Genel Bilgi
Kod | TBP312 |
Ad | Genetik Müh. ve Biyogenetik |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN ÖZKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAKAN ÖZKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciler, genetik mühendisliğinin tanımı ve tarihi gelişimini, bitkilerde kalıtım materyalinin yapıısını, gen izolasyon ve gen aktarma yöntemlerini ve bitkilerde genetik mühendisliğinin mevcut uygulamalarını öğrenir
Dersin İçeriği
Genetic mühendisliğinin tanımı, genetik mühendisliğinin tarihi gelişimi, bitkilerde kalıtım materyali, gen izolasyonu ve klonlanması, bitkilerde gen aktarma yöntemleri, bitkilerde genetik mühendisliği uygulamaları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Hatipoğlu, R. 2010. Bitki Genetik Mühendisliği Ders Notları.
Notlar
Babaoğlu, M., Gürel, E. Ve Özcan, S. 2001. Bitki Biyoteknolojisi Cilt. II. Selçuk Üniversitesi Vakfı Yayınları .
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Genetik mühendisliğinin tanımı ve kapsamını bilir |
ÖÇ02 | Bitkilerdeki Genetik Materyali ve bu materyalin organizasyonunu bilir |
ÖÇ03 | Rekombinat DNAnın oluşturulmasının esaslarını bilir |
ÖÇ04 | Genetik markörleri ve bu markörlerin kullanım alanlarını bilir |
ÖÇ05 | Bitkilerde gen transfer yöntemlerini, genetik mühendisliği uygulamalarını ve biyogüvenlik esaslarını bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri temel alanı ve ayrıca tahıllar, yemeklik tane baklagiller, endüstri bitkileri, çayır mera yem bitkileri ve enerji bitkilerini tanır, bu bitkilerin fizyolojisi, yetiştirilmesi, biyoteknolojik çalışmaları, organik tarımı, ıslahı ve yeni çeşit geliştirme konularındaki sorunlar ve çözüm yolları üzerinde bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili arazi çalışmasını yapar, Tarla ekim ve dikim planı tasarlar, kurar, uygular ve işletir. Araştırma sonuçlarını, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik, üretim sistemi ve ekonomik sorunların kaynağını bulur, bitki ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda Tarla Bitkilerinin tohumluk üretimi ve sorunları, kaliteli tohumluğun geliştirilmesi ve ürün depolanması hakkında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. Sorunların çözümüne yönelik olarak disipline özgü takım çalışması yapabilir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla bitkilerinde genetik kaynakların tespiti ve korunması ve çoğaltma yöntemleri konularında deneyim kazanır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi edinir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlaması, mekanizasyonu, hasat sonrası depolama, vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genteik mühendisliğinin tanımı, kapsamı ve tarihi gelişimi | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | DNA'nın moleküler yapısı ve kromozomlar | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Genlerin moleküler yapıları ve protein sentezi | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Gen izolasyonu ve klonlanması | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Agrobacterium aracılığıyla gen transferi | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Direkt gen transfer yöntemleri | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Herbisitlere dayanıklı transgenik bitkilerin geliştirilmesi | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınav için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Böceklere dayanıklı transgenikbitkilerin geliştirilmesi | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Hastalıklara dayanıklı bitkilerin geliştirilmesi | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Abiotik stres faktörlerine karşı toleranslı bitkilerin geliştirilmesi | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Bitkilerde diğer genetik mühendisliği uygulamaları (antisens RNA teknolojisi, terminatör teknolojsi, genetik mühendisliğinin kalite ıslahında kullanılması) | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Genetik markörler ve analiz yöntemleri | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Biyoteknolojinin ahlaki ve hukuki yönleri - I | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Biyoteknolojinin ahlaki ve hukuki yönleri - II | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |