilen tasarımlar yaratır. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahip olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Meslektaşları, işverenleri ve hizmet sunduğu bireyler ile sağlıklı iletişim kurabilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki bilgileri izleyebilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerlere karşı sorumlu bir yurttaş olma bilincini kavrar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Grafik Tasarım mesleğinin toplumsal yaşam içindeki yerini ve önemini ayırt eder. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çevreyi korur, mesleğinin etik ve hukuksal değerlerini savunma konusunda bireysel ve mesleki itina gösterir. | 5 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Görsel iletişim sorunları için yaratıcı, özgün, ekonomik, estetik alternatif taslaklar hazırlar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı,amacı,işleniş biçimi ve örnekler. | Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Konu belirleme ve bu konuda teorik ve uygulamalı araştırma. | Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Yapılan araştırmaların eskiz haline getirilmesi | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Eskiz çalışmaları 1 | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Eskiz çalışmaları 2 | Eskiz Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Deneysel örnekler: Farklı tekniklerin ayrı ayrı ve bir arada kullanılmasına dayanan uygulamalar üzerinde çalışmalar 1 | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Deneysel örnekler: Farklı tekniklerin ayrı ayrı ve bir arada kullanılmasına dayanan uygulamalar üzerinde çalışmalar 2 | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Değerlendirme | Sunum Paftaları hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
9 | Farklı malzeme ve kağıt türlerinin araştırılması, denenmesi | Örnek İnceleme, Uygulama, Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Kitabı biçimlendirme ve boyutlandırma çalışmaları, maket çalışması | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Tasarım Uygulamaları 1 | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Tasarım Uygulamaları 2 | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Tasarım Uygulamaları 3 | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Uygulamaların tamamlanarak el yapımı kitap formatına dönüştürülmesi: Harman ve cilt teknikleri | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Uygulamalar üzerinde tartışma ve değerlendirme, Uygulamaların sunuşu | Tasarım Çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final Sınavı | Projenin Sonlandırılması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Final Sınavı | Projenin Sonlandırılması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |