Genel Bilgi
Kod | TBP138 |
Ad | İstatistik |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÖKHAN TAMER KAYAALP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GÖKHAN TAMER KAYAALP
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders tanımlayıcı ve yorumlamalı istatistiğe ait çeşitli yöntem ve tekniklerle analiz edilen sonuçların yorumlanması; örnekleme, deneme, değişkenlik, dağılış, nedensellik, tahmin, güven aralığı, hipotez testleri ve önem kontrolleri gibi temel istatistik kavramlar ve yöntemlerin anlaşılmasını sağlamak ve istatistik ile ilgili analiz ve kritik değerlendirme yaklaşımlarını öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders değişken türleri, bir veya daha fazla kalitatif ve kantitatif değişkenin grafiksel analizi; dağılışlar, dağılışın merkezi ölçüleri, dağılıştaki değişkenlik, çarpıklık ve diklik; şansa bağlı örnekleme; normal dağılışlar; bir veya daha fazla örnek için hipotez testleri; uyum iyiliği ve bağımlılıkla ilgili Ki-kare testleri; Pearson korelasyonu, doğrusal regresyonlar ve ilgili önem testleri hakkında tanımlayıcı ve yorumlamalı istatistik konuları kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok.
Kaynaklar
Gamgam, H., Altunkaynak, B., Ünver, Ö. (2021). Temel İstatistik Yöntemler. ISBN 9789750269868
Notlar
İnternet/Çevrimiçi öğrenme kaynakları https://www.tutorialspoint.com/statistics/index.htm https://www.w3schools.com/statistics/index.php
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel istatistik kavramları ve terimleri öğrenme |
ÖÇ02 | Basit deneme planlama, kurma ve verileri özetlemede beceri kazanma |
ÖÇ03 | Olasılık kuramını anlama ve basit olasılıkları hesaplama becerisi kazanma |
ÖÇ04 | Temel çıkarımsal (yorumlamalı) istatistiksel veri analizinde yeterlik |
ÖÇ05 | Hipotez testleri ve iki örnekli verilerin karşılaştırılmasını öğrenme |
ÖÇ06 | Tek değişkenli verilere ait tanımlayıcı istatistikleri hesaplama ve yorumlama becerisi kazanma |
ÖÇ07 | İki değişken arasındaki ilişkileri anlama ve yorumlama becerisi kazanma |
ÖÇ08 | Tek yönlü varyans analizini öğrenme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri temel alanı ve ayrıca tahıllar, yemeklik tane baklagiller, endüstri bitkileri, çayır mera yem bitkileri ve enerji bitkilerini tanır, bu bitkilerin fizyolojisi, yetiştirilmesi, biyoteknolojik çalışmaları, organik tarımı, ıslahı ve yeni çeşit geliştirme konularındaki sorunlar ve çözüm yolları üzerinde bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili arazi çalışmasını yapar, Tarla ekim ve dikim planı tasarlar, kurar, uygular ve işletir. Araştırma sonuçlarını, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik, üretim sistemi ve ekonomik sorunların kaynağını bulur, bitki ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda Tarla Bitkilerinin tohumluk üretimi ve sorunları, kaliteli tohumluğun geliştirilmesi ve ürün depolanması hakkında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. Sorunların çözümüne yönelik olarak disipline özgü takım çalışması yapabilir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla bitkilerinde genetik kaynakların tespiti ve korunması ve çoğaltma yöntemleri konularında deneyim kazanır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi edinir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlaması, mekanizasyonu, hasat sonrası depolama, vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İstatistiğe giriş, Temel terimler ve kavramlar, İstatistiksel semboller, Veri ve değişkenler, Değişken türleri | İnternette İstatistiğe giriş başlıklı öğrenme kaynaklarını araştırma; İstatistiğin tanımı ve amaçlarını öğrenme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Populasyon, Örnek ve Örnekleme | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme |
3 | Sayısal ve grafiksel veri özetleme, frekans tabloları, Histogramlar, Grafikler, Grafik türleri, Dağılışların yorumlanması | R istatistik yazılımını Comprehensive R Archive Network ten indirme ve kurma, İnternette R istatistik yazılımı ile ilgili öğrenme materyallerini arama ve bazılarını indirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Merkezi dağılış ölçüleri, Aritmetik ortalama, Tartılı ortalama, Harmonik ortalama, Geometrik ortalama, Budanmış ortalama, ortanca, tepe değeri, çeyrek, ondalık ve yüzdelik konum ölçüleri | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
5 | Değişim/dağılış ölçüleri: Değişim genişliği, Varyans, Standart sapma, Varyasyon katsayısı, Diklik ve Çarpıklık katsayıları, Ortalamanın standart hatası | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
6 | Olasılığa giriş: Olasılık kuralları, deneme, örnek uzayı, basit olay, olay, tümleyen olay, olayların kesişim ve birleşimleri, bir olayın olasılığı, koşullu olasılıklar, bağımsız olaylar, birbirini engelleyen olaylar, Venn şemaları | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
7 | Kesikli olasılık dağılışları, Binomiyal dağılışlar, Poisson dağılışları | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Standart sapmanın bilindiği ve bilinmediği durumlarda populasyon ortalaması ve oranların aralık tahminleri | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
10 | Örneklem büyüklüğünün saptanması | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
11 | Hipotez testleri, Sıfır ve alternatif hipotezlerin kurulması; I. ve II. tip hatalar; bir populasyon ortalaması ve oranına ilişkin testler | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
12 | İki populasyon ortalaması arasındaki farklılıkların testleri, bağımsız ve eşli örneklere ilişkin testler, Oranlardaki farkların testleri. Populasyon varyanslarına ve iki populasyon varyansı arasındaki farklılıklar için hipotez testleri | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
13 | Ki-Kare analizi: Uyum iyliği ve iki yönlü tablolarda bağımsızlık testi | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | İki değişkenli veri analizi: Korelasyon ve doğrusal regresyon tahminleri, Serpilme diyagramları | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
15 | Tek yönlü varyans analizine giriş | Ders kitaplarında ve İnternette basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |