TBP312 Genetik Müh. ve Biyogenetik

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TBP312
Ad Genetik Müh. ve Biyogenetik
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAKAN ÖZKAN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. HAKAN ÖZKAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrenciler, genetik mühendisliğinin tanımı ve tarihi gelişimini, bitkilerde kalıtım materyalinin yapıısını, gen izolasyon ve gen aktarma yöntemlerini ve bitkilerde genetik mühendisliğinin mevcut uygulamalarını öğrenir

Dersin İçeriği

Genetic mühendisliğinin tanımı, genetik mühendisliğinin tarihi gelişimi, bitkilerde kalıtım materyali, gen izolasyonu ve klonlanması, bitkilerde gen aktarma yöntemleri, bitkilerde genetik mühendisliği uygulamaları

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Hatipoğlu, R. 2010. Bitki Genetik Mühendisliği Ders Notları.

Notlar

Babaoğlu, M., Gürel, E. Ve Özcan, S. 2001. Bitki Biyoteknolojisi Cilt. II. Selçuk Üniversitesi Vakfı Yayınları .


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Genetik mühendisliğinin tanımı ve kapsamını bilir
ÖÇ02 Bitkilerdeki Genetik Materyali ve bu materyalin organizasyonunu bilir
ÖÇ03 Rekombinat DNAnın oluşturulmasının esaslarını bilir
ÖÇ04 Genetik markörleri ve bu markörlerin kullanım alanlarını bilir
ÖÇ05 Bitkilerde gen transfer yöntemlerini, genetik mühendisliği uygulamalarını ve biyogüvenlik esaslarını bilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarla Bitkileri temel alanı ve ayrıca tahıllar, yemeklik tane baklagiller, endüstri bitkileri, çayır mera yem bitkileri ve enerji bitkilerini tanır, bu bitkilerin fizyolojisi, yetiştirilmesi, biyoteknolojik çalışmaları, organik tarımı, ıslahı ve yeni çeşit geliştirme konularındaki sorunlar ve çözüm yolları üzerinde bilgi sahibi olur.
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarla Bitkileri ile ilgili arazi çalışmasını yapar, Tarla ekim ve dikim planı tasarlar, kurar, uygular ve işletir. Araştırma sonuçlarını, değerlendirir ve yorumlar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tarla Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik, üretim sistemi ve ekonomik sorunların kaynağını bulur, bitki ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda Tarla Bitkilerinin tohumluk üretimi ve sorunları, kaliteli tohumluğun geliştirilmesi ve ürün depolanması hakkında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. Sorunların çözümüne yönelik olarak disipline özgü takım çalışması yapabilir.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarla bitkilerinde genetik kaynakların tespiti ve korunması ve çoğaltma yöntemleri konularında deneyim kazanır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi edinir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tarla Bitkileri alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarla Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlaması, mekanizasyonu, hasat sonrası depolama, vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ziraat Mühendisliği ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Genteik mühendisliğinin tanımı, kapsamı ve tarihi gelişimi Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 DNA'nın moleküler yapısı ve kromozomlar Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Genlerin moleküler yapıları ve protein sentezi Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Gen izolasyonu ve klonlanması Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Agrobacterium aracılığıyla gen transferi Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Direkt gen transfer yöntemleri Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Herbisitlere dayanıklı transgenik bitkilerin geliştirilmesi Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Sınav için hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Böceklere dayanıklı transgenikbitkilerin geliştirilmesi Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Hastalıklara dayanıklı bitkilerin geliştirilmesi Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Abiotik stres faktörlerine karşı toleranslı bitkilerin geliştirilmesi Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Bitkilerde diğer genetik mühendisliği uygulamaları (antisens RNA teknolojisi, terminatör teknolojsi, genetik mühendisliğinin kalite ıslahında kullanılması) Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Genetik markörler ve analiz yöntemleri Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Biyoteknolojinin ahlaki ve hukuki yönleri - I Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Biyoteknolojinin ahlaki ve hukuki yönleri - II Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav için hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav için hazırlık yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 04.05.2023 09:35